NIEBEZPIECZNE UJĘCIA. 100 LAT FOTOGRAFII MODY W POLSCE
Od 5 lipca w Warszawie będzie można oglądać wyjątkową wystawę sygnowaną przez Instytut Fotografii Fort.
Kuratorzy wystawy Aleksandra Jatczak-Repeć i Michał Suchora przygotowali dla odwiedzających kilkaset unikatowych zdjęć dokumentujących rozwój mody w Polsce.
5.07.2019 – 12.09.2019
Galeria IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort)
Fort Mokotów
ul. Racławicka 99, Warszawa
Kuratorzy wystawy: Aleksandra Jatczak-Repeć, Michał Suchora
Wernisaż: 4.07.2019, godz. 19:00
Godziny otwarcia: środa-piątek 14:00-18:00; sobota-niedziela 12:00-18:00
Oprowadzenia kuratorskie: 7 lipca, 28 lipca, 8 września / godz. 12:00

Pokaz mody 1925. źródło NAC. Aktorki Kazimiera Skalska, Janina Macherska i Zula Pogorzelska jako modelki podczas pokazu mody. Warszawa
Wystawa pokazuje rozwój polskiej mody na przestrzeni ostatniego stulecia. Zaczynamy po- dróż w 1918 roku, żeby prześledzić okres międzywojnia, PRL, stalinizmu, politycznej odwil- ży (ze słynnym mottem “chcemy być nowocześni"), rewolucji roku 68, epoki Gierka, karna- wału Solidarności i stanu wojennego, burzliwego czasu transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90., wreszcie włączenia Polski w globalną sieć zależności politycznych, ekonomicznych i kulturowych.
Na wystawie zostaną pokazane prace m. in. Magdaleny Łuniewskiej, Zuzy Krajewskiej, Soni Szóstak, Tadeusza Rolkego, Wojciecha Plewińskiego, Krzysztofa Gierałtowskiego, Jerzego Neugebauera, Jacka Poremby, Marka Straszewskiego, duetu Wunsche&Samsel, Jacka Kołodziejskiego, Marcina Kempskiego czy fotografów Domu Mody Limanka.
"Niebezpieczne ujęcia" to próba prześledzenia zmian, jakie na przestrzeni ostatnich 100 lat zaszły w sposobie komunikowania się za świata mody z odbiorcą za pomocą obrazu. – mówi kurator wystawy Michał Suchora - Burzliwa historia naszego kraju, zmiany ekonomiczne, polityczne i kulturowe, to wszystko znalazło swoje odbicie w modzie i jej przedstawieniach na fotografii. Wystawa zderza ze sobą tak różne formy jak okładki kolorowych magazynów, zdjęcia z prywatnych archiwów.
Planując wystawę skupiliśmy się na fotografii realizowanej w Polsce. – dodaje kuratorka Aleksandra Jatczak-Repeć - Nie chodziło nam jednak o pełne pokazanie chronologicznego kompendium wiedzy o stuleciu zjawiska, ale o wyłuskanie najbardziej reprezentatywnych obiektów z punktu widzenia antropologii obrazu, a zatem zarówno te o wysokiej jakości arty- stycznej, jak i te zwyklejsze, przeciętne, i bliższe zwykłym ludziom. Moje ulubione to sesje drukowane w czasopiśmie „Ty i ja” w latach 60. i 70. – papier pożółkł, ale wiele z nich dalej urzeka niestandardowymi plenerami i pomysłami, a niektóre mogłyby swobodnie znaleźć się we współczesnych magazynach.
Działalność Instytutu Fotografii Fort koncentruje się na tematach, z różnych względów, ważnych dla naszego kręgu kulturowego i szeroko rozumianej Europy Środkowo-Wschodniej.
Staramy się aby IFF był ośrodkiem refleksji nad polską fotografią, zarówno nad jej aktualną rolą, jak i historią oraz rozwojem samej fotografii jako medium. – zaznacza Olga Łacna, dy- rektorka IFF - Rozpoczynając z kuratorami pracę nad wystawą zdecydowaliśmy się na edukacyjne, badawcze ujęcie. Zależało nam na stworzeniu wystawy, która będzie niosła coś więcej niż tylko czystą wizualną przyjemność, której po fotografii mody można się spodziewać... choć jej też na pewno nie zabraknie.
