Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Poradnik: Architektura | Dokument i reportaż | Ludzie | Przyroda i krajobraz | Okiem eksperta | 24.05.2017 | Średnio zaawansowani | Kolor tła:

Twoje zdjęcia okiem ekspertów – maj 2017

Joanna Kinowska, Łukasz Kacperczyk

Wychodząc naprzeciw potrzebom miłośników fotografii zaglądających na Szeroki Kadr, rozpoczynamy nowy cykl poradników, w którym dwoje naszych ekspertów komentuje i ocenia prace nadesłane przez czytelników. Joanna Kinowska i Łukasz Kacperczyk omówią wybrane zdjęcia – czasem ganiąc, kiedy indziej chwaląc. Nie zawahają się zasugerować konkretnych poprawek. Nie liczcie na darmowe poklepywanie po plecach. Czekamy na zgłoszenia odważnych czytelników! Nowe daty naboru ogłosimy już niebawem.

Dodaj do schowka

Autor fotografii: Mateusz Górny

Opis fotografii: Poranki na Islandii nie były dla mnie najłatwiejsze. Ciemno, zimno i na dodatek wietrznie. Zastane warunki na Jökulsárlón przerosły moje najśmielsze oczekiwania. Poodrywane kawałki lodu w przeróżnych odcieniach bieli i niebieskości, ciepłe światło oświetlające wierzchołki gór spowitych śniegiem. Największym zaskoczeniem natomiast były dla mnie żerujące czarne ptaki, które idealnie wpasowywały się w kadry.

Opinia naszych ekspertów:

Łukasz Kacperczyk:

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że mamy do czynienia z ilustracją. Bajkowy nastrój zdjęcia sugeruje mocną obróbkę graficzną. Tymczasem okazuje się, że to po prostu kwestia okoliczności islandzkiej przyrody (ufam opisowi autora). Fotografia jest bardzo efektowna, choć pozostawia lekki niedosyt. Nieco przeszkadza mi obszar czystego nieba widoczny po lewej stronie blisko górnej krawędzi kadru, ponieważ zaburza bardzo skutecznie zbudowaną dwuwymiarowość obrazu (spłaszczenie planów dzięki wykorzystaniu teleobiektywu), która poza kolorystyką nadaje pracy ilustracyjny charakter. Można to z łatwością zmienić w postprodukcji. Niestety trudniej już będzie z inną sprawą. Sylwetka ptaka siedzącego na szczycie skały wygląda znakomicie, ale byłoby jeszcze lepiej, gdyby autor przesunął się odrobinę w lewo i złapał ptaka na nieco jaśniejszym tle, dzięki czemu zwierzę bardziej rzucałoby się w oczy i stanowiło kluczowy punkt kompozycji. Wolałbym też, żeby na zdjęciu nie było drugiego ptaka w locie, a w każdym razie nie w tym miejscu.

Wszystkie powyższe sugestie to tylko wariacje na temat – do żadnej z nich nie jestem specjalnie przywiązany (no, może poza delikatnym wykadrowaniem góry), ponieważ wprowadzenie ich oznaczałoby przyjęcie przez autora mojej wizji tej fotografii. A wcale nie musimy się co do tego zgadzać. W tej chwili omawiana praca sprawia wrażenie kompozycyjnie wytrąconej z równowagi i niewykluczone, że właśnie o to chodziło. Chętnie zobaczyłbym zdjęcia wykonane chwilę wcześniej i później. Może jest wśród nich wersja, która spełniłaby moje oczekiwania w stu procentach?

Joanna Kinowska:

Wszystko to, co przeszkadza Łukaszowi, jest właściwie powodem przykucia mojej uwagi. Zdjęcie nie jest idealne i właśnie to kompozycyjne zachwianie zachęca do zatrzymania wzroku. Jest chropowate, dziwne, zastanawiające. I tak nie przestaję się wpatrywać w pierwsze dwa plany, w dolną połowę zdjęcia. Szukam skali, zaczepienia. Gdzie jestem? O co chodzi? Kolorystyka kompletnie surrealna – jaka to pora dnia? Nasuwa się skojarzenie z malarstwem impresjonistycznym. Ileż odcieni i kolorów ma ten śnieg i lód na zdjęciu… Świetnie!

