Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Poradnik: Architektura | 31.07.2008 | Początkujący | Kolor tła:

Podtrzymujemy Krzywą Wieżę w Pizie

Łukasz Kacperczyk

Jak wykorzystać złudzenie optyczne, żeby osiągnąć efekt rodem z fotomontażu
Dodaj do schowka

Wstęp

Wielokrotnie podkreślaliśmy już, że interesujące rezultaty w fotografii nie muszą się wiązać ze skomplikowanymi skomplikowanymi technikami. W wielu przypadkach do osiągnięcia pożądanego efektu wystarczy znajomość podstawowych zasad. Dlatego zachęcamy do eksperymentowania i próbowania swoich sił we wszystkich tematach, które nas zainteresują. Nigdy dotąd nauka fotografii nie była tak łatwa, ponieważ dzięki cyfrze nawet początkujący adepci nie muszą się obawiać chybionych ujęć. Nie dlatego że ich nie zrobią, ale dlatego że nic ich nie będą kosztowały. Rezultaty są bowiem dostępne zaraz po wykonaniu zdjęcia, nie musimy czekać na odebranie wywołanego filmu i odbitek z laboratorium (których za darmo nikt nam nie zrobi...). Gorąco zachęcamy do robienia takich zdjęć, do których nie potrzeba drogiego sprzętu – wystarczy dobre oko i zrozumienie zależności rządzących obrazem fotograficznym.

Wszyscy widzieli pamiątkowe zdjęcia wakacyjne, na których ktoś daje całusa Sfinksowi lub podtrzymuje Krzywą Wieżę w Pizie. Wbrew pozorom nie jest to fotomontaż ani wynik pozowania na tle kartonowych dekoracji, ale rezultat wykorzystania dwuwymiarowości medium i złudzenia optycznego.

Powyższe zdjęcie to nie fotomontaż, a efekt wykorzystania podstawowych zależności fotograficznych. Wystarczy ich znajomość i odrobina wyobraźni.

Jak to możliwe?

Fotografia to medium dwuwymiarowe – na płaskim obrazie staramy się uzyskać efekt trójwymiarowości. Czasem ta rozbieżność przysparza fotografowi trudności, kiedy indziej pomaga. W tym przykładzie dwuwymiarowość jest naszym sprzymierzeńcem. Jeśli odpowiednio sfotografujemy dwa oddalone od siebie obiekty, mamy szansę oszukać widza, tak aby wydawało mu się, że naprawdę są one obok siebie – w końcu sąsiadują ze sobą na zdjęciu, w ramach wyznaczonych przez brzegi klatki.

Żeby trick był udany, potrzebne jest jeszcze jedno zjawisko – złudzenie, które sprawia, że obiekty znajdujące się blisko aparatu wydają się większe niż te, które widać w oddali. Po zestawieniu na dwuwymiarowej fotografii obiekty sprawiają wrażenie, jakby stały obok siebie, a zmiana skali aż się prosi o jakieś efektowne wykorzystanie. Wystarczy odpowiednio się ustawić i ciekawe zdjęcie gotowe.

Punkt widzenia

Podstawowym warunkiem osiągnięcia efektu podtrzymywania Krzywej Wieży w Pizie, całowania Sfinksa itp. jest odpowiedni punkt widzenia i właściwe kadrowanie. To właśnie dzięki precyzyjnej kompozycji możemy sprawić, że fotografowane obiekty zejdą się na tyle, by można było wykorzystać fakt, że sprawiają wrażenie, jakby stały obok siebie.

Zaczynamy od wyboru miejsca, z którego będziemy fotografowali. Musi być z niego dobrze widać obiekt znajdujący się w tle, z którym portretowana osoba będzie wchodziła w interakcję (przynajmniej na zdjęciu). Następnie ustawiamy modela w odpowiednim miejscu, zarządzamy pożądaną pozę (np. prosimy o wyciągnięcie ręki tak, żeby „dotykała” czubka wieży Eiffla) i komponujemy zdjęcie.

