Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Wydarzenie: 23.04.2018 | Powiększ tekst:

Katowice Miasto Ogrodów zaprasza na dwie wystawy

Katowice Miasto Ogrodów - Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek zaprasza na dwie wystwy fotograficzne: Protokół rozbieżności,Kielecka Szkoła Krajobrazu. Wernisaże obu wystaw jeszcze w kwietniu.

Komentarze: 0

Protokół rozbieżności

Wystawa zbiorowa fotografii studentów Pracowni Fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach pod opieką merytoryczną Barbary Kubskiej i Piotra Muschalika


Z bilansu kolizji i dysonansów, konfliktów i rozczarowań, tarć, polaryzacji, zatargów czy przejawów odmienności, generuje się egzystencjalny niepokój. Niepokój jaki widzimy w otaczającym nas chaosie. Ten specyficzny dla każdego prezentowanego twórcy protokół rozbieżności, staje się początkiem opowieści o świecie. Kontekst wystawy należy rozpatrywać jako tezy powołane w formie fotograficznych obrazów. Tezy te zostały oparte o osobiste doświadczenia ich autorów i są efektem bądź chłodnej obserwacji świata i jego dogłębnej analizy, bądź wynikają z potrzeby „poskramiania swoich demonów”. Istotą tego działania jest zadawanie pytań i ciągłe podważanie odpowiedzi.

Wernisaż: 25.04, godz. 18.00
Galeria Pusta
Wystawa do 27.05.2018
Kurator wystawy: Katarzyna Łata

Kielecka Szkoła Krajobrazu

Na wystawie zaprezentowanych zostanie pięćdziesiąt fotografii dwunastu autorów, tworzących w wysublimowanej wizualnie stylistyce tzw. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu oraz prace Edwarda Hartwiga – mistrza, który swoim stał się wzorem i inspiracją dla protoplasty grupy – Pawła Pierścińskiego. 

Znakomita większość prac to bardzo dobrze zachowane wystawowe odbitki żelatynowo-srebrowe z lat 1960-79. Znajdziemy wśród nich mistrzowskie ujęcia wpisane w historię polskiej fotografii. Prezentowane fotografie stanowią starannie zbudowaną kolekcję atrakcyjną dla widzów - w pełni reprezentatywną dla tego, tak ważnego dla polskiej fotografii zjawiska, jakim była Kielecka Szkoła Krajobrazu, prezentującą dzieła dotychczas znajdujące się w domowych archiwach spadkobierców.


Kieleckiej Szkoły Krajobrazu  to określenie wyrazistej i spójnej stylistycznie twórczości grupy fotografów z Kielecczyzny użyte pierwszy raz przez Jana Sunderlanda podczas Pierwszego Biennale Krajobrazu Polskiego w Warszawie w 1963 roku. Rok wcześniej Paweł Pierściński, będący pod wielkim wrażeniem rytmów i grafizacji w fotografii Edwarda Hartwiga, powołał grupę twórczą pod nazwą Grupa Robocza, która za cel fotograficznej działalności postawiła sobie „dokumentowanie cech charakterystycznych polskiego krajobrazu rolniczego”. Zrzeszeni w niej twórcy programowo poszukiwali występujących w kieleckim pejzażu motywów geometrycznych, struktur matematycznych, zmienności kształtów i rytmów, zderzeń chaosu i ładu – form, w których przejawiała się atrakcyjna wizualnie fantazja natury i człowieka. Wśród fotografów, którzy podjęli temat pejzażu w takim ujęciu byli: Paweł Pierściński, Janusz Buczkowski, Jan Spałwan, Wacław Cisłowski, Jerzy Kamoda, Tadeusz Jakubik oraz Jan Siudowski. Dzięki ich aktywnej pracy twórczej i wystawienniczej oraz teoretycznym opracowaniom Pawła Pierścińskiego motyw krajobrazu został wzniesiony do rangi najważniejszych tematów fotografii artystycznej lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, a twórczość wybitnych kieleckich artystów stała się wysoko ceniona przez znawców sztuki - ówcześnie i dziś. W kolejnych latach środowisko kieleckich fotografików tego nurtu wzmocnione zostało kolejną falą zaangażowanych twórców młodszego pokolenia, wśród których szczególnie zainteresowani tego rodzaju tematyką byli m.in.: Jerzy Mąkowski, Jerzy Piątek, Andrzej Pęczalski, Andrzej Borys, Andrzej Łada czy Jerzy Soiński. Ich bogata twórczość, niezliczone wystawy i wzajemne inspiracje sprawiły, że świętokrzyskie środowisko fotograficzne stało się niekwestionowanym matecznikiem polskiej fotografii krajobrazowej. To stamtąd pochodzą zdjęcia-ikony, słynne kieleckie pasiaki, szachownice pól, elipsy i sinusoidy natury- wielokrotnie naśladowane oraz traktowane jako niedościgniony wzór dla kolejnych pokoleń adeptów i miłośników fotografii pejzażowej.

Wystawa zbiorowa
Edward Hartwig, Paweł Pierściński, Andrzej Borys, Janusz Buczkowski, Wacław Cisłowski, Jerzy Kamoda, Andrzej Łada, Jerzy Mąkowski, Andrzej Pęczalski, Jerzy Piątek, Jan Siudowski, Jerzy Soiński, Jan Spałwan

wernisaż: 27.04, godz. 18.00
wystawa: 28.04 – 17.06.2018
Kuratorki wystawy: Jolanta Rycerska i Katarzyna Łata

www.miasto-ogrodow.eu

Protokół rozbieżności, fot. Agata Pawlik  
fot. Edward Hartwig  

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

geometra

WIELKI KONKURS FOTOGRAFICZNY ETAP IV: Miasto moje, a w nim2018-05-26 08:58:35 geometra

Widocznie regulamin jest dla uczestników, a nie organizatorów. Wyników III etapu też chyba nie…

jazz-

Wiktor Franko2018-05-22 20:28:41 jazz-

Fajny Koleś, dobrze gada, super zdjęcia. Takie jak lubię. Będę śledził twórczość.…

e-mol

Jolanta Rycerska2018-05-21 13:52:49 e-mol

Retrospekcja przeszłości , mocny przekaz…

e-mol

Kasia van Maren2018-05-21 13:50:31 e-mol

Ciekawy balans pomiędzy światłem i ciemnością, widać proces ewolucji ku światłu... bardzo mi…