Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Społeczność: Profil użytkownika Szereny

Szereny

Szereny

Sprzęt

D90

Kategorie

Światło studyjne. Rodzaje źródeł światła. Część 1. 2010-12-28 21:57:31

Bardzo fajny temat i bardzo cenny. Przynajmniej dla mnie.

Fajerwerki 2011-01-02 21:33:11

Bardzo dobra lekcja. Niby proste rzeczy, a tak wiele dają.

Edycja zdjęć. Fotografia kolorowa. 2011-01-04 21:46:44

Tego mi strasznie brakowało jak do tej pory. Teraz czas wprowadzić w praktykę i nabrać wprawy w edycji zdjęć, bo dopiero teraz widzę, że praktycznie każde zdjęcie podlega obróbce.
Dziękuję, to bardzo pomocny filmik, przedstawiony niezwykle przejrzyście.

Edycja zdjęć. Fotografia czarno-biała 2011-01-04 22:00:02

Świetnie przedstawiony temat. Jak każdy prowadzony przez p. Krystiana.
Inspirujący film. Zachęca do zabawy z czernią i bielą. Pokazuje też najważniejsze - jak.

Katalogowanie i archiwizacja zdjęć. Część 3. 2011-01-05 20:23:29

Zupełnie czego innego spodziewałam się po tym tytule, za to instrukcja obsługi programu fajna.

Katalogowanie i archiwizacja zdjęć. Część 1. - Katalogowanie 2011-02-09 12:13:50

Musze przyznhać, że artykuł choć bardzo dobry w swojej konstrukcji, to mnie rozczarował.
Po pierwsze, nie ma żadnej wzmianki i zmianie kolorów, jakie wprowadza Picassa przy jakiejkolwiek obróbce w nim plików. Wychodzi to głównie przy druku. Ktoś się może bardzo niemiło zdziwić, gdy zaniesie taki ładną, obrobioną buźkę swojej pociechy do punktu, gdzie robią gadżety, a dostanie np. kubeczek, czy poduszkę, na której zamiast rumianej buźki wychodzi jakiś wściekły fiolet. Miałam z tym do czynienia kilka razy i musze powiedzieć, że pod tym względem picassa jest nieprzewidywalny. Podobnie jak zdjęcia robione niektórymi komórkami. DO publikacji w internecie, czasami do wywoływania odbitek - owszem, ale jeśli chodzi o druk cufrowy, solventowy, czy jakikolwiek inny oparty na CMYKu, to wychodzą hece. Dla mnie program fajny, choć niewiarygodny. No i zajmuje bardzo dużo miejsca, przy obróbce, ponieważ zapisyje oryginały w folderze ukrytym, a oprócz tego zostawia widoczne kopie z naniesionymi zmianami, plus jeszcze swoje śmieci w folderach.
Druga kwestia, która była rozczarowaniem, już z resztą wspomniana, że nie ma ani słowa o programach spod marki Nikona, a standardowo dodawanych do aparatów. Już któryś raz czytam o Lightroomie - fakt, program jest rewelacyjny. Sprawdziłam wersję próbną i chylę czoła przed jego możliwościami. Sprawdziłam zachęcona innym artykułem, a właściwie filmem i tak się zastanawiam, skąd wziąć na niego kasę... Tymczasem nietknięty praktycznie program od Nikona leży. Zupełnie jakby go nie było. Może uda się to naprawić i ktoś opowie w fajny sposób jak można je wykorzystać?

Studio fotograficzne 2011-02-26 22:45:57

Nieczęsto ma się okazję zobaczyć studio z prawdziwego zdarzenia. Dzięki za możliwość wglądu w takie zakamarki.
Bardzo przydatny temat, nawet z tym dźwiękiem ;)

Fotografia wakacyjna 2011-02-27 13:48:06

Przykłady fotografii i porównań są bardzo fajne. Ciekawie nakreślone zagadnienia, o których warto pamiętać. Zastanawia mnie jednak, dlaczego w wakacyjnych fotografiach zabrakło tego, co najistotniejsze - ludzi. Widoki, miejsca, architektura - owszem. Zawsze są na zdjęciach. Jak już zauważono, w celach dokumentacyjnych. Jednak to ludzie, z którymi spędzamy ten urlop, których poznajemy, których widzimy na ulicach są tym najważniejszym elementem, który tworzy większość, jeśli nie całą, atmosferę. Dziwi mnie, że w tym temacie nie ma o tym prawie nic, poza kwestią portretu na tle budynku.