Jak widać, żeby osiągnąć efekt przedstawiony w dzisiejszym artykule, niezbędne jest dokładne kadrowanie. Kompaktowe aparaty cyfrowe mają taką przewagę nad swoimi analogowymi poprzednikami na film małoobrazkowy, że pozwalają na komponowanie ujęcia na ekranie LCD, na którym fotograf widzi dokładnie to, co matryca aparatu – czyli to, co znajdzie się potem na zdjęciu.

Źle wybrany punkt widzenia Właściwa pozycja fotografa Odpowiedni punkt widzenia to warunek niezbędny do osiągnięcia pożądanego efektu.

W czasach aparatów na film kadrowało się za pomocą optycznych wizjerów lunetkowych („okienek”), które nie pokazują dokładnie tego, co widzi obiektyw. Użytkownik nie ma podglądu całego kadru, a wizjer często jest lekko przesunięty w jedną stronę wobec osi obiektywu, co uniemożliwia precyzyjne „zestrojenie” poszczególnych elementów zdjęcia.

Dlatego nawet jeśli aparat ma wizjer lunetkowy (jak np. Nikon Coolpix P5100), dla uzyskania opisywanego w tym artykule efektu kadrujemy na monitorze LCD. Tego problemu nie mieli i nie mają użytkownicy lustrzanek (na film czy cyfrowych), ponieważ patrzą oni przez obiektyw.

Ekran LCD Lunetkowy wizjer optyczny Ze względu na wymaganą precyzję kadrowania należy komponować zdjęcia na ekranie LCD, który pokazuje dokładnie to co zarejestruje aparat. Lunetkowe wizjery optyczne aparatów kompaktowych znacznie utrudniają dokładne zgranie elementów składowych zdjęcia.

Światło

Drugim istotnym wymogiem jest identyczne oświetlenie obu planów – niezbędne dla wywołania złudzenia, że fotografowane obiekty znajdują się obok siebie. Najlepiej sprawdza się równomierne światło rozproszone, ponieważ podkreśla dwuwymiarowość fotografii. Mocne, boczne oświetlenie przydaje się, kiedy chcemy podkreślić trójwymiarowość fotografowanej sceny – cienie wywołują wrażenie głębi, którego przecież chcemy uniknąć. Dlatego też najlepiej unikać fotografowania pod światło, ponieważ nie doświetlimy skutecznie obiektu w tle (bo jest za duży i znajduje się za daleko). Natomiast efekt sylwety (kiedy scena oddana jest na zdjęciu jako mocny kontur) będzie odciągał uwagę widza od zaburzenia proporcji, które staramy się w tym wypadku wykorzystać.

Opisywany trik to jedno z wielu rozwiązań, które nie wymaga od użytkownika zakupu drogiego aparatu czy dodatkowego sprzętu. Łatwo go wykonać niezależnie od tego, czy mamy najprostszy kompakt, czy zaawansowaną lustrzankę. Z takich możliwości aż szkoda nie skorzystać – zwłaszcza że nie wiążą się one praktycznie z żadną fatygą. Nie zapominajmy, że zdjęcia pamiątkowe lepiej przywołają nastrój miłych chwil, jeśli również ich forma sprawia radość.

Ćwiczenie

  • Wybierz kadr zgodny z treścią artykułu i sfotografuj go dwukrotnie – najpierw przy szerokokątnym ustawieniu zoomu, potem przy długiej ogniskowej. Które ujęcie jest bardziej przekonujące? Na którym „spłaszczenie” perspektywy i „zbliżenie” sfotografowanych obiektów jest bardziej zauważalne?