I tak też jest w przypadku „Niebezpiecznych ujęć“. Celem jej jest pokazanie nie tyle zmian zachodzących w samej modzie, co w sposobach komunikowania się z odbiorcą - klientem i podjęcie próby refleksji nad rolą fotografii w branży mody na przestrzeni lat. Projekt zakłada antropologiczną refleksję nad rolą samych nośników: ich wielkością, jakością, zasięgiem i dystrybucją. Zobaczymy różnicę między obrazami produkowanymi przy użyciu pierwszych, zdobywanych z trudem aparatów fotograficznych, w realiach odgórnie sterowanego rynku czasów PRL, a gospodarką wolnorynkową - latami odbudowy a pierwszą falą kapitalistycz- nego uniesienia, między epoką "etatowych fotografów" a demokratyzacją czasów, kiedy "wszyscy jesteśmy fotografami".
Aleksandra Jatczak-Repeć
Historyczka mody i sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW, gdzie przygotowuje doktorat nt. historii mody w powojennej Polsce. Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warsza- wie, wykłada, inicjuje interdyscyplinarne warsztaty i realizuje projekty międzyinstytucjonal- ne. Kuratorka wystaw sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem mody) i organizatorka wyda- rzeń kulturalnych. Autorka artykułów naukowych i popularno-naukowych z dziedziny sztuki i wpływu historii mody na oblicze współczesnej branży (publikowane m. in. w: L'Officiel, Elle, Monitor Magazine, K-MAG i w czasopismach naukowych). Odbyła szereg zagranicznych stypendiów naukowych, poszerzając wiedzę na najlepszych paryskich (Ecole du Louvre, Sor- bonne) i londyńskich uczelniach (Central S. Martins, London College of Fashion).
Michał Suchora
Z wykształcenia historyk sztuki i socjolog. Od 2011 roku prowadzi (z Justyną Kowalską) ga- lerię BWA Warszawa. Członek zarządu Stowarzyszenia Przyjaciele MNW, w którym odpo- wiada za sprawy Królikarni. Kurator m.in. pierwszej edycji BMW Art Club 2018 oraz cyklu edukacyjnego Art in Practice w Art Stations Foundation w Poznaniu oraz projektu fotogra- ficznego Zuzy Krajewskiej "Imago", który w 2017 roku otrzymał główną nagrodę KTR w kategorii Fotografii. Laureat 7. konkursu na wystawę kuratorską w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.
Galeria IFF
Instytut Fotografii Fort to fundacja, której celem jest wspieranie polskiej fotografii oraz pro- mowanie jej zarówno w Polsce jak i za granicą, poprzez organizację wystaw, wydawanie książek fotograficznych oraz tworzenie programów stypendialnych dla polskich fotografów. Usytuowana w warszawskim Forcie Mokotów Galeria Instytutu Fotografii Fort jest najwięk- szą galerią fotograficzną w Polsce. W galerii Instytutu Fotografii Fort prezentowane już były prace takich wybitnych artystów jak Natalia LL, Ewa Partum, Diana Lelonek, Zbigniew Libe- ra, Michał Szlaga, Chris Niedenthal, Igor Omulecki, Michał Szlaga, Nicolas Grospierre czy Tomasz Tomaszewski. Więcej informacji: http://instytutfotografiifort.org.pl
Projektanci wystawy
Fish n’ Sheep to warszawska pracownia projektowa działająca na pograniczu architektury, sztuki i designu, założona przez Anetę Faner i Piotra Dumę.

Kampania Reserved 2018 "I love you Cindy"

Modelka prezentująca suknię wieczorową w atelier fotograficznym podczas sesji zdjęciowej. Warszawa, 1958 r. foto Zbyszko Siemaszko / źródło NAC

Kolekcja Tomasza Armady. fot. Agnieszka Murak

Kampania UEG 2017, fot. Zuza Krajewska
Powiązane tematy
Kwiecień 2016Tomek Albin

Richard Avedon
05.03.2013
Richard Avedon
Richard Avedon zmarł w 2004 roku. Od tego czasu jego twórczością zajmuje się Fundacja Richarda Avedona. Był przyjacielem, współpracownikiem i fotografem Jamesa Baldwina, Trumana Capote, Andy Warhola. Był ulubionym fotografem Marylin Monroe i Elisabeth Taylor. Fotografował dla kalendarza Pirelli.

Czerwiec 2018Jacek Kołodziejski

Marzec 2017Paweł Fabjański