Fotoekspedycja. Część 1. - Ready, steady - go! 2011-02-27 20:14:47

Bardzo fajny artykuł. Choć, może paradoksalnie, najistotniejszą dla mnie kwestią okazał się fragment o torbach i plecakach. Zakiełkowała myśl o zmianie dotychczas używanej.

Katalogowanie i archiwizacja zdjęć. Część 5. 2011-02-27 21:44:26

Nie wiem, czy pominęłam jakieś opcje, czy może ten program tak ma, ale moje pierwsze spotkanie z dwoma pierwszymi programami przyniosły kolosalne rozczarowanie. Nie mając wcześniej z nimi nic wspólnego, niefrasobliwie otworzyłam program, podpięłam aparat i przerzuciłam zdjęcia, od razu zaznaczając, żeby skasował je z karty. Z racji, iż robiłam to "na szybko" sprawdziłam tylko, czy ilość plików się zgadza i pojechałam gdzieś w teren. Jakież było moje zdziwienie i gigantyczne rozczarowanie, gdy zobaczyłam, że WSZYSTKIE pliki są w formacie JPG! Zniknęły RAWy. Przy przenoszeniu program automatycznie je zamienił na jpgi. Gdzieś na forach internetowych wyczytałam, że ten program tak po prostu ma i jedyną opcją jest wyciągnięcie karty, przełożenie do czytnika i bezpośrednie przeniesienie na dysk. Czy to prawda? Nie wiem. Może gdzieś pominęłam jakąś opcję. Szkoda, że w artykule nie ma o tym ani słowa. Ktoś, kto nie zna programu, może się podobnie naciąć.

Jak wybierać zdjęcia, część 2 - czyli o konstruowaniu serii 2011-02-28 12:51:10

Ciekawy artykuł. Niespecjalnie pomocny, choć mobilizujący. Szkoda, że część zdjęć jest pokrzywiona (zabytki). W dalszym kontekście o fotoedycji, dzięki takim detalom art traci na wiarygodności.

Kompensacja ekspozycji 2011-02-28 14:30:53

Bardzo fajny i przystępnie napisany artykuł, zilustrowany wyraźnymi, a do tego ciekawymi przykładami. Czytałam o tym już kilka razy, choć pewnie dopiero teraz wezmę się za faktyczne przepraktykowanie, a nie tylko okazjonalne używanie tej funkcji.

Stabilizacja obrazu – na poziomie obiektywu czy korpusu? 2011-03-01 18:08:57

Fajne, choć wielu rzeczy brakuje. Nie ma przykładów na porównanie stablizacji z matrycy i obiektywu, a przydałyby się. Choćby dla jakiegokolwiek obiektywizmu. Po przeczytaniu artykuły nadal nie wiem jak wyglądają efekty jednej i drugiej stabilizacji. Szkoda.

Łukasz Nazdraczew 2011-03-02 20:41:44

Praca ciekawa, choć makabrycznie droga. Zadanie domowe jeszcze ciekawsze ;)

Katalogowanie i archiwizacja zdjęć. Część 4. Adobe Photoshop Lightroom 2011-03-03 11:09:46

Nie została poruszona jedna kwestia, nad czym ubolewam. Z chwilą, gdy przyjdzie nam zreorganizować układ folderów na komputerze - tracimy wszystkie dane. Przeniesienie zdjęć do innego folderu, nie wspominając o innym dysku, skutkują później rytmicznym uderzaniem głową w klawiaturę. Nie wiem, może jest na to jakiś sposób, którego jeszcze nie odkryłam. W artykule o tym nic nie ma. Jedynym wyjściem zdaje się zapisywanie wszystkich zdjęć w formacie RAW do osobnego folderu, a przez to podwajanie przestrzeni zajmowanej przez zdjęcia.
Zwykły Picasso zapisuje w folderze z modyfikowanymi zmianami swój plik, który przechowuje historie zmian. Czy nie ma czegoś podobnego w Lightroomie? Możliwości wyeksportowania do jednego pliku samej historii zmian w obrębie danego folderu? Tak, żeby po przeniesieniu folderu np. na inny dysk, można było wrócić do modyfikowanych zdjęć, zamiast zaczynać wszystko od początku.