Warto wiedzieć

  • Staramy się o uzyskanie złudzenia, że fotografowane obiekty znajdują się obok siebie i mają podobne wymiary, mimo że w rze- czywistości są od siebie bardzo oddalone i różne pod względem wielkości. Jest to możliwe dzięki dwuwymiarowości fotografii, czyli spłaszczeniu rzeczywistości na zdjęciu. Pomoże nam w tym zastosowanie długiej ogniskowej, czyli wykorzystanie zoomu aparatu i „przybliżenie” fotografowanej sceny.
  • Dzięki możliwości ciasnego skadrowania zdjęcia i oddaleniu od obu fotografowanych obiektów, wykorzystujemy zjawisko polegające na tym, że z daleka obiekty wydają się bliżej siebie niż w rzeczywistości – nawet jeśli są oddalone o kilka kilometrów. Takie „spłaszczenie” perspektywy w skuteczny sposób niweluje różnicę odległości między poszczególnymi planami zdjęcia, dzięki czemu trik jest jeszcze bardziej efektowny.
Masz propozycję na temat poradnika?: Napisz do nas
Oceń :

Zobacz podobne poradniki

rozwiń

Komentarze

admin

admin 2008-08-10 21:47:23

Zarchiwizowana dyskusja: "Jak zrobić takie zdjęcie? – Podtrzymujemy Krzywą Wieżę w Pizie"


2009.08.28 21:46   kurp
Trzeba w tej zabawie uważać na [b]ostrość [/b]- podobnie jak oświetlenie i precyzyjne kadrowanie, różnice w ostrości dwóch obiektów, które pozornie "sklejamy" potrafią, niestety, dość skutecznie demaskować...

2009.09.20 16:14   Poul12
No właśnie, ustawnienie ostrości na pierwszy i drugi plan jest bardzo trudne do wykonania. Ja próbowałem zrelacjonować dwa obiekty, mniejszy i większy, pierwszy - mniejszy tak od 1 do 3 m drugi - większy tak od 2 do 5 m. Nie dało się ustawić ostrości na jeden i drugi obiekt, obiekty musiały by być oddalone os aparatu duużo dalej, ale nie miałem takich możliwości. Trzeba będzie poeksperymentować na czymś innym.

2009.09.23 11:04   nomader
Autor zapomniał dodać, że warto fotografować z dużą wartością przysłony w celu zwiększenia głębi ostrości ;)

admin

admin 2008-08-14 11:24:14

Zarchiwizowana dyskusja: "kapitalne"


2008.08.14 11:24   scyth
Rewelacyjny artykuł, kiedyś bawiłem się w tego typu rzeczy, ale efekty na przykładowych zdjęciach są naprawde znakomite, zachęciło mnie to do dalszych eksperymentów.

2008.08.14 12:59   Mada_Primavesi
Ciekawy artykuł. Niby wszyscy o tym wiedzą, ale podczas robienia zdjęć zupełnie się o tym zapomina. Osobiście zostałam zainspirowana do projektu, który wykorzysta właśnie te wskazówki :)

2008.08.20 07:01   mussak
Ciekawe pomysły na zdjęcia tu dają i nawet wszystko profesjonalnie wytłumaczone. Jednak w momencie, gdy będę miał zrobić zdjęcie, to przydałaby się wydrukowana treść tej strony w kieszeni, bo póki nie wyrobie w sobie nawyku dobrego pstrykania to będę o tym wszystkim zapominał ;)

2008.08.20 13:32   brevi
Hm fajny motyw z tym podtrzymywaniem wieży:)

2008.08.21 10:49   art3pl
Moje próby z takim kadrowaniem :) zakończyły się całkiem nieźle .
Polecam próby w terenie bo to fajna zabawa .

2008.08.21 15:49   tabedzki
Wszystko pieknie. Artykol bardzo fajny, ale moim zdaniem zapomielismy o jednej rzeczy. Otorz jak ustawimy dwa obiekty daleko od siebie (bo tak jest w tym przypadku) to nalezy jeszcze pamietac o glebi ostrosci, ktora najczesciej nie obejmnie obydwoch obiektow?? Co wtedy. Robic dwa zdjecia z roznym ustawieniem ostrosci a potem je nakladac w PS (technika DOF)???
Autor nie wspomina o takim problemie??

2008.08.21 20:24   CarlosCruz
Obiektyw 35 mm f11, jasny dzien szybki film et voila :]

PS mowa o pelnej klatce 35mm

2008.08.21 20:27   CarlosCruz
Z szybkim filmem to przesadzilem normalna 100 da rade ;]

2008.08.22 10:33   tabedzki
W warto wiedziec jest napisane
............Pomoże nam w tym zastosowanie długiej ogniskowej, czyli wykorzystanie zoomu aparatu i „przybliżenie” fotografowanej sceny...........

tak wiec 35mm to raczej nie jest dluga ogniskowa.
No ale ok, zgadzam sie ze jest to do zrobienia. Chcialem tylko zworcic uwage ze problem GO moze wystapic.

