Domowe drukowanie – część 3, czyli zegarmistrzowska robota
Dowiedz się, jak prawidłowo ustawić parametry drukowania w programie Adobe Photoshop.
W trzeciej, ostatniej części poradnika o drukowaniu fotografii w domu omówię dokładnie moduł odpowiedzialny za tę czynność w programie Adobe Photoshop. Jak już wcześniej wspominałem, jest to bardzo zaawansowane narzędzie, które ma wiele parametrów odpowiedzialnych za rozdzielczość czy kolor wydruków. Dzięki opanowaniu drukowania w Photoshopie z pewnością damy sobie radę z analogicznymi narzędziami w innych programach graficznych – przykładowo, w Lightroomie mamy do dyspozycji cały moduł odpowiedzialny za druk fotografii. Znajdziemy tam te same ustawienia co w Photoshopie, lecz w innej kolejności (dodatkowo możemy zdefiniować rozdzielczość wydruku).
Drukowanie fotografii i konfiguracja modułu drukowania to zegarmistrzowska robota. Trzeba bardzo uważnie się poruszać po oknach konfiguracyjnych, żeby wszystko odpowiednio ustawić. Niekontrolowana zmiana jednego parametru może zmarnować nasz czas i pieniądze. Warto więc podchodzić do tego tematu na spokojnie.
Mając za sobą korektę koloru, soft-proof, zdefiniowanie rozmiaru obrazu i wyostrzenie zdjęcia, możemy włączyć okno odpowiadające w Photoshopie za ustawienia druku. W tym celu wchodzimy do menu Plik → Drukuj lub używamy kombinacji klawiszy CMD+P (Ctrl+P dla systemu Windows). W wywołanym oknie ustawień drukowania zobaczymy podgląd wydruku oraz następujące opcje (od lewej strony):
1. Ustawienie opcji drukarki i orientacja papieru
2. Zarządzanie kolorem
3. Położenie i rozmiar obrazu
4. Znaczniki drukowania
5. Funkcje
6. Opcje PostScript
Ustawienia drukarki i orientacja papieru
W oknie Ustawienia druku wskazujemy drukarkę, z którą będziemy pracować. W rozwijanym menu Ustawienia znajdziemy ustawienia zdefiniowane wcześniej. Konfigurując drukarkę do naszych potrzeb, możemy zapisać własne ustawienia pod pożądaną przez nas nazwą, na przykład „dokumenty” dla druku tekstu, „wglądówki” dla druku fotografii poglądowych, pomocnych przy edycji materiałów nad którymi pracujemy, czy „fine print” dla odbitek finalnych o najwyższej możliwej jakości.
Kolejnym rozwijanym menu jest Rozmiar papieru. Znajdziemy tu przeróżnej maści standardowe formaty nośników, z których wybieramy ten, na którym będziemy drukować. Ważna uwaga: wiele drukarek ma więcej niż jeden podajnik papieru. Moja ma aż trzy: standardowy, do arkuszy o dużej gramaturze i sztywności (urządzenie przełącza się automatycznie po opuszczeniu klapki umożliwiającej załadowanie nośnika) oraz rolkę (drukarki z maksymalnym formatem arkusza A3+ obsługują rolki o szerokości 13 cali, ale bardzo ciężko takie kupić, więc pozostają nam nośniki cięte). Dodatkowo można drukować na przykład na płytach CD. Możemy również zdefiniować własny, niestandardowy format papieru (opcja Własne wymiary stron) i zapisać jako preset.
Z kolejnego rozwijanego menu omówię tylko dwie istotne dla nas pozycje: Dopasowanie kolorów i Print settings.
Dopasowanie kolorów jest funkcją aktywną tylko i wyłącznie w momencie, gdy w „dużym” oknie (tym, które pojawia się po wywołaniu głównego menu drukowania), w zakładce Zarządzanie kolorami, w rozwijanym menu Obsługa kolorów wybierzemy opcję Kolory zarządzane w drukarce. Zdając się na tę opcję, zarządzaniem barwą obarczamy drukarkę. Stare porzekadło mówi: umiesz liczyć, licz na siebie. Ja zdecydowanie wolę sam zadać profil papieru mojej drukarce.
W tym celu przestawiamy opcję w menu Obsługa kolorów na Kolory zarządzane w programie Photoshop. Teraz menu, o którym pisałem wyżej, jest już nieaktywne. Aktywowało się za to rozwijane menu obsługi kolorów, czyli Profil drukarki, ale o nim za chwilę.
