Białystok Interphoto 2019 "Od przeszłości do współczesności. Granice czasu"
Festiwal odbędzie się w dniach 26.09 - 17.11.2019.
Jego IV edycja, jako kontynuacja poprzednich, ma na celu ugruntowanie międzynarodowej platformy wymiany doświadczeń i myśli twórców ze Wschodniej i Zachodniej Europy, która umożliwia transgraniczny dialog nie tylko artystów i osób zainteresowanych fotografią, ale również szerokiej publiczności.

Materiały: Białystok Interphoto 2019
Festiwal propaguje fotografię i media pokrewne składające się na współczesną formę wy- powiedzi wizualnej.
Oprócz klasycznych artystów tego medium zaprezentuje twórców sięgających po współczesne środki i tematy, reprezentujących postawy neoawangardowe, czy poruszających się po obszarach sztuki krytycznej.
- Takie prezentacje wpływają na zwiększenie świadomości społecznej nie tylko w zakresie fotografii czy, multimediów, ale przede wszystkim ukazują problemy współczesnej cywilizacji pochłoniętej materialnymi stronami życia. Uwrażliwiają na zjawiska moralne, zmiany publiczne i jednostkowe, na cierpienie czy problemy polityczne drążące kraje zarówno demokratyczne jak i te pod rządami reżi- mów. Zwracają uwagę na wszechobecną opresję, makdonaldyzację, zagrożenia nacjonalistyczne, klimatyczne, a z drugiej strony na pozytywny rozwój cywilizacji poprzez zdobycze naukowe.
- mówi Grzegorz Jarmocewicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.
Temat główny festiwalu "Od przeszłości do współczesności. Granice czasu" poprzez medium fotografii odsłoni zjawiska społeczne nurtujące poprzednie i obecne pokolenia po- cząwszy od okresu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, poprzez zagadnienia pojawiające się bezpośrednio po 1945 roku, aż do współczesności.
Jednym z głównych zadań festiwalu jest również wzmocnienie integracji środowisk twórczych i społeczności międzynarodowej w wymiarze ponadlokalnym obejmującym nie tylko Polskę, ale także Litwę, Łotwę, Estonię, Białoruś, Ukrainę, Czechy, Węgry, Słowację oraz Niemcy, a co za tym idzie, w przyszłości również inne państwa, ze szczególnym uwzględnieniem krajów wschodnich.
Białystok Interphoto jest festiwalem cyklicznym, o wysokim poziomie artystycznym, odbywającym się co dwa lata, obejmującym nie tylko działania wystawiennicze ale również spotkania, prelekcje, warsztaty, pokazy multimedialne, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z muzyką czy literaturą, gry miejskie. Działania kierowane są do odbiorców wszystkich kategorii wiekowych. Festiwal rozwija się nieprzerwanie od 2013 roku i staje się oczekiwanym przez odbiorców, artystów i krytyków najważniejszym wydarzeniem tego typu w Polsce, a także w Środkowo - Wschodniej części Europy.
Głównym tematem festiwalu, niezależnie od edycji jest GRANICA, ze wszelkimi przynależącemu temu hasłu wymiarami od Genius Loci po obszary indywidualnego doświadczenia w płaszczyźnie duchowej czy eksperymentalnej.
W ramach tegorocznej edycji zaplanowano udział ponad 200 artystów, 10 kuratorów, 15 jurorów. Odbędzie się: 30 wystaw, 4 warsztaty, 4 pokazy filmów, przegląd Portfolio Review, konkursy: INTERPHOTO GRAND PRIX, Street Art, Fotografii Młodych, pokaz zdjęć z muzyką na żywo, panel naukowy, 5 wykładów i prelekcji, spotkania autorskie (30), konferencja prasowa w streamingu o zasięgu międzynarodowym, uroczysta inauguracja z udziałem publiczności, gości, artystów, władz województwa i miasta, kuratorów, krytyków, wydawców; piknik i spacer fotograficzny.
Do udziału zostali zaproszeni artyści z: Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Białorusi, Ukrainy, Czech, Słowacji, Słowenii, Niemiec oraz USA, dyrektorzy festiwali fotograficznych, jurorzy i krytycy z Polski, Litwy, Estonii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, USA. Dwie duże wystawy zbiorowe zostaną zorganizowana w oparciu o współpracę z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu / Czechy oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.
