Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Poradnik: Akcja i ruch | Przyroda i krajobraz | 20.06.2016 | Średnio zaawansowani | Powiększ tekst:

Krok po kroku – Fotografia psów, przygotowania

Beata Patrzałek

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, zanim zabierzesz się do fotografowania psów.

Dodaj do schowka Komentarze: 1
01 02 03 04 Fotograf powinien ocenić, czy miejsce, które wskaże właścicielowi do ustawienia psa, jest bezpieczne. Pies ze zdjęcia ślizgał się na okolicznych konarach, więc ostatecznie wybrano gruby pień leżący na ziemi.

1. BHP psiego fotografa

Fotografia psów, choć pozornie prosta, nie należy do najłatwiejszych tematów fotografii. Fotograf podczas sesji musi umieć poradzić sobie z kilkoma zadaniami naraz, ponieważ obok roli artysty często przejmuje zadania psiego tresera, psychologa oraz specjalisty ds. bezpieczeństwa. Dlatego pierwszym krokiem jest zgłębienie wiedzy z zakresu mowy ciała psów, sposobów ich komunikacji oraz zachowań. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nie każdy pies jest łagodnym, lubiącym pieszczoty puchatym misiem. Wiele psów ma liczne problemy behawioralne, np. związane z agresją czy lękiem, z którymi fotograf podczas sesji zdjęciowej musi się niejednokrotnie zmierzyć. Dlatego też umiejętność rozumienia psiego języka ułatwi pracę z modelem i pozwoli uniknąć niebezpiecznych sytuacji (np. pogryzienia).

Co więcej, osoba wiążąca plany z profesjonalną fotografią psów powinna również poznać obecnie panujące w świecie kynologicznym metody szkoleniowe. Jest to ważne, ponieważ często podczas sesji zdjęciowej zdarzają się sytuacje, w których właściciel nie potrafi poradzić sobie z własnym czworonogiem. Wtedy to fotograf powinien przejąć rolę psiego tresera i zachęcić zwierzaka do współpracy. W przeciwnym razie sesja może po prostu się nie udać.

01 02 03 04 Obiektyw z ogniskową 70–200 mm pozwolił mi wykonać zbliżenie psa aportującego zabawkę w wodzie podczas jednej z konkurencji zawodów typu dog diving.

2. Wybór obiektywu

Na samym początku podkreślę, że niezależnie od rodzaju zdjęć każdy z wybranych obiektywów powinien mieć wspólny mianownik w postaci w miarę szybkiego i celnego AF. Fotografia psów jest dynamiczna i zmienna, dlatego w każdej sekundzie możemy trafić na to idealne ujęcie czy kadr, których w żaden sposób nie da się powtórzyć ani zainscenizować, a nie ma dla fotografa psów nic gorszego niż z pozoru wymarzone ujęcie, które później okazuje się nieostre.

Fotografię psów możemy podzielić na trzy zasadnicze kategorie, które mają ścisły związek z doborem odpowiedniego obiektywu: portret, sport, wystawy. Dlatego zanim zdecydujesz się na zakup sprzętu fotograficznego lub spakujesz się na sesje zdjęciową, przemyśl, jakie zdjęcia planujesz wykonać.

Przy zdjęciach portretowych pożądanym efektem końcowym jest uzyskanie ostrego modela na rozmytym tle, dlatego obiektywem, po który najczęściej sięgam, jest szkło o ogniskowej 50 bądź 85 mm. W przypadku zdjęć sportowych dobrym wyborem jest teleobiektyw, który umożliwi fotografowanie modela, gdy nie mamy możliwości podejść bliżej. Takie sytuacje zdarzają się np. podczas psich zawodów, gdzie publiczność wraz z fotografami przebywa poza wyznaczonym obszarem, na którym startują zawodnicy. Zupełnie inna sytuacja jest na wystawach psów. Zarówno ringi, na których są pokazywane psy, jak i odległość od publiczności jest stosunkowo mała, dlatego tutaj sprawdzi się standardowy zoom lub szkło z szerokim kątem. W przeciwnym razie możemy mieć duży problem z uchwyceniem w całości handlera i psa.

01 02 03 Piszczące zabawki, piłki, szarpaki możemy wykorzystać do zwrócenia psiej uwagi.

3. Przygotowanie do psiej sesji

Fotografia psów wymaga odpowiedniego przygotowania. Pies, w przeciwieństwie do ludzkich modeli, bardzo często nie chce z nami współpracować lub łatwo daje się rozproszyć przez otaczające go atrakcje, zwłaszcza jeśli nie został odpowiednio wyszkolony. Dlatego fotograf powinien mieć ze sobą trochę łapówek, które pozwolą zdobyć zainteresowanie czworonoga. W większości przypadków najlepiej psią uwagę przyciągną piszczące zabawki. Jednak wysokie dźwięki mogą również wywołać nadmierną ekscytację psa, co nie zawsze działa na naszą korzyść.