Wracamy do menu Ustawienia druku → Print settings. Jest to bardzo ważne miejsce, w którym wybieramy typ nośnika (Media Type). To ustawienie ma wpływ na głowice drukujące drukarki, ich położenie (w zależności od grubości papieru) oraz ilość podawanego przez nie tuszu na papier. Opcje Color i Color settings również nie będą aktywne w momencie, w którym to Photoshop będzie zarządzał kolorem. Aktywna natomiast będzie opcja 16 bit/Channel, której zaznaczenie spowoduje wygenerowanie wydruku o najwyższej możliwej jakości i wysokiej liczbie przejść tonalnych. Poniżej, pod opcją Print quality definiujemy rozdzielczość druku. Niżej znajdziemy opcję High Speed, która w systemie Epsona oznacza, że głowica drukująca pokrywa papier tuszem, poruszając się w obie strony. Jeśli odznaczymy tę opcję, drukowanie będzie się odbywało tylko w jednym kierunku. Zaznaczenie tej opcji sprawia niestety, że ostrość drukowanej fotografii spada. Wspominałem już, że drukowanie to zadanie dla osób cierpliwych, prawda?
Zaznaczona opcja Mirror Image sprawi, że otrzymamy lustrzane odbicie zdjęcia. Finest Detail natomiast ma zastosowanie w drukowaniu obiektów wektorowych – podwyższy ostrość krawędzi.
Skoro już skonfigurowaliśmy drukarkę, możemy zapisać nasze ustawienia jako preset.
Po powrocie do menu głównego drukowania należy jeszcze określić orientację papieru (pionowa lub pozioma).
Kolory pod kontrolą
Później zajmujemy się ustawieniami koloru. Jak już pisałem, jestem zwolennikiem rozwiązania, żeby to Photoshop zarządzał kolorami. W tym celu w rozwijanym menu Obsługa kolorów musimy mieć zaznaczoną opcję Kolory zarządzane w programie Photoshop . Niżej znajduje się okno Profil drukarki , w którym znajdziemy profile papierów. Podczas instalacji sterownika drukarki instalują się profile ICC dla papierów Epson.
Jeśli chcemy korzystać z papierów innych producentów, musimy udać się na stronę WWW danej firmy, wybrać model drukarki i pobrać profil na dysk. Instalacja w systemie Mac OS X polega na kopiowaniu plików z rozszerzeniem .icc do folderu: Library/ColorSync/Profiles . Instalacja w systemie Windows odbywa się podobnie. Można użyć do instalacji specjalnej aplikacji Microsoft Color Control Panel Applet.
Po wyborze odpowiedniego profilu zaznaczamy jeszcze opcję Wyślij dane 16-bitowe (o ile mamy plik 16-bitowy, zachęcam do tego).
W kolejnym rozwijanym menu znajdziemy dwie pozycje:
1. Standardowa metoda drukowania – tu określamy metodę konwersji kolorów. Mamy do wyboru cztery opcje:
a) Percepcyjną – przydatną podczas drukowania bardzo nasyconych kolorystycznie fotografii, z dużą ilością barw spoza gamutu profilu papieru;
b) Nasyceniową – przydatną w drukowaniu wykresów biznesowych, ponieważ mocno podbija kolory, spychając na drugi plan relację między poszczególnymi barwami;
c) Relatywnie kolorymetryczną – matematycznie najdokładniejsza metoda, która przesuwa wszystkie kolory, również te spoza gamutu, do najbliższej barwy zawierającej się w pożądanej przestrzeni kolorystycznej;
d) Absolutnie kolorymetryczną – nie zmienia kolorów zawartych w gamucie, a te spoza niego przesuwa do najbliżej im odpowiadającym w gamucie. Może to spowodować, że relacje kolorów będą niedokładne; świetnie się sprawdzi w sytuacji, gdy wiemy, że wszystkie nasze barwy zawierają się w pożądanej przez nas przestrzeni barwnej.
2. Sprawdzanie wydruków – działa tak jak soft-proof, który opisywałem w poprzednim artykule. Tutaj również możemy włączyć Alarm przestrzeni kolorów (pod podglądem wydruku).
Obraz w centrum zainteresowania
Kolejnymi parametrami, które czekają w kolejce, są Położenie i Rozmiar.
Położenie możemy zmieniać, odhaczając pole Środek. Definiujemy wtedy górny i lewy margines. Może mieć to zastosowanie, gdy chcemy oprawić wydruki w formie książki. Oddalając obraz od środka rozłożonej książki, sprawimy, że całość będzie bardziej czytelna.
Rozmiar obrazu zdefiniowaliśmy już wcześniej, z poziomu Photoshopa. Tutaj parametr Skala ustawiamy na 100%. Ważną rzeczą dla właściwej wielkości zdjęcia na papierze jest odpowiednie ustawienie formatu papieru (w Ustawieniach druku). Każdy format ma dwie opcje: Auto Expand i Retain Size. Pierwsza powiększa obraz o około 3%, w celu lepszego wypełnienia nośnika, druga pilnuje zadanych wcześniej wymiarów.