Zastanawiam się, będąc w takiej opozycji do redakcyjnego kolegi – na ile autor świadomie tak wykadrował, złapał tę właśnie chwilę. Bo jeśli w obrazie coś przeszkadza i uwiera, to lepiej, żeby był to zabieg celowy. Odpowiedź, że „tak właśnie miało być”, słyszało się często 20 lat temu na plfoto.com. Wolałabym poważną refleksję. Tym bardziej że w opisie mowa jest o trudnych porankach, a to z kolei każe mi myśleć o przywiązaniu autora do warunków. Jeśli wkładamy w zrobienie zdjęcia wysiłek, odmarzniemy albo zmokniemy, albo przeżyjemy w związku z fotografowaną sytuacją jakąś specjalną przygodę – tym łatwiej, bo automatycznie, przypisujemy zdjęciu to coś więcej, co nie zawsze jest w kadrze. Ten kadr ma w sobie mnóstwo nierówności, ja czytam to pozytywnie i mnie to zatrzymuje.

Autor fotografii: Piotr Jadczyk

Opis fotografii: Zdjęcie wykonane na Dworcu Głównym we Wrocławiu przy około 4-sekundowym naświetlaniu. Przedstawia ruch w holu dworca, a także mniej ruchomych ludzi stojących w kolejce po bilety.

Opinia naszych ekspertów:

Łukasz Kacperczyk:

Tak blisko, a jednocześnie tak daleko… Dobrze wybrany punkt widzenia i miejsce wykonania zdjęcia. Słuszna decyzja wykorzystania tonacji monochromatycznej, która ułatwia uzyskanie zamierzonego efektu graficznego. Nawet całkiem solidna kompozycja. A mimo to fotografia nie spełnia oczekiwań.

Myślę, że nie zaszkodziłoby przyciemnienie zdjęcia – czy przez wybór innych parametrów ekspozycji, czy też w trakcie obróbki. Kompozycyjnie martwi mnie brak dbałości o detale: przyciągający uwagę odbiorcy (a zbędny) przepalony element w lewym górnym rogu; wpychająca się w kadr w prawym dolnym rogu reklama; zwieszający się z sufitu transparent… Nawiasem mówiąc, ten ostatni można by w sumie wykorzystać jako hasło przewodnie całego zdjęcia, ale w tym celu należałoby go jakoś uwypuklić, np. na etapie postprodukcji. Przyznaję jednak, że wolałbym, żeby zdjęcie wykonano z nieco innej perspektywy, by całkiem uniknąć transparentu (choć wiem też, że mogło to być niemożliwe). Już samo przycięcie zdjęcia od góry i dołu znacznie poprawia całość, ale niestety nie załatwia sprawy, bo wtedy z kolei przeszkadza obcięta głowa dziewczyny z walizką, która psuje dolną krawędź obrazu. Kwestię nastroju zdjęcia rozwiązałaby obróbka graficzna – zwiększenie kontrastu, przyciemnienie całości, może dodanie winiety, która zamknęłaby całość. Podsumowując, dobry kierunek i cel już na horyzoncie, ale jeszcze kawałek trzeba przejechać.

Joanna Kinowska:

Tu się zgodzę, że jesteśmy w pół drogi. Na coś trzeba się zdecydować: albo jaśniej, albo ciemniej; albo kontrastu dodać, albo ująć; albo rozmyć ludzi, albo ich zatrzymać. Kadrowanie tak bardzo mi nie przeszkadza (że reklama, że pościnane), bardziej martwią mnie krzywe ściany. Same linie na podłodze dostarczają wystarczająco mocnych wrażeń. I tu też nie jestem pewna, czy to zamierzony efekt.

