Jaki obiektyw wybrać?
W skierowanym do początkujących fotoamatorów wideoporadniku zatytułowanym Jaki obiektyw wybrać? Krystian Bielatowicz wraca do tematu sprzętu fotograficznego. Tym razem padło na optykę. Prowadzący omawia podstawowe parametry związane z obiektywami: ogniskową, otwór względny, mnożnik ogniskowej. Na przykładach tłumaczy, czym się charakteryzują zdjęcia wykonane obiektywem szerokokątnym czy teleobiektywem. Opowiada też, do jakich zastosowań nadają się poszczególne ogniskowe – szeroki kąt do krajobrazu i architektury, standard do reportażu, krótkie teleobiektywy do portretu, a długie teleobiektywy do podglądania dzikich zwierząt.
Bielatowicz podkreśla znaczenie doboru odpowiedniego obiektywu nie tylko ze względu na upodobania artystyczne i kąt widzenia, ale też system i wielkość matrycy – obiektyw pełnoklatkowy sprawdzi się z niepełnoklatkową lustrzanką, ale już np. obiektyw z serii Nikkor DX zamontowany do lustrzanki pełnoklatkowej nie da najlepszych rezultatów.
Więcej informacji w wideoporadniku. Zapraszamy do oglądania!
Zobacz podobne poradniki
Kąt widzenia obiektywu i perspektywa – wszystko, co warto wiedzieć

Zakres ogniskowych obiektywu

Jak to działa? Część 2. – Optyka

Jak to działa? Część 3. – Optyka po raz drugi

Komentarze



Mówiłeś o głębi ostrości i wpływie przesłony na jej uzyskanie na takim poziomie, jaki chcę. To jasne dla mnie. Co w przypadku teleobiektywów? Czy głębią ostrości nie możemy pomanewrować? Czy schodzi ona na dalszy plan, bo i tak bardzo wąski kadr... ? Są to poza tym ciemne obiektywy, dosyć ciężkie. Problemem staje się stabilizacja obrazu - czy zawsze statyw zatem?

Jeśli chcesz portretować np. 85mm na f/2.8 i 200mm na f/2.8, to na pewno na 200mm będziesz miała mniejszą głębie ostrości jeśli sfotografujesz tę osobę z tego samego miejsca. Oczywiście będzie to inny kadr ze względu na kąt widzenia.
Tak, to są ciemne obiektywy, jak ten wspomniany przeze mnie 70-300mm z VR. Ale nie jest on ciężki. Naprawdę ciężkie są 400mm, 500mm czy 600mm. I chociaż mają np. f/4, to mają naprawdę małą głębię ostrości. Obejrzyj zdjęcia np. Piotra Chary.
Stabilizacja to cudowne rozwiązanie! I jeśli tylko można, to trzeba korzystać. Zresztą ważne są czasy naświetlania. Jeśli fotografujesz na 300mm, na czasie 1/50 s to na pewno będzie poruszony obraz na zdjęciu. Dobrze pamiętać o takim przeliczniku: jeśli 300mm to minimum 1/300 s, jeśli 50mm to minimum 1/50 s itd. Oczywiście, niektórzy fotografują na dłuższych czasach niż wynika z tego "przeliczenia", ale to kwestia wprawy.
Pozdrawiam

Proszę o wyjaśnienie - mam aparat Nikon D7100 (czyli z matryca DX). Czy podpinając obiektyw np 18-80 DX a drugi 18-80 ale przeznaczony dla pełnej klatki to uzyskam takie same obrazy? Katy widzenia obiektywów w lustrzane DX bedą takie same? Zastanawia mnie sens kupowania obiektywów DX jeżeli 18 mm napisane na obiektywie DX to jednak faktycznie 27 mm? Czy jednak DXowe 18mm to 18mm?
No i w druga stronę - czy DXowe 18mm będzie widziane jak FXowe 18 mm w aparacie z pełna klatka (pomijam oczywiscie winietowanie)?
Dzięki


Ukłony dla tego Pana. Bo jak czytałam te wszystkie poradniki to myślałam, że albo ktoś pisze językiem z kosmosu, albo ja cofnęłam się w rozwoju, że nic z tego nie pojmuję. A tu proszę jakie miłe zaskoczenie- jeden krótki filmik wyjaśnił mi chyba większość wątpliwości i pytań. Proste odpowiedzi (bez skomplikowanych terminów) ilustrujące ważne zagadnienia. Teraz praktyka, praktyka i jeszcze raz robienie zdjęć :) Dziękuję


MiszkaFProszę o wyjaśnienie - mam aparat Nikon D7100 (czyli z matryca DX). Czy podpinając obiektyw np 18-80 DX a drugi 18-80 ale przeznaczony dla pełnej klatki to uzyskam takie same obrazy? Katy widzenia obiektywów w lustrzane DX bedą takie same? Zastanawia mnie sens kupowania obiektywów DX jeżeli 18 mm napisane na obiektywie DX to jednak faktycznie 27 mm? Czy jednak DXowe 18mm to 18mm?
No i w druga stronę - czy DXowe 18mm będzie widziane jak FXowe 18 mm w aparacie z pełna klatka (pomijam oczywiscie winietowanie)?
Dzięki
właśnie podpinam sie pod pytanie. Jak to jest???>>

