Sprawdzanie
Szeroki Kadr

Konkurs na temat: Sztafaż w fotografii. Rozstrzygnięty!

Zwyciężył 0 0

Pracę domową zadał Fotograf miesiąca: Wojciech Nawrocki

Zobacz profile zwycięzców:

miejsce 1: 0 0 (lukg)

miejsce 2: Malgorzata Sobolewska (obiektywemwoko)

miejsce 3: bushi

Uzasadnienie fotografa

Dziękuję Wam wszystkim za poświęcony czas i nadesłane zdjęcia. Niemal wszystkie (poza naprawdę nielicznymi wyjątkami) stanowią prawidłową odpowiedź na zadany temat, jakim był „Sztafaż w fotografii", co sprawiło, że wybór nie był łatwy i oczywisty.
Ich przeglądanie sprawiło mi wielką radość, w przeciwieństwie do potrzeby ich selekcji i wyłonienia zwycięzców – ta czynność jest dla mnie zawsze pewnego rodzaju przymusowym wyrokiem, który muszę wydać, i wówczas czar radości z fotografii wygasa, umyka i pryska. Z wiadomych przyczyn nagrodzenie i wyróżnienie jednych sprawia, że pozostali mogą poczuć się gorzej, więc starałem się nie tylko rzetelnie obejrzeć i ocenić wszystkie fotografie, ale poświęciłem dodatkowy czas na to, by poza nagrodzonymi i wyróżnionymi wskazać tych, którzy nie zostali wyróżnieni, ale zostali zauważeni. Dla nich zostawiam dodatkowo zwięzłe uzasadnienia i wskazówki.
Życzę Wam wszystkich radości z życia podczas uprawiania tej wspaniałej, twórczej fotograficznej pasji.
Oto mój werdykt konkursu „Sztafaż w fotografii":

1 miejsce: lukg

1 miejsce: lukg

Ta fotografia to nie tylko modelowy sztafaż, odpowiadający idealnie na zadany przeze mnie temat konkursu, ale znakomicie skomponowany, szeroki kadr, na miarę zwycięzcy konkursu „Szerokiego Kadru”. Pejzaż powstał w niesamowitym górzystym zimowym krajobrazie norweskich Lofotów, w wyjątkowej aurze i okolicznościach przyrody. Słońce, znajdujące się o tej porze roku nisko nad horyzontem, dało miękkie, ciepłe światło, które pięknie oświetliło i ubarwiło niebo. Purpurowe chmury oraz spienione fale u wybrzeża nadały zdjęciu dodatkowej dynamiki. Fotograf stojący na skałach i fotografujący z ręki otaczający go krajobraz jest znakomitym dopełnieniem kadru. Pomimo że jest relatywnie niewielkim jego elementem, to jednak bardzo istotnym – od razu przyciąga nasz wzrok niczym magnes – z uwagi na żółty kolor kurtki oraz umieszczenie go w mocnym punkcie obrazu. O to chodziło! Takiego sztafażu oczekiwałem!
2 miejsce: Malgorzata Sobolewska (obiektywemwoko)

2 miejsce: Malgorzata Sobolewska (obiektywemwoko)

Świetna robota! To zdjęcie stanowi dowód, że nawet telefonem, w szary pochmurny dzień, można wykonać znakomitą konkursową fotografię, która jest oczekiwaną odpowiedzią na zadany temat. Autor, stojąc pod martwym drzewem, wskazał w opisie, że czekał „na idealny moment, by uchwycić emocje takie jak kruchość, wrażliwość, delikatność”, i że „bez tego małego opadającego ptaka po prostu by się to nie udało”. Ma rację – ptak, który odfruwa z gałęzi tego drzewa, wylatując z kadru, tworzy napięcie, dynamikę i robi doskonałą robotę jako sztafaż – pomimo że jego kolor i kontur są podobne do drzewa, to jego ptasi kształt i miejsce, w którym został uchwycony (przy krawędzi), odróżnia go od drzewa i rzuca się doskonale w oczy. Ponadto, jako przyrodnik z krwi i kości, widzę w tym zdjęciu coś więcej niż sztafaż – mianowicie symbolikę, pokazującą nie tylko kruchość i przemijanie (stare, obumierające drzewo), ale też wielkie znaczenie, jakie mają stare drzewa dla żyjących ptaków. Pamiętajmy, że zostawiając przy życiu stare i obumarłe drzewa, chronimy również ptaki… więc jeśli takie rośliny nam nie zagrażają, nie wycinajmy ich!
3 miejsce: bushi