Ciekawą opcją jest Drukuj zaznaczony obszar. Kojarzy mi się z próbami paskowymi wykonywanymi w klasycznej ciemni. Jeżeli ktoś chce mieć całkowitą pewność, jak jego kolory będą wyglądały na wydruku, a nie chce marnować papieru, może zrobić kilka prób, drukując tylko wąskie paski na tym samym arkuszu.
Opcje dodatkowe
Znaczniki drukowania takie jak Narożne (środkowe) linie kadrowania mogą okazać się pomocne, jeśli chcemy później dociąć lub zagiąć wydruk. Pasery pomogą przy druku dwustronnym (konieczne docięcie wydruku), Opis i Etykiety nadrukują zdefiniowany tekst pod i nad obrazem (pamiętamy, że domyślną etykietą jest nazwa pliku).
W zakładce Funkcje znajdziemy opcje:
Emulsją w dół – przy drukowaniu na podłożach transparentnych możemy prezentować obraz od drugiej strony. Normalnie widz ogląda obraz od strony emulsji;
Negatyw – jak sama nazwa wskazuje, zamieni obraz (wraz z tłem) na negatyw. Jest to opcja przydatna w poligrafii i drukowaniu rozbarwień;
Tło – tu możemy dowolnie zmienić kolor tła, a obraz w Photoshopie pozostanie niezmieniony;
Brzegi – czarna ramka wokół obrazu; nie cierpię tego, ale nie jest ładne to, co jest ładne, tylko to, co się komu podoba…
Spad – znaczniki kadrowania wewnątrz obrazu.
Zakładka Opcje PostScript przydaje się, gdy na naszym wydruku znajdą się dane wektorowe – ja skupiam się tutaj na grafice rastrowej, jaką są fotografie.
Po ustawieniu wszystkiego proponuję jeszcze raz przejrzeć wszystkie opcje – przynajmniej na początku nauki.
Jeżeli mamy pewność, że wszystko zostało ustawione zgodnie z naszymi potrzebami, posuwamy się do czynu ostatecznego – wciskamy klawisz Drukuj…
Zobacz podobne poradniki
Domowe drukowanie – część 2, czyli stanowisko pracy i obróbka
Domowe drukowanie – część 1, czyli przygotowania
Komentarze
Witam,
Mam takie pytanie:
Sciągniąłem ze strony Falter plik testowy - wydrukowałem i wyszło super, kolejne zdjęcia jakie drukowałem były robione w "normalnym świetle" i też wyszło ok. Następne zdjęcie to zachód słońca i niestety zdecydowanie inne czerwienie i nasycenie. Ustawienia zawsze takie same. Co to może być?
Posiadam drukarkę Epson
Ciekawe artykuły przeczytalem z uwaga i zastosowalem w prakttyce, jakosc wydrukow sie poprawiła ale wciąż kontrast jest maly w porownaniu do tego co widze na ekranie i nasycenie kolorow rowniez. Posiadam Epson Stylus Photo 1400 , kiedy otwieram strone druku w edytorze i wybieram zarzadzanie kolorow w Ps, moge wybrac profil, ale nie wiem ktory mam wybrac poniewaz one sa opisane skrotami a ja nie wiem co one znacza . czy mogłby pan podpowiedziec tytuł ksiazki ktora dobrze opisuje drukowanie ?
Pozdrawiam
WL
===================
Panie Extrawitku,
Różnica, którą Pan zaobserwował może wynikać z monitora, na jakim Pan ocenia zdjęcia przeznaczone do druku. Urządzenia referencyjne (np. marki Eizo) również wyświetlają obraz z „nieatrakcyjnym” kontrastem i kolorami. Piszę tak, ponieważ producenci prześcigają się w nasycaniu kolorów i podbijaniu kontrastu. Taki obraz lepiej się sprzedaje, ale nijak się ma do drukowanego. Proponuję uważnie przyjrzeć się monitorowi, bo to może być rozwiązanie problemu.
W rozwiązaniu problemu z nazewnictwem profu przeznaczonego do druku może być problem o tyle, że musimy wiedzieć z jakiego źródła pochodzi. Od producenta drukarki, papieru czy z samodzielnie wygenerowanego profilu? Jeżeli jest to profil Epsona to proszę poszukać czegoć, co rozpoczyna się ciągiem znaków: SP1400...
W temacie drukowania nie kojarzę książki godnej polecenia. Jest natomiast tytuł, który będzei pomocny przy zarządzaniu barwą (na wszystkich etapach): „Zrozumieć Color Management” Abhay Sharma