Przydają się smakołyki o intensywnym zapachu, np. suszone żwacze wołowe, które można kupić w sklepie zoologicznym. Oczywiście zawsze należy pamiętać o tym, że wśród psów bywają alergicy, dlatego warto wcześniej zapytać właściciela zwierzęcia o zgodę na podanie smakołyku.

Przygotowując się do sesji, musimy mieć na uwadze, że praca z psami nie należy do czystych aktywności, a powrót do domu bez błota czy śliny na ubraniu i aparacie jest praktycznie niemożliwy. Dlatego dobrze zaopatrzyć się w filtr ochraniający obiektyw oraz upchnąć w plecaku podręczny zestaw do czyszczenia aparatu.

01 02 Promienie wschodzącego słońca sprawiają, że kolorystyka fotografii jest nieco chłodna. Zdjęcie zostało wykonane na wrzosowisku, gdzie nie było nikogo poza fotografem i właścicielem psa.

4. Odpowiednie miejsce i czas

Czas w fotografii odgrywa niebagatelną rolę. Jak zapewne wiesz, słońce nadaje obiektom zupełnie inne barwy w godzinach porannych, a inne przed zachodem słońca. Choć są to niewątpliwie bardzo ważne i liczące się kwestie, to jednak w przypadku psiej fotografii jest jeszcze wiele innych powodów, dla których warto określić porę i miejsce sesji. Głównym z nich jest czynnik ludzki. W godzinach porannych (tuż po wschodzie słońca) miasto zazwyczaj smacznie śpi, dzięki czemu w parkach, skwerach, na rynkach nie spotkamy zbyt wielu osób, co tym samym zmniejsza ryzyko przerwania sesji przez niepożądanych gości zarówno dwu-, jak i czworonożnych. Późniejsze godziny wiążą się już z większą liczbą osób korzystających z przestrzeni publicznej, a tym samym z większym prawdopodobieństwem przerwania sesji zdjęciowej.

Miejsce, które wybierzemy, ma równie duże znaczenie, i to nie tylko ze względu na udział w kompozycji wykonanych fotografii. Wybierając lokalizację, miejmy na uwadze, czy jest ona uczęszczana, bezpieczna, spokojna, cicha. Tereny, które są chętnie odwiedzane przez ludzi, dzieci i też innych właścicieli psów, stwarzają ryzyko zakłócania sesji i rozpraszania modela przez osoby postronne. Natomiast miejsca głośne mogą powodować strach zwierzęcia i chęć ucieczki. Z tego też względu powinniśmy wybierać obszary bezpieczne i położone z daleka od ulicy.

01 02 03 04 Suczka ze zdjęcia jest psem wystawowym osiągającym sukcesy na arenie międzynarodowej. Właścicielce zależało na fotografii pokazującej harmonijną budowę zwierzęcia.

5. Poznaj psa i preferencje opiekuna

Zanim zaplanujemy sesję, dobry zwyczaj nakazuje omówić z właścicielem czworonoga oczekiwany efekt końcowy waszej współpracy. Każdy opiekun psa ma zupełnie inną wizję swojego pupila, a także inne zapotrzebowania, co wiąże się z indywidualnym wyobrażeniem dotyczącym charakteru zdjęć i samej sesji.

Niejednokrotnie się zdarza, że fotografowany model jest psem wystawowym, a co za tym idzie, jego eksterier odgrywa kluczową rolę. W takim przypadku warto uprzednio sprawdzić tzw. wzorzec rasy i dokładnie omówić go z właścicielem zwierzęcia, tak aby na zdjęciach z łatwością uwydatnić zalety lub ukryć ewentualne mankamenty wyglądu psa.

W przyszłym miesiącu zajmiemy się już szczegółami psiej sesji. Zapraszam!

Tekst i zdjęcia: Beata Patrzałek
Redakcja: Łukasz Kacperczyk

Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję na temat poradnika?: Napisz do nas
Oceń :

Zobacz podobne poradniki

rozwiń

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

mbajt

Krok po kroku – 5 typowych błędów fotografii wakacyjnej i pamiątkowej2017-01-17 13:46:33 mbajt

Bardzo fajny artykuł, ciekawie napisany i z jajem ;) Coś czuję, że jeszcze do niego wrócę, gdy…

renifer

Mateusz Stankiewicz2017-01-16 16:53:57 renifer

Fotografia celebrystyczna - to jest Twój świat…

macieknr1

Portret rodziców2017-01-16 15:06:20 macieknr1

Dziękuję za wyróżnienie…

lestek

Portret rodziców2017-01-16 10:13:28 lestek

tylko @kingiaesfoto@…