MiszkaFProszę o wyjaśnienie - mam aparat Nikon D7100 (czyli z matryca DX). Czy podpinając obiektyw np 18-80 DX a drugi 18-80 ale przeznaczony dla pełnej klatki to uzyskam takie same obrazy? Katy widzenia obiektywów w lustrzane DX bedą takie same? Zastanawia mnie sens kupowania obiektywów DX jeżeli 18 mm napisane na obiektywie DX to jednak faktycznie 27 mm? Czy jednak DXowe 18mm to 18mm?
No i w druga stronę - czy DXowe 18mm będzie widziane jak FXowe 18 mm w aparacie z pełna klatka (pomijam oczywiscie winietowanie)?
Dzięki
Oba wymionione obiektywy mają taką samą ogniskową, chociaż dedykowane do aparatów o różnych matrycach, to w lustrzance np. d7100 ekwiwalent ogniskowej wyniesie tyle samo, czyli dla 18mm będzie to 27mm. Otrzymamy ten sam kąt widzenia.
Natomiast w pełnej klatce FX z obiektywu DX otrzymamy 18mm, ale z dużą winietą, dlatego trzeba przełączyć w menu na obraz DX, czyli otrzymamy ekwiwalent 27mm.
Ogólnie, polecam obiektywy do FX jeśli ktoś planuje fotografować na pełnej klatce, czy to teraz, czy za 10 lat.

Krystianbielatowicz - dzięki za odpowiedz. Czyli trzeba zawsze sobie przeliczać :-) Niezależnie czy to jest obiektyw ze znaczkiem DX czy nie.
Nosze się z zamiarem kupna stałki - miało to byc 50mm dla DX (czyli fizycznie 35mm). Myślałem o obiektywie 35mm DX ale teraz wiem ze wybiorę zwykły (tzn do FX) - kto wie, może przesiądę się na FX za jakiś czas?

MiszkaFKrystianbielatowicz - dzięki za odpowiedz. Czyli trzeba zawsze sobie przeliczać :-) Niezależnie czy to jest obiektyw ze znaczkiem DX czy nie.
Nosze się z zamiarem kupna stałki - miało to byc 50mm dla DX (czyli fizycznie 35mm). Myślałem o obiektywie 35mm DX ale teraz wiem ze wybiorę zwykły (tzn do FX) - kto wie, może przesiądę się na FX za jakiś czas?
Tak. Powodzenia!





Super poradnik. Mam takie pytanie. Dostałem w prezencie od wujka (brata mamy) następujący zestaw;
Body nikon d80 + nikkor, 50/1,8D, nikkor 80/1,8D, nikkor 70-210 1,4-5,6D - wujo mocno zajęty, nie ma już czasu żeby bawić się fotografią to mi prezent zrobił. Ja uwielbiam robić zdjęcia, podobno to fajny zestaw. Jak myślicie??? No i jeszcze jedna sprawa - ja wędkuję, często robię zdjęcia z zawodów wędkarskich - tam jest potrzebny raczej szeroki kąt. Jaki obiektyw poradzilibyście do takich celów. No i co sądzicie o body D80...stare, ale chyba jak dla początkującego to może być???




Witam
Zastanawiam się nad zakupem aparatu NIKON D5300 i nie wiem jaki wariant wybrać jeżeli chodzi o obiektywy. W proponowanych zestawach są dwie opcje:
1. OBIEKTYW NIKKOR AF-P DX 18-55G
OBIEKTYW NIKKOR AF-S DX 55-200 ED VR II
lub
2. OBIEKTYW NIKKOR 18-105 VR
Który wariant będzie optymalny?
Dodam, że dopiero zaczynam przygodę z fotografią. Głównie będę fotografował dzieci (zawody w hali i w plenerze, imprezy rodzinne), konie (zawody, w naturze).
Proszę o radę, co będzie dla mnie lepszym wyborem.
Pozdrawiam
Robert

Najtańszym i najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie obiektyw AF-P DX 18-55G. Jest idealny dla osób dopiero rozpoczynających przygodę z fotografowaniem. Nadaje się do robienia zdjęć zarówno portretów, wydarzeń rodzinnych, sportowych oraz pejzaży. Zdecydowanie lepsze są obiektywy z funkcją VR, które redukują drgania podczas wykonywania zdjęć. Optyczny stabilizator obrazu pozwala uzyskiwać bardziej wyraźne zdjęcia, nawet w słabym oświetleniu. Droższym rozwiązaniem jest obiektyw 18-105 VR posiadający funkcję niwelującą drgania. Uzyskuje idealną ostrość na brzegach kadru, dlatego jest odpowiedni do fotografii portretów, a także krajobrazów. Najbardziej odradzałabym obiektyw AF-S DX 55-200 ED VR II, który jest przeznaczony do robienia zdjęć odległym obiektom, pracy w terenie i podróży. Proponowałabym go dla osób zajmujących się wyłącznie fotografią przyrodniczą.

Super pomocne video!
Czy Nikon AF-P DX NIKKOR 18-55mm F/3.5-5.6G VR
Bedzie kompatybilny z Nikonem DX5600...
Chcialbym kupic ten zestaw jako swoj pierwszy i chcialbym, aby dobrze mi sluzyl na wyjazdach, imprezach i w zyciu codziennym ;)
Moze macie jakies inne pomysly na dobry, tani zestaw?





Witam :-) , dziękuje , ciekawy poradnik .
Mam pytanie natury technicznej . Posiadam obiektyw SIGMA 18-200 f 1:3,5-6,3 HSM , z aparatem D90 pracuje bezproblemowo , natomiast podpięty do D3400 zakłóca pracę czasu autowyłączenia , można ten problem jakoś rozwiązać ?
Pozdrawiam , Henryk .






Lepiej zakupic obiektyw sony 18-105 czy tamron 28-200 do alpha6000? Wiem, że tamron ma wiekszy "rozstrzał" ale zastanawiam sie, który robi lepsze zdjęcia na najczesciej używanych przeze mnie ogniskowych ok.16-28 i 50-100. Mam tez kitowy zestaw sony 16-50 oraz 55-210. Chciałabym miec jeden obiektyw do wszystkiego :)
