Środki wyrazu. Część 1. - Sprzęt
Pierwsza część wideoporadnika Środki wyrazu dotyczy podstawowego sprzętu fotograficznego, czyli aparatu i optyki. Leszek Szurkowski wspomina o typowych dla fotografii środkach wyrazu, takich jak: perspektywa, punkt widzenia czy głębia ostrości, ale skupia się na technikach dających bardziej oryginalne rezultaty. Na konkretnych przykładach pokazuje, jak fotografować ruch. Zachęca do eksperymentów z długimi czasami otwarcia migawki i robienia zdjęć niekoniecznie ze statywu. Zmienia ogniskową w trakcie ekspozycji, porusza aparatem, eksplorując ekspresyjny potencjał rozmycia obrazu. Podkreśla znaczenie innych niż ostrość parametrów obrazu, takich jak: barwa, kontrast, bryła.
Poleca stosowanie filtrów zniekształcających obraz i uatrakcyjnianie pozornie nieciekawych kompozycji odpowiednim punktem widzenia, np. przez fotografowanie zza pokrytej kroplami deszczu szyby autobusu. Prezentuje efekty stosowania omawianych technik podczas wypadu do malowniczej Wenecji.
Więcej informacji w wideoporadniku. Zapraszamy do oglądania!
Zobacz podobne poradniki
Prawda w fotografii, czyli jak się ma zdjęcie do rzeczywistości
Środki wyrazu. Część 2. - Oprogramowanie
Kąt widzenia obiektywu i perspektywa – wszystko, co warto wiedzieć
Komentarze
Zarchiwizowana dyskusja: "Środki wyrazu"
Krótko, rzeczowo - tak jak powinno być.
Bardzo rzeczowo i konkretnie. Świetne przedstawienie ważnych tematów w krótkim czasie i takie powinny być Niby wszytko proste, …jak to w teorii:)
Bardzo dobre polecam wszystkim tym którzy ostrość uważają za punkt honoru
Interesujący materiał, zmusza do poszukiwania czegoś więcej w fotografii niż tylko poprawności. Zgadzam się z autorem, ale raczej nie jestem fanem tego typu twórczości. Bywa że wyjdzie z tego coś niezwykłego, jednak wolę tradycyjną fotografię. Co do samego materiału to te przejarane tło na polu widzi mi się bardziej jako wtopa niż zamierzona stylizacja. Potwierdza się tu stara prawda, że do poprawnego skonstruowania materiału potrzeba minimum dwóch osób. Operator trzymał by jakąś blendę czy coś i by było cacy. Dobra, nie będę się czepiał bo bardzo fajny filmik. Pozdrawiam
Zastanawiam się, czy Pana propozycja jeszcze jest fotografią, czy raczej wykracza daleko poza jej ramy będąc bliżej malarstwa. Zgadzam się, niektóre tematy można, a może nawet trzeba ujmować w sposób zaskakujący, zwłaszcza jeśli dobitnie wplatamy wymiar czasu (pomysł z rowerem na tle przemieszczającego się autobusu jest świetny), ale zooming, albo ruch na oświetleniu z wyłączeniem jakiejkolwiek statyki? Muszę to jeszcze przemyśleć... Trochę zaburzył mi Pan świat, w którym zmartwieniem jest dla mnie niedoskonałość moich obiektywów. No cóż, mimo wieku ciągle jestem w szkole podstawowej fotografii i myślę, że moje wątpliwości w żaden sposób Pana nie urażą. Chylę czoła...
W ogóle to do mnie nie trafia. W całym tym materiale jest raptem parę zdjęć, które faktycznie się bronią ("błędy" w warsztacie faktycznie coś do tych obrazów wnoszą); reszta to nieudane ujęcia, które należało wyrzucić albo dość banalne i średnio wykonane zabawy aparatem. Żeby łamać zasady, trzeba je najpierw do perfekcji opanować; wtedy może to być świadoma gra, która ma sens. Nie traktujmy warsztatu zbyt dogmatycznie, ale też nie dorabiajmy filozofii do swoich błędów...
Ten film to moim zdaniem jeden z najciekawszych część tego poradnika. Daje impuls do bardziej kreatywnej pracy z aparatem. Podoba mi się bardzo, sposób w jaki można przesunąć w zdjęciu "punkt ciężkości" z ostrości na sam tylko kolor, który np dla mnie jest bardzo ważny. W moim mniemaniu taki sposób używania aparatu fotograficznego to duża sztuka w przeciwieństwie do np zabaw z Photoshopem.
Witam ,właśnie szukałem wskazówek jak zrobić dobre ostre zdjęcie w plenerze a tu proszę okazuję się ,że dobre zdjęcie w plenerze nie musi być ostre !! Do tej pory chyba nie miałem pojęcia co znaczy dobre zdjęcie !!! muszę obejrzeć jeszcze raz swoje zdjęcia i ocenić je ponownie ponieważ jest tam pełno nieostrych zdjęć które miałem zamiar usunąć .Dzięki temu filmikowi wiem coś wiecej o fotografii .Polecam