Najważniejszymi artystami wystawianymi podczas edycji 2019 będą: Jaromír Funke, Jaroslav Rössler, František Drtikol, Eugen Wiškovský, Heikki Leis, Jiři Šigut, Walentyn Odnoviun, Vitus Saloshanka, Zofia Kulik, Janusz Maria Brzeski, Janina Mierzecka, Krystyna Gorazdowska, Aleksander Krzywobłocki, Jan Neuman, Kazimierz Podsadecki, Tadeusz Maciejko, Stefan Jasieński, Tadeusz Cyprian, Franciszek Groer, Jalu Kurek, Aleksander Zakrzewski, Witold Romer, Franciszka i Stefan Themersonowie, Andrzej Jerzy Lech, Mindugas Kavaliauskas, Georgs Avetisjans, Pavel Maria Smejkal, April Gertler, Wojciech Bruszewski, Zbigniew Dłubak, Edward Grochowicz, Edward Hartwig, Marian Kucharski, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Łagocki, Irena Małek – Jarosińska, Wacław Nowak, Andrzej Pawłowski, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Józef Robakowski, Tadeusz Rolke, Zofia Rydet, Andrzej Różycki, Bronisław Schlabas, Jerzy Wardak, Andrzej Zborski.
Festiwal ma być też kluczem do rozwoju stosunków partnerskich z innymi krajami regionu i Europy.
Więcej informacji pod adresem: BIAŁYSTOK INTEPHOTO 2019
Czas trwania: 26.09.2019 - 17.11.2019
Wydarzenia warto też śledzić tutaj: FB Białystok Interphoto 2019.

Materiały: Białystok Interphoto 2019
TEKST KURATORSKI
Od Przeszłości Do Współczesności. Granice czasu
Fotografia ujawniła się [...] w swej najbardziej pierwotnej, podstawowej formie: jako do- kument i zapis czasu. Każda pojedyncza fotografia zachowuje jakiś ułamek czasu, razem tworzą one uporządkowany zapis jego upływu.
Lech Lechowicz
O czasie na ogół myślimy w bardzo prostych kategoriach: jako przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Podobnie jest z obrazem fotograficznym. Kiedy naciskamy spust migawki, „zatrzymana” chwila przechodzi do tego co było, do historii. Kiedy jednak patrzymy na zdjęcie, które powstało przed momentem, to opisuje ono, w pewnym sensie, wciąż trwającą teraźniejszość oraz przyszłość. Jeśli jest to fotografia wykonana w dalekim kraju, w odbiorcy pobudzi wyobraźnię i może wyzwolić chęć podróży.
Podróży, która odbędzie się w przyszłości. Do przyszłości odnosi się również sam zapis. Na materiale światłoczułym po naświetleniu tworzy się obraz utajony, który ujawniony zostanie dopiero w przyszłości, po jego wywołaniu. Przypomnijmy sobie sławny portret Lewisa Payne wykonany przez Alexandra Gardnera. Przedstawia on młodego zamachowca oczekującego na wykonanie kary śmierci. Podczas robienia zdjęcia „jeszcze żyje”, ale za chwilę bicie jego serca zostanie przerwane.Jak mówi święty Augustyn: „gdyby nic nie przemijało, nie byłoby czasu przeszłego. Gdyby nic nie przychodziło nowego, nie byłoby czasu przyszłego. Gdyby niczego nie było, nie byłoby teraźniejszości”. Inaczej to ujmując, chwila obecna określona jest przez to, co było i przez to, co będzie, a wizerunek „śmierci” (obraz fotograficzny to przecież balsamowanie czasu), zawsze przyniesie refleksję o tym, co nieodwracalne i ostateczne dla każdego stworzenia.
W fotografii, przeciwnie do platońskiej teorii idei, „obecność rzeczy [...] nigdy nie jest metaforyczna” - mówi Roland Barthes, a każda rzecz na fotografii odczytywana jest jako „prywatna podobizna swego przedmiotu odniesienia”. Jest śladem i bezstronnym świadkiem. Powstaje poprzez wyrwanie jakiejś cząstki z rzeczywistości. Stąd możemy być boha- terami dawnych zdarzeń. Możemy rozmawiać z przeszłością nie tylko w sensie poznawczo-antropologicznym, ale stajemy twarzą w twarz z tym, co naprawdę istniało. Mimo, iż obraz jest niedostępny i tajemniczy daje pewność co do istnienia tego, co znajduje się w jego ramach. Pewność ta polega na interpretacji „tego-co-było”. Poświadcza egzystencję w czasie. Jest pamięcią minionej chwili mimo, iż blokuje wspomnienie. Dzięki niej czas prze- szły jest równie prawdziwy jak czas teraźniejszy. I choć teraźniejszość „przemyka przez palce”, dzięki fotografii „możemy posiąść przeszłość”.
Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO prezentujemy artystów, których twórczość pod wieloma względami odnosi się do heterogenicznego pojmowania Czasu. Zarówno tych, pracujących z medium fotografii w kontekście linearnego upływu oraz zatrzymania, rozważających Barthes'owskie "Punctum" czy odnoszących się swoją symboliką obrazową do elementów społeczno-historycznych.
A także tych, którzy poprzez swoje widzenia świata oraz nową organizację kadru wpłynęli na współczesne formy wypowiedzi kolejnych pokoleń fotografów. Wystawy historyczne, jak prezentacje Awangardy Czeskiej i Polskiej oraz Polskiej Fotografii Subiektywnej odsłonią aspekt kontinuum przemian zachodzących nie tylko w samym medium, ale również w nowoczesnym definiowaniu i odbiorze dzieła artystycznego.
Natomiast przedstawienie publiczności postaw krytycznych wobec prawdy zapisu i zawłaszczenia w rozumieniu postmodernistycznym ukaże współczesne miejsce fotografii jako narzędzia kontroli i władzy.
Prawie od początku nowożytności jesteśmy silnie związani z przeszłością i to niekoniecznie naszą. Ten związek wywołuje rodzaj bliżej nieokreślonej tęsknoty za tym co było lub może być. Nieruchomy obraz, zatrzymujący czas jest niczym pamięć, której możemy być pewni. A ta pewność wywołuje w nas poczucie niezachwianego trwania — stabilności. Fotografia nie przypomina przeszłości, a ją poświadcza.
To, co widzimy na powiększeniu, istniało naprawdę. Obraz fotograficzny jest przecież niepodważalny. Historia zapisana na celuloidzie, czy w „pamięci cyfrowej” jest historią prawdziwą. Jest potwierdzeniem dla historyków, architektów, socjologów i wszystkich badaczy przeszłości, jest również potwierdzeniem historii prywatnych, osobistych, pojedynczych. Lecz jaki naprawdę jest obraz historii. Ludzka pamięć jest jednostkowa i nietrwała. Ulega powolnemu zanikowi i rozproszeniu. Jej zasoby przysłaniane są przez kolejno następujące po sobie zdarzenia. Rozpływa się wraz
z pamięcią pojedynczych komórek, które mają w sobie zaprogramowaną śmierć. Podczas Festiwalu rozważymy zatem czy w przeciwieństwie do niej, świadectwo fotografii jest o wiele bardziej doskonałe. Czy dzięki odpowiedniemu systemowi magazynowania może być trwałe i bez końca powielane, czy obraz zdjęciowy może być niezachwianą i prawdziwą pamięcią ludzkości, do której mogłyby odwołać się przyszłe pokolenia.Prawdziwy obraz przeszłości przemyka niby wiatr. Przeszłość daje się utrwalić jedynie jako obraz, który rozbłyska teraz w swej rozpoznawalności, aby już nigdy nie powrócić”.
Walter Benjamin
Grzegorz Jarmocewicz Dyrektor Artystyczny Festiwalu

Materiały: Białystok Interphoto 2019
TERMINARZ INTERPHOTO 2019
PONIEDZIAŁEK 09.09.19
17:00 Wernisaż – Ogólnopolska Wystawa Fotografii Dzieci i Młodzieży Białystok 2019.
Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Warszawska 79A
PIĄTEK 20.09.19
10:00 Konferencja prasowa w streamingu.
Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, ul. Odeska 1
CZWARTEK 26.09.19
9:00 – 13:00 Warsztaty Dokumentu z Agnieszką Rayss.
Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Warszawska 79A
16:00 Wernisaż – Lena Kocutar, „Höfn_Maribor„
Wernisaż – April Gertler, „Collage„
Wernisaż – Tomasz Lewandowski, „Polish Summer„
Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Warszawska 79A
17:00 Wernisaż – Vitus Saloshanka, „Nemunas Journey„
Biblioteka Główna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, ul. Jana Kilińskiego 1
18:00 Wernisaż – Andrzej Górski, „Interiors„
Galeria CKU. Centrum Kształcenia Ustawicznego, ul. Ciepła 32 IIIp
19:00 Wernisaż – Forum Fotografii i Multimediów, “Memory of Time”
Wernisaż – Białostockie Towarzystwo Fotograficzne, „Limits Of Time„
Wernisaż – Akademia Fotografii i Przedsiębiorczości, „Time of a Word – Time of a Picture„
Kampus Uniwersytecki, ul. Konstantego Ciołkowskiego 1
20:00 Wernisaż – „East_tota”
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20
21:00 Wernisaż – Szkoła Filmowa w Łodzi, Departament Fotografii, „Against the grain„
Białostocki Ośrodek Kultury, ul. Legionowea 5
PIĄTEK 27.09.19
16:00 Wernisaż – Institut Tvůrčí Fotografie, „Made in Opava 2. Polscy studenci Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie„
Galeria Sleńdzińskich, ul. Ludwika Waryńskiego 24a
17:00 Wernisaż – Andrzej Jerzy Lech, „Quotes from one reality”
Galeria Sleńdzińskich, ul. Wiktorii 5
18:00 Wernisaż – Georgs Avetisjans, „Krunk. The Crane that flew over the Fatherland„
Muzeum Archidiecezjalne, ul. Warszawska 48
19:00 Wernisaż – Pavel Maria Smejkal, „Fatescapes„
Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury, ul. Jana Kilińskiego 8
20:00 INAUGURACJA FESTIWALU
– Wernisaż – „Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939”.
– Dyskusja Panelowa: „Wokół Awangardy”:
1. Wykład – dr Gabriella Uhl, “Man is microcosm – why Moholy-Nagy was attracted by the new technical mediums“ / ”Człowiek jest mikrokosmosem – o zauroczeniu Moholy-Nagy’ego nowymi mediami”
2. Wykład – dr Štěpánka Bieleszová, “Avantgard photographs from Olomouc Museum of Art collection”. “Fotografie Awangardowa z kolekcji Muzeum Sztuki w Ołomuńcu.”
3. Wykład – prof. Vladimír Birgus, “Jaromír Funke in the context of Czech Avant-Garde Photography””
4. Wykład – dr Krzysztof Jurecki, „Najważniejsze dokonania polskiej fotografii awangardowej 1945 – 2000”
5. Wykład – Maria Franecka „Nowoczesna fotografia i fotomontaż w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce”.
6. Wykład – Anna Zagrodzka, „Fotografia Subiektywna w sztuce polskiej 1956 – 1969”
BOK, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, ul. Warszawska 19
SOBOTA 28.09.19
8:00 – 9:15 Obrady Jury Grand Prix
Politechnika Białostocka Wydział Architektury, ul. Oskara Sosnowskiego 11
9:30 – 13:00 Portfolio Review
Politechnika Białostocka Wydział Architektury, ul. Oskara Sosnowskiego 11
15:00 Przemysław Zajfert, „Na wieki wieków”
Galeria Białostockiego Teatru Lalek, ul. Konstantego Kalinowskiego 1
16:30 Zofia Kulik, „An Image as a Part of the Whole„
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, ul. Świętojańska 17
18:00 „Masters of Czech Avant-Garde„
Muzeum Podlaskie, Rynek Kościuszki 10
19:00 Pokaz Slajdów Łódzkiej Szkoły Filmowej
Dziedziniec Muzeum Podlaskiego, Rynek Kościuszki 10
20:30 Ogłoszenie Wyników INTERPHOTO Grand Prix 2019
Politechnika Białostocka Wydział Architektury, ul. Oskara Sosnowskiego 11
21:30 „PhotoMeeting„:
Prezentacje:
Hubert Humka, „Death Landscapes„ ,
Adrian Wykrota, „Pix.house„ ,
Politechnika Białostocka Wydział Architektury, ul. Oskara Sosnowskiego 11
NIEDZIELA 29.09.19
12:30 Wykład – prof. Jiří Siostrzonek, „Styl życia społeczeństwa w fotografii dokumentalnej”