2008.08.22 11:38   magneto29
Zapraszam tutaj odnośnie ostrości w tym przypadku była na sfinksa czy to błąd to rzecz względna i kontrowersyjna ja tak przyjołem :
http://www.zabobon.info/index.php?NR=12&POD=&OD=400&ONE=6682&id_login=523&id_dir=

2008.08.22 12:44   tabedzki
Widzialem Twoje zdjecie. Jest ono przykladem tego o czym mowilem. Jeden z obiektow jest wyraznie nie ostry. Moim zdaniem to blad, i przez to zdjecie jest nie do przyjecia.

Pozdrawiam

2008.08.23 02:45   magneto29
Nie do przyjęcie trochę ostro najechałeś bym może żegł troche za bardzo prostoliniowo do tego podszedłeś jak profesor, każdy ma swoje zdanie i ja nie należe do ludzi żeby kogoś przekonywać ale napewno nie zatwierdzam że żle i koniec jak chcemy się rozwijać to chyba nie polega to na tym że ciągle przytakujemy i ja niestety tego nie zrobię . Dlatego cieszęsie z tego co mam a nie co chciałbym miec , rzycze udanych polowań i czekam na twoją pracę ...
Pozdrawiam ...

2008.08.23 22:04   magneto29
A spróbuj zrobić na najmiejszej dziurze na przykład f22 i dać ostrość manualnie na środek ... bez auto focusa ...

2008.08.24 15:15   bertie
przecież sprawa ostrości obu obiektów to kwestia głębi ostrości czyli generalnie rzecz ujmując - przysłony,wartość liczbowa przysłony powinna być tak ustawiona by głębia ostrości obejmowała oba obiekty..potem zabawa z dobraniem czasu, wiadomo, że zasięg ostrego widzenia za "namierzanym " obiektem jest dużo większy niż przed nim...wiec warto ustawiać ostrość na pierwszy obiekt ( lub gdzieś pośrednio ) by uzyskać prawidłową jakość obu obiektów.

2008.08.25 10:09   tabedzki
magneto29 sorry za prostolinijnosc, nie chcialem cie urazic. Nie chodzi o krytyke twojego zdjecia. W moim odczuciu obiekt glowny powinien byc ostry. w tym przypadku mamy dwa obiekty ktore powinny byc oste. Jesli jeden nie jest odrazu widac ze sa w innej odleglosci. Miedzy innymi GO buduje trojwymiarowosc zdjecia.

2008.09.03 21:58   dziemian05
Fajny trick tylko mało przydatny. Potem wychodzi komuś na 100udanych fotek z wakacji(np) 50-60 "całowań, podtrzymywań, itp"

2008.09.06 11:12   SilverMoon
Jak komus pasuje 100 calowan niech ma:) zawsze warto sobie powiedziec jakie zdjecia sie chce robic... czy wakacayjne - i nie zawsze przykladamy sie do robienia fotek . czy zdjecia na ktorymi mamy ochote sie zastanowic dluzek..

2008.09.08 15:13   Bo.
no właśnie, wydaje mi się, że opisany temat raczej jest dobry do ćwiczeń na ustawianie GO i oglądanie jego efektów. Bo ileż można mieć tego typu fotek w albumie ?

2008.12.30 00:18   patmic91
Ogólnie temat bardzo mi się podoba, interesowały mnie takie triki, od teraz będę odważniej próbował eksperymentować z tego typu fotkami. A moim zdaniem nie mówimy tutaj, żeby teraz 80% naszych fotek np. z wakacji było z tym całowaniem Sfinksa etc. Ale parę takich fajnych zdjęć w albumie na pewno przywoła uśmiech i miłe wspomnienia ;)

2009.03.22 22:04   Ewka
Bardzo fajny artykuł, kilka prostych tricków na fajne zdjęcie. Podoba mi się 'okienko' Warto wiedzieć!

