Jak robić dobre zdjęcia portretowe – ścieżka edukacyjna Szerokiego Kadru
Portret to jeden z najczęstszych tematów fotograficznych. Takie zdjęcia powstają z najróżniejszych powodów: jako dokumentacja rodzinnych chwil spędzonych z bliskimi, nieszczęsne/wszechobecne* (niepotrzebne skreślić) selfie, fotografie członków zespołu kolegi (np. do wykorzystania na okładce płyty lub w materiałach prasowych), pamiątka z wakacji, dokumentacja sukcesów itd., itp. W zasadzie każdą fotografię, której bohaterem jest człowiek (lub kilka osób), możemy uznać za ten czy inny rodzaj portretu. Tym bardziej warto się pochylić nad tym gatunkiem.
Rozpoczynamy cykl materiałów poświęconych najpopularniejszym tematom fotograficznym, polecając uwadze czytelników Szerokiego Kadru artykuły, które – mamy nadzieję – posłużą jako swoiste ścieżki nauki prowadzące czytelnika za rękę od ogółu do szczegółu, od podstaw (nierzadko wspólnych dla wielu tematów) po bardzo sprecyzowane konkretne zagadnienia wymagające biegłości. Na początek właśnie portret. Zacznijmy od kilku słów wstępu:
Podstawy fotograficzne
Jednak zanim zagłębimy się w aspekty czysto portretowe, warto zwrócić uwagę na podstawy, takie jak: kompozycja, wybór obiektywu/ogniskowej, podstawowe narzędzia pracy (np. tryby pracy aparatu) czy głębia ostrości.
Kilka pomysłów również z pierwszego poziomu wiedzy, ale już bardziej skupionych na portrecie:
Oświetlenie
Słowo „fotografia" zostało utworzone z greckich słów, które oznaczają „światło" i „rysowanie". Żeby światło miało szansę cokolwiek narysować, czy w naszym wypadku bardziej wydobyć/nakreślić bryłę fotografowanego obiektu, musi się ono w ogóle pojawić. Fotograficzny portret może powstać zarówno w świetle naturalnym (np. delikatnie modyfikowanym odbłyśnikami), jak i sztucznym (choć nie tylko w studiu). Poniżej polecamy artykuły, które nauczą, jak wykorzystać blendę, jak oświetlić portret jednym światłem (lub dwoma światłami) i jak wykorzystać zwyczajną lampę błyskową. Zaawansowanym i zdecydowanym poświęcić się fotografii studyjnej polecamy dwie części artykułu Michała Lei o tym, jak przygotować własną pracownię fotograficzną.
Portret niejedno ma imię
Na samym początku wspomnieliśmy o tym, jak różne są powody powstawania fotografii portretowej. Poniżej kilka pomysłów: od portretu biznesowego przez karnawałowy portret kreacyjny po małe oszustwo, czyli próbę studyjnego odtworzenia naturalnych warunków oświetleniowych w letni dzień.
Pamiętajmy, że portretować możemy nie tylko ludzkich znajomych – Beata Patrzałek podpowiada, jak fotografować psy:
Tych, którzy marzą o zawodowstwie i pracy z modelem w studio, zainteresują dwa poniższe artykuły, pierwszy autorstwa Michała Korty, drugi Arka Kempki. Panowie skupiają się w nich na organizacyjnej stronie przygotowań do sesji, ale nie zabrakło oczywiście szczegółów dotyczących np. oświetlenia planu zdjęciowego.
Retusz
W dzisiejszych czasach zdjęcia rzadko trafiają do prezentacji bez dodatkowej obróbki – czy to na papierze, czy też w sieci. Moment naświetlenia fotografii to często dopiero początek. Dotyczy to oczywiście również portretu, zwłaszcza że bardzo często zarówno fotografowi, jak i modelowi zależy na tym, by ten drugi wyglądał na zdjęciu dobrze.
Jeśli chodzi o retusz portretu, na początek polecamy dwa artykuły autorstwa Nelly Partyki:
Historie fotografów, różne podejścia
W cyklu artykułów pod hasłem „Jak zrobiłem to zdjęcie" oddaliśmy głos fotografom, którzy opowiedzieli o kulisach powstania jednej ze swoich prac. Postanowiliśmy zwrócić uwagę czytelników na ujęcia nietypowe, niekoniecznie największe hity bohaterów artykułów. W zależności od preferowanego gatunku każdy fotograf skupiał się na innych aspektach powstawania obrazu. Poniżej kilka propozycji ilustrujących, w jak różny sposób można myśleć o portrecie. Od aranżowanych i często niezwykle kreatywnych portretów Gierałtowskiego czy Kołodziejskiego przez dokumentacyjne podejście Nabrdalika aż po swoistą „kolekcję mistrzów" Grynberga. I naturalnie wszystko, co pomiędzy.
Historia fotografii
Na koniec kilka propozycji z jeszcze dalszej przeszłości – tym razem nie przeszłości Szerokiego Kadru, lecz przeszłości fotografii w ogóle. Warto liznąć choć odrobinę historii medium, żeby przekonać się, że niektóre problemy, zagadnienia czy pomysły, które mogą się wydawać na wskroś współczesne, okazują się stare jak świat. Między innymi dlatego, że wiążą się z podejściem do portretu we wszystkich sztukach wizualnych, więc dotyczą również np. malarstwa czy rysunku. Poniższe propozycje to naturalnie jedynie garstka artykułów wybranych z naszego cyklu historycznego autorstwa Marty Eloy-Cichockiej – zachęcamy też do lektury pozostałych materiałów.
Okiem ekspertów
Na zupełny koniec proponujemy lekturę kilku odcinków cyklu „Twoje zdjęcia okiem ekspertów", w których ocenialiśmy prace nadesłane przez czytelników. Były wśród tych zdjęć oczywiście portrety. Może lektura opinii o cudzych pracach pozwoli uniknąć powtarzania błędów.
Zobacz podobne poradniki
Co powinien wiedzieć każdy fotograf – podstawy fotografii. Ścieżka edukacyjna Szerokiego Kadru
Budowa i obsługa podstawowego sprzętu fotograficznego. Ścieżka edukacyjna Szerokiego Kadru
Fotografia makro. Ścieżka edukacyjna Szerokiego Kadru
Fotografia krajobrazowa. Ścieżka edukacyjna Szerokiego Kadru
Komentarze
koincydencjeświetny poradnik, wszystko zgromadzone w 1 artykule!
ten link nie działa https://www.szerokikadr.pl/[https:/www.szerokikadr.pl/poradnik/jak-skutecznie-wykorzystac-ogniskowa-wprowadzenie
Dziękujemy za ciepłe słowo, postaramy się o więcej tego typu poradników ;)
Link poprawiliśmy...