3 miejsce: bushi

Chociaż nie jestem zwolennikiem kadrowania fotografii w kwadrat (czy inne proporcje odbiegające od oryginalnej proporcji matrycy), jednak to zdjęcie reprezentuje bardzo wysoki poziom sztafażu w wydaniu totalnego minimalizmu, który uwielbiam i bardzo doceniam! Sztuką jest sfotografować w szerokim pejzażu, wieczorową porą, tak mały obiekt jak latarnia morska, która widoczna jest w kadrze właściwie tylko jako niewielka kropka, niemal pojedynczy piksel i tylko dlatego, że świeci… Obraz uświadamia nam również, jak ważną rolę pełnią dla żeglugi latarnie morskie. Długa ekspozycja, wykonana po zachodzie słońca, stworzyła łagodny, delikatny, miękki obraz pełen spokoju i harmonii. Urzekają mnie kontrastujące ze sobą, a równocześnie idealnie przenikające się ciepłe i chłodne barwy, możliwe do uzyskania właśnie wtedy, gdy dzień ustępuje nocy. Pięknie!
Wyróżnienie: silverwolf

Wyróżnienie: silverwolf

W tej fotografii urzeka mnie nie tylko sztafaż stworzony przez wspaniałą sylwetkę majestatycznego samca jelenia, ale przepiękne tło i aura wokół niego. Jeleń sfotografowany na łące w miękkim świetle mglistego poranka w górzystym krajobrazie Beskidu Niskiego idealnie uzupełnia kadr, a mgła, która wybiórczo skrywa w kadrze niektóre elementy, odsłaniając jednocześnie inne, tworzy wyjątkowy, wieloplanowy i wielowymiarowy krajobraz. Wielkie brawa!
Wyróżnienie: gkryza

Wyróżnienie: gkryza

W fotografii przyrody bardzo istotnym elementem jest tło – jego kolor, intensywność, faktura oraz układ obiektów i elementów w tle. Zazwyczaj, w najbardziej typowej fotografii przyrody, realizowanej przy użyciu długich teleobiektywów, próbujemy wyodrębnić fotografowane zwierzę z tła. W tym celu otwieramy maksymalnie przysłonę i rozmywamy owo tło, by jak najmniej rozpraszało widza i odciągało wzrok od naszego zwierzęcego bohatera – ale ta zasada nie obowiązuje w sztafażu! Tutaj właśnie tło czy krajobraz jest tym bardzo istotnym i atrakcyjnym elementem, którego nie chcemy zmiękczać i rozmywać – wręcz przeciwnie – pragniemy je eksponować, a nasz bohater ma być idealnym dopełnieniem kompozycji – wisienką na torcie w pięknej przestrzeni, by pokazać zwierzę w jego naturalnym środowisku. Tym bardziej gdy to środowisko jest wyjątkowe, specyficzne, piękne i oddaje klimat czy surowość miejsca, w którym żyje nasz bohater. Tak jest właśnie na tej fotografii – pustynna, skąpana w palącym słońcu wydma w Dead Vlei w Namibii wystrzeliwuje z doliny i pnie się w górę, tworząc w całości specyficzne tło tej fotografii, o charakterystycznej piaskowej rzeźbie, fakturze i kolorze. Gorący wiatr wyrzeźbił wydmę w typowe dla niej kształty i formy, na których widoczne są również ślady innych przemieszczających się po niej pustynnych zwierząt, co wraz z ostrym cieniem rzuconym przez samotną roślinę dodaje fotografii dodatkowych walorów. A sztafażem i crème de la crème tej fotografii jest ona – niestrudzona, piękna, krocząca swoją drogą antylopa oryks – ucieleśnienie siły, wytrzymałości i adaptacji do ekstremalnych warunków środowiska! Brawo!
Wyróżnienie:

Wyróżnienie:

Gdy podczas wyprawy fotograficznej w twoje wymarzone miejsce plenerowe napotkasz innego entuzjastę fotografii (lub jest to twój kompan podróży), który stoi ci w kadrze, to masz zazwyczaj trzy wyjścia. Pierwsze – poczekać, aż skończy fotografować (ale nigdy nie wiesz, kiedy to nastąpi, szczególnie gdy widzisz, że fotografuje piękną zorzę i masz wrażenie, że nigdzie mu się nie spieszy), bo przegonić go nie wypada i niewiadomą jest, jak zakończyłaby się taka konfrontacja ;). Drugie – zmienić kadr. Trzecie – ująć go w kadrze. Ta cudowna zorza polarna (której uroku nie muszę opisywać – każdy widzi) w Kirkjufell na półwyspie Snæfellsnes w Islandii, z perspektywy autora tej fotografii, rozpościerała się akurat w takim miejscu, komponując się idealnie nad przepięknym szczytem góry nad zatoką, że zmiana kadru nie wchodziła w grę. Autor podjął bardzo dobrą decyzję – ujął miłośnika nocnej fotografii zorzy polarnej w swoim kadrze, a ów wielbiciel zorzy stworzył mu piękny sztafaż, oddając skalę i urozmaicając kadr. Powstała piękna synergia zasługująca na wyróżnienie!

Ponadto, chciałem docenić następujące zdjęcia, które były bliskie otrzymania wyróżnienia, aby przesłać autorom wyraźny komunikat, że choć nie zostali wyróżnieni, zostali zauważeni. Dla nich już zwięzłe uzasadnienia i wskazówki:

emi2697 przesłała fotografię, która wg jej opisu: „(...) została „zainspirowana książką Ręka mistrza – Mistrza Grozy", którym jest Stephen King. Autorka podjęła dość spory jak na dzisiejsze „cyfrowe czasy" wysiłek. Wykonała zdjęcie analogiem, z użyciem kolorowej kliszy z powłoką węglową, którą, jak wyjaśnia, celowo źle wyczyściła. Doceniam ten klimatyczny kadr, który dzięki jej zabiegom podczas wywoływania został wystylizowany na stary, zniszczony obraz, i uważam, że kompozycja statku (znajdującego się w mocnym punkcie obrazu), który wypływa z kadru, jest bardzo udana i stanowi bardzo dobry sztafaż.

witekp – zdjęcie przedstawiające czubki wież Bazyliki i Kalwarii Piekarskich, wystrzeliwujących ponad poranne mgły, które spowijały całe miasto budzące się powoli do życia. Kadr cudowny, nastrojowy i piękny kolorystycznie, a wieże wystające ponad mgłami pięknie dopełniają tę fantastyczną kompozycję. Niewiele brakowało do wyróżnienia.

byea – zdjęcie wykonane z wysokiego brzegu rzeki Sweni w Parku Narodowym Krugera, w RPA, przedstawiające słonia afrykańskiego na sawannie. Zwierzę, znajdujące się w górnym prawym rogu (w mocnym punkcie obrazu), stanowi piękny sztafaż wkomponowany w suchy sawannowy krajobraz. Znakomita fotografia dobrze obrazująca to majestatyczne zwierzę w jego naturalnym środowisku. Bardzo dobry kadr.

pikselson – fotografia pt. „Smog czy mgła?" przykuła moją uwagę swym wyjątkowym nastrojem: niby gładkim i spokojnym, ale jednak chłodnym, mglistym i tajemniczym – tytuł fotografii wprowadza nam dodatkowy niepokój, nie wiemy, czy ta mgła nie jest przypadkiem smogiem (według mnie chyba na szczęście nie). To wprowadza nutkę obawy a tajemnicza postać we mgle, tworząca sztafaż, podbija atmosferę obawy.

pold77 – zdjęcie „Aeronauci". Fotografia przedstawia balon na ogrzane powietrze podczas lotu na tle ogromnej przestrzeni nieba, które ozdabiają chmury prześwietlone snopami światła. Urzekło mnie dynamiczne i kontrastowe niebo z chmurami w kolorach od bieli przez purpurę do granatu, które przecinają i przenikają strumienie światła a balon stanowi wzbogacający sztafaż, bez którego ta fotografia wiele by straciła. Brawo!

opyd3 – zdjęcie, które autorka wykonała w górach Norwegii, przedstawiające narciarza wypinającego się z nart przed wejściem do schroniska. Świetna fotografia reportersko-podróżnicza, w której sztafażem jest narciarz znakomicie wpasowujący się w kadr, nadając zdjęciu narrację i historię.