2009.04.13 13:59   libekgz
Przydatny artykuł:)
Już eksperymentowałem z takimi zdjęciami ale dzieki niemu dowiedzialem sie troszke wiecej o tej "technice":)

2009.04.20 11:05   zibistanczyk
Faktycznie ciekawe efekty można uzyskać. Spróbowałem zrobić podobne zdjęcie i chyba rezultat nienajgorszy.
Oto przykład:
http://www.zkoscielniak.pl/wp-content/uploads/2009/03/budynek29.jpg

A tak na marginesie zapraszam do siebie!
www.zkoscielniak.pl

2009.05.25 12:53   Morou
Hmmm Jest tam napisane ze najlepiej robić to przez ekran LCD gdzie wszystko dokladnie widac jak zostanie zarejestrowane... zatem jak rozumiem lustrzanka ciężko będzie to zrobic bo nie mam w niej podglądu live View? Niestety moja małpka nie nie zapisuje w RAW a chciałbym mieć z takiego zdjęcia format RAW.

2009.07.31 19:57   luciuniu
Morou ale w lustrzankach nie trzeba mieć live view bo tam patrzysz przez obiektyw a nie przez wizjer.

admin

admin 2009-09-02 07:48:55

Zarchiwizowana dyskusja: "A ja to znam..."


2009.09.02 07:48   viaroma
Ale nie robie tak..

admin

admin 2009-11-18 12:32:32

Zarchiwizowana dyskusja: "Głębia Ostrości"


2009.11.18 12:32   valdusdus

A tak mi się nasunęło o GO, jeśli mamy kompakty, to wcale nie musimy się martwić GO, bo ona i tak zawsze będzie dobra, inaczej będzie w przypadku  Lustrzanek i małych przysłon rzędu 2.8, 3.5, tu juz musimy się trochę wysilić, ale to chyba nie problem.


Pzdr


Potarganiec

 nomader , popieram to co napisałeś: "Autor zapomniał dodać, że warto fotografować z dużą wartością przysłony w celu zwiększenia głębi ostrości" .Odpowiednio duża GO jest  kluczem do zrobienia dobrego złudzenia optycznego, a przecież o to chodzi?

sucha

sucha 2012-01-21 16:08:28

kurcze kompletnie nie moge sobie poradzic z ustawieniem ostrosci na 2 obiekty
bardzo bym jednak chciala to zrobic
moze ktos poratuje jakimis wskazowkami

sucha

sucha 2012-01-21 16:10:50

kompletnie nie moge sobie poradzic z ustawieniem ostrosci na 2 obiekty
moze ktosma jakas dobra wskazowke
pozdrawiam

suszi88

witam
kompletnie nie mogę sobie poradzić z ustawieniem ostrości na 2 obiekty<brrr>
ma ktoś, może jakieś wskazówki jak to zrobić????
:P

karol3414

To se neda. Zwłaszcz jeśli są od siebie różnią się odległością od aparatu. Pomóc może jedynie duża głębia ostrości, czyli przymknięta przysłona, duża wartość f. Tak mnie się wydaje przynajmniej, ale jestem początkujący więc mogę się mylić.

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

stefan

Jan Ulicki2024-03-15 15:45:50 stefan

Po co zwiększać tak bardzo nasycenie? Z dobrych, a nawet bardzo dobrych kadrów wychodzi…

Skibek

Fragment ciała2024-03-07 16:55:13 Skibek

Łoooo, Paaaanie! Dobre prace w tym miesiącu. Coś czuję, że juror będzie miał ciężki orzech…

sagitarius777

Jan Ulicki2024-03-02 21:49:42 sagitarius777

Jeden z moich ulubionych fotografów Krakowa i Tatr. Zawsze fascynują mnie jego kadry.…

ziebamarcinpl

Jan Ulicki2024-03-02 21:41:09 ziebamarcinpl

Zasłużony tytuł, człowiek pasji którego zdjęcia są niesamowite!…