Norbert Piwowarczyk 2011-04-03 14:58:57

Niesamowicie inspirujący wywiad. Nie, żeby zdawało się być to łatwą pracą. Na pewno twórczą i w jakiś sposób wyjątkową. Strasznie wymagającą. Zwłaszcza, jeśli chodzi o kreatywność i zmysł plastyczny.
Zapewne jeszcze długo, długo nie będę robić choć w połowie tak dobrych zdjęć, ale gdzieś w środku zakorzeniła się chęć dążenia do osiągnięcia choćby małych sukcesów w tej dziedzinie.

Balans bieli, czyli cyfrowe kolory 2011-04-03 21:16:28

Artykuł ledwie zarysował temat. Po przepraktykowaniu, stwierdzam, że jeszcze kilka rzeczy pogmatwał w mojej głowie. Za to dyskusje pod artykułem zdecydowanie pomogły poskładać części układanki w jako taką całość.
Nadal mam jednak problem z ustawieniem balansu bieli w oświetleniu żarowym na podstawie białej karty. W artykule jest o niej mowa podobnie jak o szarej karcie. Tu nasuwają mi się dwa pytania.
a. Jak aparat odróżnia, czy to, co właśnie sfotografowaliśmy (zdjęcie, jak sugerowano, na którym cała przestrzeń jest wypełniona jednolicie) jest białe, czy może szare?
b. Próbowałam na różnych białych kartach robić zdjęcie i z niego ustawiać balans bieli. Wiem, że biel kartek sama w sobie też się od siebie różni. Tylko jakoś jeszcze nie udało mi się uzyskać odpowiedniego balansu bieli po tych eksperymentach. Zrobiłam zdjęcie jasno szarej okładki papierowej teczki. Niby odrobinę lepiej wyszło, ale też to nie to. Niestety, profesjonalnej szarej karty nie mam.
Robię zdjęcia D90-tką. Pytanie, czy faktycznie w oparciu o białą kartkę papieru można ustawić balans bieli, czy to też kwestia, podobnie jak z Auto, że aparat sobie nie radzi w tak "nienaturalnym" oświetleniu? Czy tylko profesjonalna szara karta mnie ratuje?

Łukasz Nazdraczew 2011-04-04 19:49:21

Szkoda, że w ostatni dzień serwis padł i nie można było przesłać pracy.
Nie, żebym myślała o jakiejkolwiek wygranej, ale sam fakt, że się nie udało - boli.
Swoją drogą - czy jest szansa, żeby prace nadesłane w ramach zadania domowego były omówione, choćby w jednym zdaniu i info przesłane do autora? Tak, żeby choć wiedzieć, czy praca to całkowity badziew, czy może da się coś w niej poprawić, żeby zrobiła się chociaż przyzwoita?

Łukasz Nazdraczew 2011-04-04 19:55:30

admmakon - Nie wiem jak inni, ale ja ustawiłam mojego małego, porcelanowego słonika z fosforyzującym bryloczkiem na grzbiecie. Do tego długi czas naświetlania, aparat na ruchomym krześle od biurka, żeby można było bez poruszenia w pionie, obrucić całość w poziomie, a to wszystko przy lampie błyskowej wbudowanej w aparat, przysłoniętej husteczką, żeby nie było brzydkich cieni i przepaleń. Niestety, nie dogrzebałam się do opcji odpalania lampy przed końcem czasu naświetlania, dlatego pierwszy błysk musiałam całkiem zasłaniać ręką, ale przy tych wszystkich kombinacjach alpejskich w końcu, za którymś razem, wyszło to - co chciałam.
Słonik wyglądał jakby wjeżdżał na środek stolika herbacianego. Szkoda, że nie miałam dla niego maleńkiej deskorolki. Wyglądałby wtedy mocno realistycznie :D

Fotografia rodzinna. Część 2. Mieszkanie 2011-04-24 17:14:01

Artykuł bardzo fajny. Choć jakoś tak zamiast inspirować, raczej zniechęca do robienia tego typu zdjęć.

