Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Wydarzenie: 18.01.2018 | Powiększ tekst:

Wystawa Marty Zgierskiej "POST" w Instytucie Fotografii Fort

Pokazywany po raz pierwszy w Polsce cykl Post nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Komentarze: 1

POST. MARTA ZGIERSKA
9.02.2018 – 11.03.2018
Galeria IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort)
Fort Mokotów
ul. Racławicka 99, Warszawa
Kurator wystawy: Adam Mazur
Wernisaż wystawy: 9 lutego 2018 (piątek), godz. 19.00
Oprowadzanie kuratorskie: 10 lutego 2018 (sobota), godz. 14.00
Wstęp na wernisaż i oprowadzanie kuratorskie: bezpłatnie
Cena biletu w dniach 11.02.2018 – 11.03.2018: 7 zł

Marta Zgierska jest jedną z wybitnych polskich fotografek najmłodszego pokolenia. Pokazywany po raz pierwszy w Polsce cykl Post nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych. Minimalistyczne obrazy inspirowane są wydarzeniami z życia artystki.

„W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne – operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki” – pisze Zgierska w tekście towarzyszącym zdjęciom.

W trakcie przygotowań do ekspozycji Post artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii pt. Drętwienie przedstawiającą odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle prezentowane w Galerii Instytutu Fotografii Fort są próbą translacji stanów emocjonalnych – lęku, bólu, potrzeby bliskości – na język obrazów oraz refleksją na temat doświadczenia i pamięci. To rodzaj autoportretu artystki, w którym widzimy jej oblicze i jej życie jedynie pośrednio, zatrzymane w rzeczach i kompozycjach.

Siła serii Post i Drętwienie, na którą zwracają uwagę krytycy, polega również na interakcji z odbiorcą, który niczym w lustrze rozpoznaje w obrazach siebie i swoje obsesje.

„Post to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu” – pisze Marta Zgierska. „Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia – nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości.”

Christian Caujolle: „Obrazy są ostre. Absolutnie ostre i stanowczo precyzyjne. To proste zdjęcia, które skupiają się na obiekcie. Pojedynczym obiekcie, umieszczonym w centrum, wyraźnie wyróżnionym. Obiekcie, który fotografia sytuuje w przestrzeni, którego przestrzeń jest skończona i niekomfortowa. Nie ma tu zmiękczeń, brak efektów, nie ma połyskliwości. Jedynie rzeczy, objaśnione i odległe zarazem. Wszystkie części obok siebie. Fragmenty układanki, która dopiero ma zostać ułożona, zrekonstruowana.”

Diane Dufour: „Próbując wyrazić swoją traumę przez fotografię Marta Zgierska wykorzystuje podejście autobiograficzne. Dystansuje się w ten sposób symbolicznie od swoich lęków i obaw, nadając im czystą formę, produkując kruche obrazy łączące się w jedną opowieść.”

Erik Vroons: „To wszystko, co widzimy, odnosi się do doświadczenia Zgierskiej, ale jednocześnie czujemy, że ma to również związek z naszymi własnymi wspomnieniami, które przez te obrazy są przywoływane.”

Darren Campion: „Post odzwierciedla doświadczenie traumy i jej złożonej relacji z pamięcią, relacji wpisanej w ciało, będącej raczej odczuwalną fizycznie kondycją, niż po prostu mentalnym obrazem minionej chwili.”

Marta Zgierska – ur. 1987 w Lublinie. Absolwentka fotografii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej praktyce fotograficznej zajmuje się problematyką traumy, doświadczeń granicznych oraz mechanizmów wyparcia. Nadaje tym wątkom osobisty rys, niejednokrotnie stawiając się w roli fotografowanego obiektu. Debiutowała w 2012 roku cyklem Port Praski, dokumentującym stan nieuregulowanych, przeznaczonych pod zabudowę terenów prawobrzeżnej Warszawy. Kolejnymi cyklami w jej dorobku były Oskoma i Drętwienie oraz wielokrotnie wystawiany i nagradzany Post, odznaczony m.in. prestiżową Prix HSBC pour la Photographie. Post prezentowany był na wystawach indywidualnych Zgierskiej we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach wystaw zbiorowych, m.in. w Holandii, Libanie, Tunezji, Korei Południowej. Cykl uhonorowano szeregiem nagród, w tym m.in. Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016), Kolga Tbilisi Photo Award (2016), LensCulture Emerging Talent Awards (2015). Zgierska znalazła się także wśród nominowanych i finalistów konkursów takich, jak m.in. ING Unseen Talent Award (2016), Encontros da Imagem International Photography Festival (2016), Celeste Visible White Photo Prize (2016), Nera di Verzasca Award (2016), Lucie Foundation Emerging Artist Scholarship (2015), Vevey International Photo Award (2015), Guernsey Photography Festival International Competition (2015). W 2016 roku nakładem francuskiego wydawnictwa Actes Sud opublikowana została książka fotograficzna Post, nagrodzona w ramach konkursów PDN Photo Annual (2017) oraz Best Photography Book from Central and Eastern Europe 2015-2016 Europejskiego Miesiąca Fotografii (2017).

W 2015 roku Zgierska znalazła się na sporządzonej przez portal LensCulture liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia, wybranych spośród zgłoszeń z ponad stu krajów.
W Polsce Post pokazany zostanie po raz pierwszy.

Fundacja i Galeria IFF
Celem statutowym Fundacji Instytutu Fotografii Fort jest wspieranie polskiej fotografii oraz promowanie jej zarówno w Polsce, jak i za granicą poprzez organizację wystaw, wydawanie książek fotograficznych oraz tworzenie programów stypendialnych dla polskich fotografów.
Od kwietnia 2016 roku działa prowadzona przez Fundację czytelnia fotograficzna, a mieszcząca się w Forcie Mokotów galeria jest jedną z największych w Polsce galerii poświęconych wyłącznie fotografii.
IFF prowadzi także działalność edukacyjną, której celem jest wyłanianie młodych talentów fotograficznych i rozwijanie ich zdolności oraz szersza edukacja na temat fotografii wśród dzieci i młodzieży.

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

marian_f

Podziały w społeczeństwie2018-02-20 15:42:12 marian_f

Gratulacje dla wyróżnionych…

jojas

Krok po kroku – 5 minut przy komputerze – 7 błędów edycji2018-02-18 07:49:44 jojas

Fajny artykuł. A tak celem wyjaśnienia co niektórym. Artykuł jest o tym że proces twórczy…

Redakcja-SK

Artur Nyk2018-02-15 15:50:08 Redakcja-SK

niestety żaden wpis nie oczekuje na akceptację. Prosimy o ponowny komentarz.…

lenek77

Artur Nyk2018-02-15 11:21:12 lenek77

Mi również wywiad bardzo się podobał - szczery naturalny przekaz bez napinki chyba odrobię…