Filmowanie lustrzankami. Aparaty
W wideoporadniku zatytułowanym Filmowanie lustrzankami. Aparaty Krystian Bielatowicz opowiada o tym, jak wybierać sprzęt fotograficzny do filmowania. Podkreśla, że nie wystarczy wiedzieć, jak nakręcić dobry film lustrzanką, ponieważ trzeba jeszcze umieć zrealizować go tak, by spełniał odpowiednie wymogi techniczne.
Prowadzący podpowiada, w jaki sposób uzyskać jak najwyższą jakość plików. Zwraca uwagę, że rozdzielczość filmu najlepiej dobierać w zależności od medium, w którym film będzie pokazywany. Bielatowicz szczegółowo omawia parametry związane z filmowaniem, takie jak liczba klatek na sekundę i kompresja. Podkreśla, że w celu nagrania dźwięku wysokiej jakości najlepiej zaopatrzyć się w mikrofon zewnętrzny. Na przykładach prezentuje wpływ właściwego doboru czasu otwarcia migawki na to, jak będzie wyglądała zarejestrowana sekwencja. Nie zapomina o filmowaniu w nietypowych warunkach pogodowych, kiedy przydaje się kosztowna obudowa wodoszczelna do lustrzanki, którą jednak z powodzeniem można zastąpić znacznie tańszym uszczelnionym kompaktem.
Więcej informacji w wideoporadniku. Zapraszamy do oglądania!
Zobacz podobne poradniki
Filmowanie lustrzankami. Obiektywy

Fotokast. Videokast. Filmowanie lustrzanką cyfrową. Część 1.
Fotokast. Videokast. Filmowanie lustrzanką cyfrową. Część 1.
Pierwsza część wideoporadnika "Fotokast. Videokast. Filmowanie lustrzanką cyfrową" rozpoczyna się od prezentacji fotokastu "Nieśmiertelni" autorstwa Krystiana Bielatowicza.

Fotokast. Videokast. Filmowanie lustrzanką cyfrową. Część 2.

Wstęp do fotografii cyfrowej. Część 1

Komentarze

Witam,
Świetny pomysł z tym poradnikiem. Realizacja oczywiście na wysokim poziomie. Byłem zaskoczony, gdyż nie wiedziałem, że można nagrywać video na różnych czasach naświetlania!
Mam pytanie, jak ustawia się czas naświetla podczas video filmowania? Nie mogę znaleźć tej opcji w moim Nikonie D90.
Widziałem chyba w filmiku obiektyw manualny Nikkor 28/2.8 produkowany od 1985 roku, nie drogi, a ma jak dla mnie świetny pierścień ustawiania ostrości, idealny do filmowania, a już tym bardzie w połączeniu z matrycą 35mm. Nikon jednak uniemożliwia pomiar światła w aparatach cyfrowych w połączeniu z tym obiektywem, ale przez to zmusza do myślenia podczas fotografowania.
Kiedy druga część tej serii poradnika?
Pozdrawiam.

Co do czasów to miał bym małe zastrzeżenie, czas naświetlania jaki ustawiamy w lustrzance powinien być dwu-krotnościom liczby klatek (+/-) tak więc przy 24 i 25 k/sec powinniśmy ustawić czas 1/50. Jest to bardzo ważne szczególnie przy sztucznym oświetleniu gdyż przy krótszych czasach może wystąpić efekt stroboskopu.
Podobnie podczas filmowania w dzień przy ostrym słońcu skracając znacznie czas, szybko poruszający się obiekt może zacząć nam delikatnie "klatkować" w takim wypadku musimy użyć filtrów szarych (ND) które ściemnią kadr nie zmuszając do znacznego skracania czasu lub domknąć przysłonę kosztem "bokeh`u"
Co do Pytanie Pana gierchatowkiego. Niektóre nikony nie pozwalają na pełne manualne ustawienie w filmowaniu, aparat sam wybiera sobie niektóre ustawienia tak jest np w nikonach serii d3000 i d5000. W d5200 podczas filmowania na manualnych ustawieniach jest niemożliwe zmiana przysłony, należy wyłączyć nagrywanie, wyłączyć LV zmienić ustawienie przysłony, włączyć LV włączyć nagrywanie.... d3100 natomiast automatycznie dobiera sobie ISO nawet jeżeli ustawiony jest na Manual.
pozdrawiam zibik


d.g. Filmowanie lustrzankami to obecnie jedna z najtańszych form na rynku. Profesjonalne systemy np. Canona, lub firmy Red sięgają kilkaset tysięcy pln i w tym nie ma jeszcze statywów, stabilizatorów, dysków SSD, rejestratorów, światła... Dziękujmy zatem technologii, że zamykając się w 20-25 tyś pln możemy nie tylko filmować dla przyjemności, ale też wykonywać zlecenia w tej dziedzinie ;)

Co do czasów to miał bym małe zastrzeżenie, czas naświetlania jaki ustawiamy w lustrzance powinien być dwu-krotnościom liczby klatek (+/-) tak więc przy 24 i 25 k/sec powinniśmy ustawić czas 1/50. Jest to bardzo ważne szczególnie przy sztucznym oświetleniu gdyż przy krótszych czasach może wystąpić efekt stroboskopu.
Podobnie podczas filmowania w dzień przy ostrym słońcu skracając znacznie czas, szybko poruszający się obiekt może zacząć nam delikatnie "klatkować" w takim wypadku musimy użyć filtrów szarych (ND) które ściemnią kadr nie zmuszając do znacznego skracania czasu lub domknąć przysłonę kosztem "bokeh`u"
pozdrawiam zibik
tak, to prawda. dziękuję za dodanie tych cennych informacji.
k.

