Wilno i Wileńszczyzna w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka
Fotografie kresowe ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku.
W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości przygotowaliśmy prezentację niezwykle cennej kolekcji fotografii kresowej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, która znajduje się pod opieką Gdańskiej Galerii Fotografii. Szczególne miejsce w tej kolekcji zajmują fotografie Jana Bułhaka z wileńskiego okresu twórczości artysty, którym poświęciliśmy specjalnie wydany album Wilno i Wileńszczyzna w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka. Zapraszamy do udziału w spotkaniach, wykładach i warsztatach poświęconych fotografii kresowej i twórczości fotograficznej Jana Bułhaka – twórcy tzw. fotografii ojczystej.
Wykład dr. hab. Macieja Szymanowicza pt. Pomiędzy fotografią a malarstwem. O współpracy Jana Bułhaka z Ferdynandem Ruszczycem
Termin: 12 grudnia 2018, godz. 17.00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii, ul. Długi Targ 24, Gdańsk (Zielona Brama)
Wstęp bezpłatny
Warsztaty fotograficzne „Wielki format na 100-lecie odzyskania niepodległości”
Prowadzący: Tomek Zerek
Termin: 14 grudnia 2018, godz. 10.00–13.00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii, ul. Długi Targ 24, Gdańsk (Zielona Brama)
Wstęp bezpłatny, wymagana rezerwacja: m.bienkowska@mng.gda.pl.
Spotkanie z Andrzejem Ciecierskim, dokumentalistą Kresów. Pokaz filmu dokumentalnego pt. Mistrz scen rodzajowych, TVP Gdańsk 2018
Termin: 16 grudnia 2018, godz. 12.00
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Gdańska Galeria Fotografii
ul. Długi Targ 24, Gdańsk (Zielona Brama)
Wstęp bezpłatny
Wykład Marioli Balińskiej pt. Jan Bułhak i kolekcja fotografii kresowej w Dziale Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Pokaz filmu dokumentalnego pt. Malarz Kresów, TVP Lublin 2004
Termin: 17 grudnia 2018, godz. 17.00
Miejsce: Dom Kresy (dawny Pałacu Ślubów), ul. Grunwaldzka 5 w Gdańsku
Wstęp bezpłatny
Komentarze
Trochę dziwi mnie, że powyższa wiadomość o zorganizowanych w Gdańsku spotkaniach dotyczących twórczości Jana Bułhaka pozostawała na portalu fotograficznym przez dwa tygodnie, do chwili obecnej, bez komentarza. Czyżby nikt ze społeczności Szerokiego Kadru tam nie był? Wydaje mi się, że ciekawe byłoby teraz zapoznać się z refleksjami obserwatorów po owych wykładach. Szkoda też, że spotkania dotyczące Jana Bułhaka zorganizowano tylko w Gdańsku. Mam nadzieję, że może ktoś wpadnie na pomysł zorganizowania ich także i gdzie indziej. Może w Łodzi lub Warszawie?
Z obrazami Jana Bułhaka spotkałem się w latach sześćdziesiątych ub. stulecia, gdy jako nastolatek znalazłem w bibliotece rodziców książkę, wydaną kilka lat po wojnie, a zawierającą zdjęcia Bułhaka ilustrujące powojenny stan Warmii i Mazur. To były przeważnie migawki z życia miasteczek i wsi, czy zapisane w kadrze krajobrazy. Jakiś rynek, a w nim wozy chłopskie, to zrujnowane wojną miasteczka. Jakieś sieci rybackie, sosny nad jeziorem, a czasem ludzie przy pracy. I biła z nich zawsze jakaś ogromna melancholia.
Tamta książka o Warmii i Mazurach gdzieś poszła w świat, ale nadal mam przedwojenne wydanie ze zbioru „Cuda Polski”, a konkretnie książki poświęconej północnym obszarom ówczesnej Polski: „Morze i Pomorze”. Książka bogato ilustrowana jest fotografiami wielu przedwojennych fotografów, a największy zbiór dostarczył do jej wydania właśnie Jan Bułhak. I przeglądając jego prace widzę to samo, co w pracach powojennych, a mianowicie nastrój zadumy nad przemijaniem. Ale zauważyłem też coś jeszcze. Jego fotografie posiadają jakiś wewnętrzny magnetyzm, który ściąga na nie uwagę i przez chwilę nie pozwala oderwać wzroku. I to jest Jan Bułhak, jakiego zapamiętałem.