No nie, nie na odwrót. Wszystko jest jak najbardzie w porządku w artykule. Kluczem do tego jak zrozumieć kompensację ekspozycji jest zdanie, żę "świtłomierz aparatu jest tak wyskalowany/skalibrowany, aby jak najlepiej zinterpretować scenę o średnim poziomie szarości". Średni poziom szarości to 18%. Jeżeli mamy scenkę o dużej jasności, aparat dzięki światłomierzowi będzie chciał ją "uśrednić" właśnie do poziomu szarości 18% - stąd zdjęcie będzie ciemniejsze niż obserwowana rzeczywiśtoć. Konieczna jest wówczas korekta na + EV, aby tę różnicę zniwelować. Analogicznie jeżeli scenka jes ciemna. Automat aparatu sztucznie ją rozjaśnia, by doprowadzić do wzorca poziomu szarości na 18% - zadaniem fotografa jest wówczas zmniejszenie EV, aby kolory były właściwe.
Dobrze byłoby podać zdolności zapisu i odczytu oferowane przez same aparaty Nikona. Po co kupować szybką kartę jeżeli aparat nie wykorzysta tej pręskości
Przede wsystkim czas naświetlania 1/10s jest za długi dla tego obiektywu nawet z systemem VR. Nieporuszone zdjęcia można uzyskać ponad 1/25s - przynajmniej - co i tak zalezy od wielu innych czynników. Statyw jednak nie odchodzi w zapomnienie nawet przy VRII.
Dużym problemem jest odpowiednia kalibracja monitora i zgodność odbitek z kolorami, które były na nim wyświetlane. Przydałby się osobny temat - bardzo szczegółowy - krok po kroku.
tez nie probowalem jeszcze tego typu fotografii, ale ja na pierwszy eksperyment ustawilbym najwiekszą wartosc przyslony (najmniejsza dziure). Wiem, tez ze sama matryca nagrzewa sie podczas ciaglego rejestrowania i przez owo nagrzewanie powstaja szumy. Na pewno mniejszymi szumami będą charakteryzować się dobrej jakości matryce renomowanych firm - na pewno ma tez znaczenie stosunek ilości pikseli na matrycy do jej wielkości. Im więcej pikseli, tym matryca szybciej sie nagrzewa i latwiej o pojawienie sie szumow. Tak bylo u mnie przy wyborze lustrzanki - zdecydowalem sie na Nikona D300s chociaz Canon 7D oferowal kilka milonow pikseli wiecej, lecz jak wiadomo, nie o piksele chodzi.
Jeżeli dobrze zrozumialem, to przy przygotowywaniu ujęć do złożenia następnie w HDR należy wykorzystać bracketing ekspozycji, natomiast ostrość trzeba "trzymać" w tym samym punkcie?
Kompensacja ekspozycji 2010-11-30 13:21:29
No nie, nie na odwrót. Wszystko jest jak najbardzie w porządku w artykule. Kluczem do tego jak zrozumieć kompensację ekspozycji jest zdanie, żę "świtłomierz aparatu jest tak wyskalowany/skalibrowany, aby jak najlepiej zinterpretować scenę o średnim poziomie szarości". Średni poziom szarości to 18%. Jeżeli mamy scenkę o dużej jasności, aparat dzięki światłomierzowi będzie chciał ją "uśrednić" właśnie do poziomu szarości 18% - stąd zdjęcie będzie ciemniejsze niż obserwowana rzeczywiśtoć. Konieczna jest wówczas korekta na + EV, aby tę różnicę zniwelować. Analogicznie jeżeli scenka jes ciemna. Automat aparatu sztucznie ją rozjaśnia, by doprowadzić do wzorca poziomu szarości na 18% - zadaniem fotografa jest wówczas zmniejszenie EV, aby kolory były właściwe.
Fotografowanie w świetle zastanym 2010-12-06 21:01:52
Do zbigniew_2009 - poeksperymentuj z balansem bieli, ustaw temperaturę barwową
Nośniki pamięci 2010-12-09 11:21:36
Dobrze byłoby podać zdolności zapisu i odczytu oferowane przez same aparaty Nikona. Po co kupować szybką kartę jeżeli aparat nie wykorzysta tej pręskości
Stabilizacja obrazu – na poziomie obiektywu czy korpusu? 2010-12-09 22:22:35
Przede wsystkim czas naświetlania 1/10s jest za długi dla tego obiektywu nawet z systemem VR. Nieporuszone zdjęcia można uzyskać ponad 1/25s - przynajmniej - co i tak zalezy od wielu innych czynników. Statyw jednak nie odchodzi w zapomnienie nawet przy VRII.
Balans bieli, czyli cyfrowe kolory 2011-01-14 13:18:33
Dużym problemem jest odpowiednia kalibracja monitora i zgodność odbitek z kolorami, które były na nim wyświetlane. Przydałby się osobny temat - bardzo szczegółowy - krok po kroku.
Nocne niebo 2011-01-20 20:58:54
tez nie probowalem jeszcze tego typu fotografii, ale ja na pierwszy eksperyment ustawilbym najwiekszą wartosc przyslony (najmniejsza dziure). Wiem, tez ze sama matryca nagrzewa sie podczas ciaglego rejestrowania i przez owo nagrzewanie powstaja szumy. Na pewno mniejszymi szumami będą charakteryzować się dobrej jakości matryce renomowanych firm - na pewno ma tez znaczenie stosunek ilości pikseli na matrycy do jej wielkości. Im więcej pikseli, tym matryca szybciej sie nagrzewa i latwiej o pojawienie sie szumow. Tak bylo u mnie przy wyborze lustrzanki - zdecydowalem sie na Nikona D300s chociaz Canon 7D oferowal kilka milonow pikseli wiecej, lecz jak wiadomo, nie o piksele chodzi.
HDR i stitching, czyli łączymy zdjęcia 2011-12-21 12:56:47
Jeżeli dobrze zrozumialem, to przy przygotowywaniu ujęć do złożenia następnie w HDR należy wykorzystać bracketing ekspozycji, natomiast ostrość trzeba "trzymać" w tym samym punkcie?
Odkrywanie mikroświatów - „urlopowy” dzień z życia fotografa przyrody 2011-12-30 12:45:21
Bardzo wciągający artykuł motywujący do działania. Inspirujące krajobrazy oddające piękno polskiej przyrodky. Chętnioe bym się wybrał w to miejsce...
Fotografia uliczna. Część 3. Wskazówki 2012-03-14 21:26:28
Dobra seria, gratukuję. Zorganizujmy jakąś fotowyprawę;)