Zabrakło zdecydowania. Co do każdego parametru, najwyraźniej. Obraz (zdaje się, że niestety na nieszczęście autora) przywołał mi wspomnienie o prac Aleksieja Titarenki – tłoczne ulice i zupełnie „rozlane”, mało konkretne kompozycje. Jednak w każdym jego zdjęciu jest coś, co skupia pełną uwagę oglądającego. Razem z autorem śnimy jakąś niesamowitą historię, ale poza scenerią jest motyw przewodni, temat tego snu. W wypadku omawianej fotografii mamy jedynie scenerię, zalążek pomysłu (bo bardzo wierzę, że nie tylko sam efekt). Oczy ślizgają się po kadrze i wychodzi na to, że to „festiwal dramatu” jest sensem zdjęcia, a nie przypadkowym tłem. Można przyciemnić, dodać kontrast, rozmyć tło, wyprostować ściany, ale czego nie zrobimy, nie widzę, o czym jest ta historia.

Autor fotografii: Sławek Drapiński

Opis fotografii: Procesja podczas Wielkiego Tygodnia w Maladze, najważniejsze święto dla Hiszpanów. Tydzień procesji i wspaniałej adoracji. Zdjęcie pokazuje uchwycone w czasie nocnej procesji dzieci i pątników w tradycyjnych strojach i czapach. Zdjęcie postanowiłem zrobić w czerni i bieli ze względu na wydobycie idealnych kształtów, ruchu i chwili. Reszta była zbędna w tym ujęciu.

Opinia naszych ekspertów:

Łukasz Kacperczyk:

Brawo, po prostu – brawo!

Zaskakująca kompozycja wykorzystuje ptasią perspektywę w celu odrealnienia fotografowanej sceny. Rezultat jest taki, że dopiero po drugim spojrzeniu orientujemy się, co tu się, do diaska, dzieje. A dzieje się pięknie. Szczególnie cieszę się z tonalności tej pracy. Celując w graficzny charakter zdjęcia opartego na bardzo jasnych i bardzo ciemnych elementach, łatwo bowiem pójść o jeden krok za daleko. Często takie pomysły kończą się obrazem wręcz czarno-białym, pozbawionym niuansów szarości. Tutaj jednak autor zadecydował, że choć czernie powinny być głębokie, to habity pątników nie mogą się zamienić w białe plamy. Bogactwo tonalne i subtelności tworzącej aksamitną fakturę szarości, na którą zdecydował się autor, nadają zdjęciu elegancji i wykwintności (czy zdjęcie może być wykwintne?). Ciasna kompozycja pozbawiona zbędnych elementów zachęca do śledzenia korowodu postaci w białych habitach. Ode mnie dwa uniesione w górę kciuki. Byłoby więcej, gdybym miał np. trzy ręce.

Joanna Kinowska:

Kosmos! Znakomite zdjęcie reporterskie. Jest i konkretne zdarzenie, i zostało ono świetnie rozegrane wizualnie. Doskonałe jako zdjęcie otwierające fotoreportaż. Zaciekawiające, ale jednocześnie nie zdradzające zbyt wiele. Wymaga od widza porządnego zatrzymania. Niesamowicie graficzny efekt. Z dużymi oporami, ale powiem to – decyzja o czarno-białej tonacji okazała się tutaj wyjątkowo celna. Zwykle domagam się pokazania koloru i zwykle to kolorowe jest lepsze, ale tu oczami wyobraźni widzę, jak obok tych jasnych habitów wystaje coś kolorowego, co wszystko psuje.

Mam nadzieję, że autor ma więcej zdjęć z tej procesji – z różnych punktów widzenia, kilka bliższych portretów, może jakiś detal. Bo pierwsze, otwierające zdjęcie mamy, a co dalej? Mnie ta historia zaciekawiła i ujęła sposobem przedstawienia. Szczególnie że procesje Wielkiego Tygodnia w Maladze są mocno obfotografowane (tak jak nasza Kalwaria czy targ koni w Skaryszewie), ale w zdjęciu Drapińskiego jest pewnego rodzaju lekkość, trochę żartu wizualnego, a nie ma – typowego dla wielkiej przewagi zdjęć z tego wydarzenia – skojarzeń z Ku-Klux-Klanem.

