Trylogia kubańska. Ernesto Bazan
Na Trylogię kubańską, prezentowaną w Galerii Instytutu Fotografii Fort od 16 marca, składają się trzy cykle fotograficzne, z których każdy w odmienny sposób obrazuje stosunek włoskiego artysty do kraju, który – odwiedzany przed laty – stał się jego drugą ojczyzną.
TRYLOGIA KUBAŃSKA. ERNESTO BAZAN
16.03.2018 – 6.05.2018
Galeria IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort)
Fort Mokotów
ul. Racławicka 99, Warszawa
Kurator wystawy: Tomasz Tomaszewski
Wernisaż wystawy: 16 marca 2018 (piątek), godz. 19.00
Wstęp na wernisaż: bezpłatnie
Cena biletu w dniach 17.03.2018 – 6.05.2018: 7 zł
Godziny otwarcia: środa-piątek 14:00-18:00; sobota-niedziela 12:00-18:00
Przez blisko ćwierć wieku Ernesto Bazan dokumentował życie codzienne na Kubie. Na Trylogię kubańską, prezentowaną w Galerii Instytutu Fotografii Fort od 16 marca, składają się trzy cykle fotograficzne, z których każdy w odmienny sposób obrazuje stosunek włoskiego artysty do kraju, który – odwiedzany przed laty – stał się jego drugą ojczyzną.
Wybór blisko 70 fotografii otwiera Cuba Bazan – seria zrealizowana w okresie niepokojów związanych z rozpadem bloku komunistycznego, nazwanym przez Fidela Castro El Periodo Special. Cykl Al Campo, powstały po decyzji autora o stałym osiedleniu się na wyspie i założeniu rodziny, to hołd dla prostego życia na prowincji. Zwieńczeniem procesu eliminowania tego, co polityczne, na rzecz tego, co prywatne i uniwersalne są prace z najpóźniejszego cyklu, zatytułowanego Isla. Znajdują się wśród nich zarówno intymne portrety, jak i panoramiczne pejzaże czy martwe natury. Poetyka fotografii Bazana ewoluowała na przestrzeni blisko trzech dekad twórczości. Poczynając od czarno-białych, surowych w charakterze dokumentów ubóstwa po upadku Związku Radzieckiego, autor podejmował z czasem eksperymenty z zastosowaniem koloru, by w pełni świadomie używać go w – jak sam je określa – medytacjach nad krajobrazami wyspy. Przemianom formy w pracach Ernesta towarzyszyło stopniowe różnicowanie tematów, wśród których coraz mniej politycznej anegdoty, więcej zaś instrospekcji i poczucia przynależności.
To naród, który kocha i docenia życie w jego najprostszych przejawach. Fotografowałem ich godność, przedsiębiorczość, ich miłość do dzieci, muzyki i tańca oraz żarliwą religijność. Z czasem przestałem być zdystansowanym obserwatorem – uważa Bazan. Trylogia kubańska jest częścią programu przybliżania polskiej publiczności klasyków światowej fotografii, realizowanego przez Fundację Instytutu Fotografii Fort.
Ernesto Bazan – ur. 1959 w Palermo na Sycylii. Jeden z najbardziej uznanych na świecie współczesnych artystów, zajmujący się fotografią humanistyczną. Absolwent fotografii nowojorskiej School of Visual Arts. Od swojej pierwszej wizyty w 1992 roku, przez blisko 25 lat dokumentował przemiany społeczno-polityczne Kuby oraz krajobrazy wyspy. Od 2002 roku prowadzi warsztaty fotograficzne, poświęcone tematyce Ameryki Łacińskiej. Mieszka w Veracruz w Meksyku.
Jest autorem kilku książek fotograficznych: The Perpetual Past, Passing Through, The First Twenty Years, Island, Molo Nord, Al Campo. W maju 2009 roku jego album Bazan Cuba otrzymał tytuł książki roku w ramach New York Photo Festival.
Bazan jest także laureatem wielu prestiżowych konkursów i nagród z dziedziny fotografii, w tym m.in. World Press Photo, Dorothea Lange – Paul Taylor Prize czy The W. Eugene Smith Grant. Jego prace znajdują się w kolekcjach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, International Center of Photography w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art w San Francisco, Bibliothèque nationale de France w Paryżu, Fondazione Italiana per la Fotografia w Turynie, Center for Documentary Studies at Duke University w Durham i innych.
Fundacja i Galeria IFF Celem statutowym Fundacji Instytutu Fotografii Fort jest wspieranie polskiej fotografii oraz promowanie jej zarówno w Polsce, jak i za granicą poprzez organizację wystaw, wydawanie książek otograficznych oraz tworzenie programów stypendialnych dla polskich fotografów.
Od kwietnia 2016 roku działa prowadzona przez Fundację czytelnia fotograficzna, a mieszcząca się w Forcie Mokotów galeria jest jedną z największych w Polsce galerii poświęconych wyłącznie fotografii.
IFF prowadzi także działalność edukacyjną, której celem jest wyłanianie młodych talentów fotograficznych i rozwijanie ich zdolności oraz szersza edukacja na temat fotografii wśród dzieci i młodzieży.

