Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Wydarzenie: 04.02.2023 | Kolor tła:

Sibylle Bergemann. Fotografie

Wystawa „Sibylle Bergemann. Fotografie” to przegląd twórczości jednej z najciekawszych niemieckich fotografek ostatnich kilku dekad. Jej bogaty dorobek znalazł już swoje miejsce w czołowych zbiorach sztuki nowoczesnej w Niemczech i na świecie. Dotychczas jednak nie był szerzej prezentowany w Polsce. Muzeum Narodowe w Gdańsku, jako pierwsze w naszym kraju, przedstawi publiczności tę wybitną artystkę w monograficznym ujęciu.

CZAS

3 lutego – 3 maja 2023; wernisaż: 3 lutego g. 18:00

MIEJSCE

Muzeum Narodowe w Gdańsku – Zielona Brama, Długi Targ 24

Wystawa

Bergemann wypowiadała się w wielu dziedzinach fotografii: modowej, portretowej, reportażowej, esejach fotograficznych oraz krajobrazach miejskich i wiejskich. Jej różnorodne i ponadczasowe prace są świadectwem wyjątkowej wrażliwości obrazowej, zaangażowania i empatii. Ważną grupę stanowią prace związane z czasem transformacji Wschodnich Niemiec, poszukiwaniem śladów pozostawionych przez tętniące niegdyś życiem miejsca. Umiejętność dostrzegania różnorodności i specyfiki miast widoczna jest w scenach z życia miejskiego takich metropolii jak Nowy Jork, Paryż, Tokio czy Sao Paulo. Za to w Afryce i na Bliskim Wschodzie artystka fotografowała codzienne życie płynące między tradycyjną kulturą a początkiem globalizacji, bez uciekania się do stereotypów.

Sibylle Bergemann urodziła się w 1941 roku w Berlinie, mieszkała i tworzyła w jego wschodniej części, zmarła w Margaretenhof (Brandenburgia) w 2010 roku. W latach 1965–1967 pracowała w redakcji czasopisma „Das Magazin”. Praktykę fotograficzną rozpoczęła w 1966 roku u Arno Fischera, jednego z najbardziej cenionych nauczycieli fotografii w Niemczech Wschodnich. Samodzielnie jako fotografka mody zaczęła pracować w 1967 roku dla magazynu „Sibylle”. Bergemann miała zasadniczy wpływ na styl i estetykę fotografii modowej w tym czasopiśmie. Jej zdjęcia ukazywały się także w innych wschodnioniemieckich magazynach, między innymi w tygodniku „Der Sonntag” (od 1969) i „Das Magazin” (od 1973). W 1990 roku współtworzyła agencję Ostkreuz zajmującą się fotografią dokumentalną (dziś jedną z najwybitniejszych w Niemczech). W 1994 roku została członkinią Akademie der Künste w Berlinie.
W twórczości Bergemann przeważają czarno-białe fotografie ukazujące codzienne życie we wschodnich Niemczech, okres transformacji oraz późniejsze, przedstawiające w formie reportaży Nowy Jork, Tokio, Paryż i São Paulo. Po roku 1990, kiedy w ramach zleceń dla magazynu „Geo” artystka podróżowała przez Afrykę i Azję, dominująca stała się fotografia barwna.

Prace Bergemann publikowane były w krajowych i międzynarodowych gazetach oraz czasopismach, jak „Die Zeit”, „Der Spiegel”, „Stern”, „The New York Times” i „Geo”. Jej fotografie znajdują się w kolekcjach licznych muzeów, między innymi: Museum of Modern Art, Nowy Jork; Art Collection Deutsche Börse, Frankfurt nad Menem; Berlinische Galerie, Niemieckie Muzeum Historyczne, Niemiecki Bundestag, Berlin; Centre régional de la photographie Nord-pas-de-Calais, Douchy-les-Mines; Joshua P. Smith Collection, Waszyngton; Kolekcja F. C. Gundlacha, Hamburg.

Na wystawie pokazane zostaną 133 fotografie podzielone na 12 tematycznych grup: Fabryka Snów, Kobiety, Dziewczynki, Z dala od domu, Miejsca, Moda, Pomnik, Sala Balowa Clärchens, Przeobrażeni, Berlin, Afryka – Arabia, Polaroidy.

Podziękowania

Dziękujemy Alexandrowi Lisewskiemu z berlińskiego biura IFA za pracę włożoną w organizację wystawy a także kuratorowi Matthiasowi Flügge za merytoryczną opiekę nad tym projektem. Wystawa nie doszłaby do skutku bez wsparcia, jakiego udzielił nam Instytut Goethego w Warszawie. Za pomoc dziękujemy również Friedzie von Wild i Lily von Wild – córce i wnuczce artystki, które sprawują troskliwą pieczę nad spuścizną Sibylle Bergemann.

Kuratorzy: Małgorzata Ruszkowska (MNG), Matthias Flügge (ifa)
Projekt aranżacji i opracowanie graficzne: Dominika Gzowska
Realizacja i montaż: Dział Infrastruktury MNG, koordynacja: Paweł Powirski
Promocja: Oliwia Szepietowska
Edukacja: Barbara Czarnek-Plasota
Partnerzy: ifa (Institut für Auslandsbeziehungen Abteilung Kunst), Goethe-Institut
Patronat honorowy: Cornelia Pieper, Konsul Generalna Niemiec w Gdańsku

Wystawa ze zbiorów ifa (Instytutu Stosunków Międzynarodowych) www.ifa.de.

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

blaszka

Fotografia szczeniąt w hodowli2024-02-21 09:59:04 blaszka

Ja się nie zgodzę. Jednak robotę AI widac od razu. Tu nie widać ;)…

blaszka

Pastisz2024-02-21 09:53:51 blaszka

Świetne zdjęcia konkursowe. To nr 1 faktycznie zasługuje na nr 1…

kania-ruda

Wszystkie kolory jesieni, czyli dlaczego nie warto chować aparatu do szafy2024-02-15 21:35:37 kania-ruda

Z tym słońcem nie można się do końca zgodzić,bywa że sytuacja i widok są naprawde…

kania-ruda

Łukasz Bożycki2024-02-15 21:05:08 kania-ruda

Nie można się napatrzeć. Podziw" to za mało powiedziane!!…