Romantycznie i przy świecach 2011-04-24 17:30:36

To bardzo dobry artykuł.
Zarysowuje sporo kwestii zmuszając przy tym do zastanowienia.
Przykłady też są na tyle ciekawe, żeby były inspiracją - przynajmniej do ćwiczeń.

Fotografia reklamowa. Jak oswoić człowieka, czyli organizacja sesji z modelem. 2011-05-22 13:53:36

Jeden z najlepszych artykułów, jaki jak do tej pory udało mi się tutaj przeczytać.
Gratulacje dla autora nie tylko za wiedzę, podejście, ale też bardzo ciekawe i inspirujące przekazanie zagadnienia.
Świetny artykuł. Wspaniałe, naprawdę fenomenalne zdjęcia jako przykłady. Już rzucając okiem na nie chciało się przeczytać artykuł. Temat niezwykle ciekawy i tak po prawdzie niedostępny dla osób, które nie miały okazji pracować w dobrym studiu.
Mam nadzieję, że będą kolejne i serdecznie dziekuję za ten.

Arek Kempka 2011-05-22 14:11:44

Niesamowita galeria. Majstersztyk. Podczas wywiadu wiele zaspokojonych ciekawości. Jeszcze więcej zostało nieodkrytych. Najbardziej intrygująca praca z "wanną" nadal wabi i drąży dziurę w głowie p.t." "jak to zrobić/zostało zrobione".
Świetny wywiad :)

Fotografia reklamowa. Dlaczego tu tak ciemno, czyli kształt i przezroczystości w „niskim kluczu”. Część 2 2011-05-22 18:23:44

Wspaniały artykuł! Pasjonująca praca, świetnie opisane zagadnienie.
Po prostu wciąga :)

Fotografia reklamowa. Dlaczego tu tak ciemno, czyli kształt i przezroczystości w „niskim kluczu”. Część 1 2011-05-22 19:19:00

Świetny artykuł :) Bardzo dobry cały cykl.
Dla mnie to ogromna motywacja, żeby skompletować domowe studio. To, że bardzo prowizoryczne, trzeba będzie przeboleć. Może uda się wykorzystać kilka podanych przykładów i stworzyć coś naprawdę dobrego na tej podstawie.

Jak fotografować płyny w ruchu, część 1 2011-05-22 19:58:47

Nie powiem, żebym wszystko zrozumiała, ale po przeczytaniu artykułu przynajmniej wiem, czego szukać.
Jeśli chodzi o zależności między czasami błysków w lampach i o wspomnianych w komentarzach sposobach ich zastąpienia... To dla mnie nadal czarna magia :(
Mimo tak dużych braków w mojej wiedzy, świetnie czyta się ten artykuł. Nawet, jeśli nad niektórymi fragmentami trzeba przystanąć i dobrze przemyśleć.
Dżinks humorystyczny w wersji zatrudnienia stylisty świetny ;) Podziałał rozprężająco, przynajmniej na mnie :)
Dzienkować :)

Fotografia reklamowa. Woda w obiektywie, czyli jak fotografować płyny w ruchu. Część 2 2011-05-30 13:46:23

Świetny artykuł. Wspaniała seria. Bardzo inspirujące i zachęcające do pracy, kombinowania, myślenia i tworzenia czegoś dobrego. Taka mała wersja dążenia do doskonałości ;) Dzięki tym artykułom ma się wyższe wymagania od swoich prac.
Wiedziałam, że PS to podstawa przy zdjęciach reklamowych, ale dopiero po lekturze tej serii artykułów wiem, jak to właściwie jest.
Z nadzieją nadal czekam na opis pracy nad zdjęciem kobiety w "wannie". Korci niewiedza "jak to zrobić" ;)