lukaszwyka – „Zimowe wariacje", fotografia wykonana w Bieszczadach i przedstawiająca snowgliding – ciekawy kadr, w którym rolę sztafażu odgrywa cień, który z kolei odkrywa nam sylwetkę sportowca, skrytego pod spadochronem, a lód, po którym się ślizga, stanowi tło, na którym widoczne są ślady tej fajnej dyscypliny.

nicszczegolnego - Wbrew nazwie autora jego fotografia przedstawiająca postać pływającą na desce na Jeziorze Czorsztyńskim jest jednak szczególna. Jest bardzo udanym przykładem podwójnego sztafażu. Kadr zamknięty jest w świetnej kompozycji, w której wzrok odbiorcy meandruje po krętym jeziorze od wioślarza aż po żaglówkę, która stanowi drugoplanowy sztafaż – brawo!

Kewa- gołąb stojący w oknie ruiny zamku jest znakomitym sztafażem – dobrze dopełnia tę bardzo udaną i wzorowo naświetloną (pomimo dużego kontrastu) kompozycję; na uwagę zasługuje gra kontrastów światła i cienia a w szczególności pięknie wydobyte szczegóły w cieniach. Super.

shawrus – doceniam za kojący nastrój i spokój, jakimi emanuje ta fotografia, a sztafaż siedzącej postaci dodaje jej uroku.

filipm - Fotografia wykonana z lotu ptaka (zapewne z drona), przedstawiająca pozostawioną na plaży niebieską łódkę – jej kontrast kolorystyczny tworzy bardzo udaną i ciekawą kompozycję.

gmentrak – szeroki kadr architektury, obrazujący stalową konstrukcję mostu nad rzeką, został wypełniony ludźmi, co stworzyło dobry, użyteczny sztafaż, ponieważ ludzie dobrze oddają skalę majestatycznej konstrukcji.

joanna.sajnaj - Naprawdę, sama w sobie to piękna i nastrojowa fotografia przyrodnicza, ale gdybyśmy z niej zdjęli tych pięknych krzykliwych bohaterów (których notabene trąbiące odgłosy uwielbiam), w kadrze nie zostanie już nic poza planszą mgły, co sprawiło, że nie mogłem jej wyróżnić w konkursie, gdzie tematem jest sztafaż, gdyż tutaj bohaterowie sztafażu stanowią nie tylko główny, ale w zasadzie jedyny element – jest to jednak fotografia swoiście piękna i rokująca na wyróżnienia w innych konkursach.

chawran – fotografia zatytułowana „Ring of fire", wykonana z drona na Półwyspie Helskim, obrazująca łódkę w świetle zachodzącego słońca – byłby to piękny kadr i wyróżniony sztafaż, gdyby nie całkowicie przepalone słońce na niebie... pomimo tak dużego świetlnego kontrastu, gdyby autor zmniejszył ekspozycję, nie przepaliłby słońca na niebie, a cienie i półcienie dałyby się rozjaśnić w postprodukcji.

 
 

Wyróżnione prace:

Komentarze

julek.rozga
oceń+--1

Dzień dobry,
Odsyłam pracę domowo-konkursową z grudnia na temat sztafaż w fotografii, zdjęcie zostało wykonane na warszawskim starym mieście.

Julek Rózga

pawlacyk

To i ja spróbuję :) „poleciało” i to dosłownie zdjęcie z Okęcia

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

pawlacyk

Sztafaż w fotografii2024-12-31 17:45:58 pawlacyk

To i ja spróbuję :) „poleciało” i to dosłownie zdjęcie z Okęcia…

kadry2024

Sztafaż w fotografii2024-12-26 20:31:03 kadry2024

Sztafaż w fotografii - Morsowanie w jeziorze .…

julek.rozga

Sztafaż w fotografii2024-12-24 10:29:56 julek.rozga

Dzień dobry, Odsyłam pracę domowo-konkursową z grudnia na temat sztafaż w fotografii, zdjęcie…

piotr

Katalogowanie i archiwizacja zdjęć. Część 3.2024-12-02 23:58:59 piotr

A jak hurtowo dodawać do nazwy zdjęć tak by zostawała oryginalna nazwa zdjęcia? Na przykład…