O cyklu:

Od maja 2017 ruszyliśmy z nowym cyklem artykułów, w którym dwoje naszych ekspertów komentuje i ocenia prace nadesłane przez użytkowników Szerokiego Kadru. Omówiają oni wybrane zdjęcia – czasem ganiąc, kiedy indziej chwaląc. Czekamy na zgłoszenia odważnych czytelników! Zdjęcia może przesłać każdy zainteresowany.

W każdym odcinku cyklu „Twoje zdjęcia okiem ekspertów" publikowane są trzy fotografie z komentarzem Joanny i Łukasza. Będą to fotografie różnych autorów. Tak, aby jak największa liczba odbiorców mogła uzyskać tę nietypową konsultację.
Pierwszy nabór zdjęć do eksperckiego cyklu artykułów odbył się w maju tego roku. Kolejny nabór planowany jest na początku jesieni.

Masz propozycję na temat poradnika?: Napisz do nas
Oceń :

Komentarze

2017-05-27 09:30:44

Czy umiejętność gadania to wiedza, a może to tylko elokwencja interpretacji swoich potrzeb?
Fotografia to utrwalanie chwili a nie praca. To co, że na fotce są elementy zaburzające harmonię. Wtedy właśnie tak było niech potomni wiedzą jaki był świat. Zawsze można wziąć aparat samemu i udowodnić, że się potrafi zrobić to lepiej. Dobrze, że nie zdążyłem wysłać własnej chałtury i tak bym się nie dowiedział jaka jest tandetna.

reaper

Mam pytanie - czy taki amator fotografii mógłby też nadesłać swoje pracy, aby chociaż dostać jakieś porady, wskazówki, lub po prostu szczerą krytykę? :) Jeśli tak, co bym musiał zrobić?
Pozdrawiam :)

mateusz.gorny.10

Witam, dziękuję za konstruktywne komentarze odnośnie mojej fotografii.
W fotografii krajobrazu często bywa tak, że ciężko dograć wszystkie elementy na 100%. Moim zamiarem było uchwycenie pierwszego planu znajdującego się jeszcze w cieniu z charakterystyczną linią w kształcie litery "u", która odkrywa drugi plan wraz z oświetlona górę lodową.
Fakt, jasny kawałek nieba pozbawiony chmur nieco burzy harmonię, a ptak mógł znajdować się na jaśniejszym tle. Nie chciałem mocniej kadrować, aby nie tracić uczucia przestrzeni oraz niesamowitych gór w tle, które ostrymi krawędziami korespondują z równie ostrymi kształtami lodu.
Jak sami Państwo stwierdzili, nie są to elementy które przeszkadzają, a całość zatrzymuje i zastanawia, co jest największym komplementem. Fotografia ta jest dla mnie esencją Islandii, która potrafi zachwycić jak i dać porządnie w kość, no i te kolory;)
Więcej zdjęć, w tym zdjęcie chwilę przed tym opublikowanym możecie Państwo znaleźć m.in. w mojej galerii na fb: https://www.facebook.com/pg/mateuszgornyphoto/photos/?tab=album&album_id=901916359911588

kawus

kawus 2017-06-02 14:14:00

świetna sprawa z tym ocenianiem zdjęć. Wszystkie przesłane tutaj są bardzo ładne:)

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

stefan

Jan Ulicki2024-03-15 15:45:50 stefan

Po co zwiększać tak bardzo nasycenie? Z dobrych, a nawet bardzo dobrych kadrów wychodzi…

Skibek

Fragment ciała2024-03-07 16:55:13 Skibek

Łoooo, Paaaanie! Dobre prace w tym miesiącu. Coś czuję, że juror będzie miał ciężki orzech…

sagitarius777

Jan Ulicki2024-03-02 21:49:42 sagitarius777

Jeden z moich ulubionych fotografów Krakowa i Tatr. Zawsze fascynują mnie jego kadry.…

ziebamarcinpl

Jan Ulicki2024-03-02 21:41:09 ziebamarcinpl

Zasłużony tytuł, człowiek pasji którego zdjęcia są niesamowite!…