Różne twarze portretu 2011-05-31 12:52:55

Bardzo ciekawy artykuł. Zaciekawiły mnie szczególnie przykłady prac p. A. Dragana. Jest to kolejna insporacja. Tym razem, jednak zostawiona "na później". Tekst przede wszystkim uczy pokory. Jakoś tak... Do własnych umiejętności (bądź ich braku), podejścia do portretów, choć końcówka daje nadzieję, że jednak nie jest to taka czarna magia i przy odpowiedniej dozie pracy, może zacząć wychodzić coś faktycznie dobrego.
Ciekawi też, dlaczego na starych fotografiach, przytoczonych na początku tekstu z kartotek policyjnych, nie ma cieni pod oczami (nawet pod kapeluszem). Trzeba będzie pogrzebać i podpytać wujka Google w tym temacie. Dlaczego stara technika daje to, czego nowa nie może?

Krajobraz – poradnik fotograficzny 2011-06-27 23:09:52

Interesujący artykuł. Wskazujący drogę, którą warto iść w sprawie krajobrazów.

Ed Kashi 2011-07-19 18:54:06

Bardzo inspirujące. Wiedziałam, że w najbliższym otoczeniu można znaleźć wiele tematów do fotografowania. Ten wywiad mnie tylko w tym utwierdził.

W poszukiwaniu stylu. Część 1. 2011-07-27 21:45:39

Czysta inspiracja.
Pierwszy artykuł, który wysłuchawszy, przewinęłam do początku i wysłuchałam jeszcze raz. Nie przez niezrozumienie, bo przekaz jest prosty i  przejrzysty. Patrzyłam jeszcze raz na zdjęcia i słuchałam słów, które chciałam, żeby zapadły mi w pamięć. Znów wróciłam do zdjęcia Flamenco. Niesamowity klimat. Ekspresja, pasja. Prosta scena, jedno zdjęcie, a mogłoby opowiadać swoją historię godzinami.
Zachwyciły mnie zdjęcia. Pokłony i wyrazy wielkiego uznania dla autora. Mają w sobie coś... gust. Nawet po latach, patrząc na nie, człowiek powie, że są niesamowite.
Bardzo dziękuję za ten materiał.

Chester Higgins Jr. 2011-09-02 19:42:06

Niesamowity reportaż. Niezwykły człowiek. Wspaniałe osiągnięcia i prace.
Wzmianka o samochodzie sprzętu i drugim z kuchnią była inspirująca :D Inspirująca, do dalekich wypraw i szerzej zakrojonych projektów.
Może za jakiś czas się takie uda zrealizować...

Al Bello 2011-10-25 13:16:03

Niesamowite zdjęcia. Niezwykłe podejście i faktyczne, nie często spotykany sposób fotografowania.

Kreatywny system oświetlenia CLS 2013-04-07 20:22:14

Genialny patent! :D
Świetny artykuł. Otwiera oczy. Nagle wiele rzeczy i fotografii okazuje się być w zasięgu ;)

Grzegorz „Moment” Płaczek 2015-01-15 11:11:44

Bardzo dziękuję za rady :) Świetny, inspirujący materiał. Zdjęcia niesamowite. Winszuję sukcesu, talentu i pasji :)

Postrzeganie przestrzeni w fotografii 2018-03-23 21:22:17

Dzięki za poradnik. Wezmę pod uwagę :)

stefan

Jan Ulicki2024-03-15 15:45:50 stefan

Po co zwiększać tak bardzo nasycenie? Z dobrych, a nawet bardzo dobrych kadrów wychodzi…

Skibek

Fragment ciała2024-03-07 16:55:13 Skibek

Łoooo, Paaaanie! Dobre prace w tym miesiącu. Coś czuję, że juror będzie miał ciężki orzech…

sagitarius777

Jan Ulicki2024-03-02 21:49:42 sagitarius777

Jeden z moich ulubionych fotografów Krakowa i Tatr. Zawsze fascynują mnie jego kadry.…

ziebamarcinpl

Jan Ulicki2024-03-02 21:41:09 ziebamarcinpl

Zasłużony tytuł, człowiek pasji którego zdjęcia są niesamowite!…