Kreatywny system oświetlenia CLS
Wideoporadnik zatytułowany Kreatywny system oświetlenia CLS uczy, jak korzystać z systemu bezprzewodowego wyzwalania lamp błyskowych Nikon CLS. Krystian Bielatowicz na przykładzie konkretnego reportażu uczy, jak fotografować z fleszem zdjętym z aparatu. Podpowiada, jak umiejscowić lampę w stosunku do fotografowanego obiektu, żeby osiągnąć najlepsze rezultaty.
Dzieli się konkretnymi ustawieniami sprzętu, z których korzysta. Pokazuje, jakie opcje wybrać w menu lampy i w menu aparatu. Radzi, jak korzystać ze sterownika SU-800, który jest niezbędny, jeśli używamy profesjonalnej lustrzanki, która nie ma wbudowanej lampy błyskowej (służącej do wyzwalania zewnętrznego flesza). Na przykładzie sesji z modelką pokazuje, jak różne efekty można osiągnąć, zmieniając tylko proporcje światła naturalnego i sztucznego. Na koniec podpowiada, jak użyć zewnętrznej lampy błyskowej sterowanej systemem CLS do fotografowania owoców.
Więcej informacji w wideoporadniku. Zapraszamy do oglądania!
Zobacz podobne poradniki
Fotografia kreacyjna

Studio fotograficzne

Światło studyjne. Modelowanie światłem. Część 2.

Portret

Komentarze










Ustawienie lampy wbudowanej na "- -" nie wyłącza błysku tej lampy. Jej błysk jest nadal obecny na zdjęciu, co można łatwo sprawdzić eksperymentalnie. Dopiero zastosowanie dodatkowej zasłony z filtrem podczerwieni eliminuje wpływ tego błysku przepuszczając jedynie właściwy sygnał w podczerwieni. Filtr taki można kupić jako akcesoria za niewielką kwotę. Sprawdza się również doskonale w sytuacjach, gdy lampy dodatkowe mają założone filtry barwne. Eliminujemy całkowicie niepożądany wówczas wpływ lampy wbudowanej, która mieszałaby nam niepotrzebnie temperaturę barwową w kadrze. Brak takiego filtra dokłada nam nieprzyjemną dominantę nawet przy redukcji siły błysku lampy wbudowanej do -3 EV.


To prawda. Do tej pory na żadnym zdjęciu nie zarejestrowł mi się błysk. Można stwierdzić, że jest praktycznie niewidoczny. Z tego powodu nie używam tego filtra.


Co nie zmienia faktu, że CLS i lampy nikona są genialne :) Brawo dla Autora za przystępnie pokazanie systemu CLS.
Dziękuję.
Tak jak wspominam w filmie, urządzenia się informują właśnie za pomocą błysków, zatem błysk zawsze jest widoczny. I błyski są wykonywane jeszcze przed otwarciem migawki. A ja mam na myśli błysk widoczny na gotowej fotografii. Tam go nie zarejestrowałem.





film ok... ale autor dał plamę... widze, że sprawa już poruszona.
Chodzi o to, że lampa wbudowana błyska i wpływa na ekspozycje. Nie ma co wmawiać ludziom, że tak nie jest. :)
Druga sprawa to SU-800... krótko mówiąc wywalanie pieniędzy w błoto. Za tę kwote mamy używaną SB-900 lub nową SB-700, która identycznie (poza grupą C) sprawdzi się w roli sterownika i oczywiście jeszcze może nam zaświcić jako slave lub posłużyć jako "zwykła" lampa bez stosowania CLS. Więc wydatek jest lepiej spożytkowany :)
Co do samego CLS, to trzeba pamietać o jednej, zasadniczej zasadzie: LAMPY MUSZĄ SIĘ "WIDZIEĆ". Czasem nie daje się tak ich ustawić, bo przeszkoda przesłania komunikację między nimi.
Czasem nawet samo odwrócenie czujnika powoduje brak komunikacji.
CLS jest świetnym rozwiązaniem, ale nie pozbawionym wad, o których wiedza na pewno nam pomoże KREATYWNIE korzystać z tego systemu.
Ps. W przypadku braku komunikacji uciekam się do prostych wyzwalaczy radiowych bez przeniesienia TTL i zdany jestem na pracę w trybie manualnym - osobiscie i tak taki bardziej mi odpowiada. :). Ale to już kwestia gustu i możliwości.

Co nie zmienia faktu, że CLS i lampy nikona są genialne :) Brawo dla Autora za przystępnie pokazanie systemu CLS.
Dziękuję.
Tak jak wspominam w filmie, urządzenia się informują właśnie za pomocą błysków, zatem błysk zawsze jest widoczny. I błyski są wykonywane jeszcze przed otwarciem migawki. A ja mam na myśli błysk widoczny na gotowej fotografii. Tam go nie zarejestrowałem.
Ja sobie bardzo latwo poradzilem z tym problemem...
Fotografujac noworodki(tak mi sie wydaje) nie jest wskazane blyskac na nie lampa... wystarczy kawalek folii aluminiowej podlozyc pod lampe wbudowana zeby blysk pofrunal w strone sufitu :) lampa bez problemu wykryje blisk a sam blisk nie bedzie zarejestrowany ani nikomu prosto w oczy nie bedzie swiecil :)
A co do videoartu bardzo mi sie podoba! i z niecierpliwieniem czekam na wiecej :)
Pozdrawiam :)





a ja mam takie pytanie jak uzyskać małą głębię ostrości z lampą błyskową zewntrzną lub studyjnymi ???










Należy podpiąć sterownik SU-800 lub lampę, która ma funkcję master, czyli będzie wyzwalała inne lampy błyskowe. Zatem ten aparat wyzwoli inne lampy, ale nie lampą wbudowaną.


Tylko z lampami Nikona.
No to tu Pan, Panie Krystianie, mówiąc językiem młodzieży - "poleciał". Oczywiście, że nie tylko lampy Nikona pracują w ramach CLS. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do odpowiedniego wątku na forum Nikoniarzy - http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=198478.






Jeżeli używamy jednej lampy, lepszym rozwiązaniem jest kabel ETTL do lampy, mamy 100% pewności, że zadziała i nie zużywa dodatkowo baterii. Polecam też bracket, albo korzystanie ze statywu. Dzięki temu będziemy mieli powtarzalność na zdjęciach. To poszukiwanie idealnego światła bardziej przypomina ruletkę, niż świadome fotografowanie.
Wracając do podczerwieni to słabo się sprawdza w plenerze, często nie można ustawić sensownej kontry, szczególnie jeżeli korzystamy z parasolek czy softboxu. Tam rządzi wyzwalanie radiowe.