Galeria Sleńdzińskich, ul Wiktorii 5
14:00 Wernisaż – Bartłomiej Talaga, „The processing plant of artificial materials, crystallization and photochemical processes„
Akademia Teatralna, ul. Henryka Sienkiewicza 14
15:00 Werrnisaż – Andrzej Kramarz, „A Piece of Land”
WOAK SPODKI, ul. Świętego Rocha 14
16:00 Wernisaż – Valentyn Odnoviun, „Horizons”
Dom Kultury „Śródmieście”, ul. Jana Kilińskiego 13
17:30 Wernisaż – Adrian Wykrota, „NOT”
Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury, ul Jana Kilińskiego 8
19:00 Wernisaż – Heikki Leis, „Post-Truth Era”
Wernisaż – Mindaugas Kavaliauskas, „A-spot„
Wernisaż – Jiří Šigut, „Latence”
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, ul. Odeska 1
20:30 Koncert zespołu Ilo&friends, z pokazem zdjęć INTERPHOTO 2019
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, ul. Odeska 1
ŚRODA 02.10.19
18:30 Filmowe INTERPHOTO – „Roma”, Kino Helios, Galeria Alfa
PIĄTEK 04.10.19
18:00 – 20:00 Warsztaty – Fotografia Klasyczna (Analogowa), cz. I
prowadzący: Grzegorz Jarmocewicz, Diana Bagińska
Akademia Fotografii i Przedsiębiorczości, ul. Warszawska 6
SOBOTA 05.10.19
10:00 – 15:00 Warsztaty – Fotografia Klasyczna (Analogowa), cz. II
prowadzący: Grzegorz Jarmocewicz, Diana Bagińska
Studencka Agencja Fotograficzna – SAF, Dom Studenta nr 2 „Beta”, ul. Zwierzyniecka 12/ pok. 916
17:00 Wernisaż – Street Photo
ul. Lipowa 16
NIEDZIELA 06.10.19
10:00 – 18:00 Warsztaty – Fotografia Klasyczna (Analogowa), cz. III
prowadzący: Grzegorz Jarmocewicz, Diana Bagińska
Studencka Agencja Fotograficzna – SAF, Dom Studenta nr 2 „Beta”, ul. Zwierzyniecka 12/ pok. 916
SOBOTA 12.10.19
13:00 Wykład – dr Grzegorz Jarmocewicz, „Aspekty czasu w fotografii”,
BOK, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, ul. Warszawska 19
16:00 – 20:00 Warsztaty – Emulsja fotograficzna, cz. I
prowadzący: Grzegorz Jarmocewicz
Studencka Agencja Fotograficzna – SAF, Dom Studenta nr 2 „Beta”, ul. Zwierzyniecka 12/ pok. 916
NIEDZIELA 13.10.19
10:00 – 18:00 Warsztaty – Emulsja fotograficzna, cz. II
prowadzący: Grzegorz Jarmocewicz,
Studencka Agencja Fotograficzna – SAF, Dom Studenta nr 2 „Beta”, ul. Zwierzyniecka 12/ pok. 916
PONIEDZIAŁEK 14.10.2019
18:30 Filmowe INTERPHOTO – „Faworyta”, Kino Helios, Galeria Alfa
ŚRODA 16.10.2019
18:30 Filmowe INTERPHOTO – „Winni”, Kino Helios, Galeria Alfa
CZWARTEK 17.10.19
16:00 – 18:00 Akcja – „Kolodion dla przechodnia” – Andrzej Górski
Dziedziniec Muzeum Podlaskiego, Rynek Kościuszki 10
18:00 Wernisaż – „Fotografia Subiektywna w sztuce polskiej 1956 – 1969”
Muzeum Podlaskie, Rynek Kościuszki 10
ŚRODA 23.10.19
18:30 Filmowe INTERPHOTO – „Zimna Wojna”, Kino Helios, Galeria Alfa
NIEDZIELA 27.10.19
11:00 – 18:00 Warsztaty – Guma chromianowa,
prowadzący: Janusz Drobisz, Damian Ganszczyk,
Studencka Agencja Fotograficzna – SAF, Dom Studenta nr 2 „Beta”, ul. Zwierzyniecka 12/ pok. 916
ŚRODA 30.10.19
18:30 Filmowe INTERPHOTO – „Dusza I Ciało”, Kino Helios, Galeria Alfa
NIEDZIELA 03.11.19
16:00 PhotoPicnic – Podsumowanie festiwalu
Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, ul. Odeska 1.
Powiązane tematy
HARMONOGRAM INTERPHOTO 2017

Białystok nas rozpieszcza - INTERPHOTO 2015! Polecamy fantastyczny festiwal.

Komentarze

Grzegorz Jarmocewicz to bardzo zdolny, inteligentny i bardzo skromny człowiek, ktory jest wielkim promotorem fotografi i widzącym potencjał w młodym pokoleniu. Do takiego wniosku doszedłem gdy wysłuchalem podcastu z jego udziałem. Mozna wygoglować podcast. Bardzo polecam dla każdego fotografa, szczególnie zawodowca.