Sprawdzanie
Szeroki Kadr

Konkurs na temat: Instant error. Rozstrzygnięty!

Zwyciężył Skibek Płocki

Pracę domową zadał Fotograf miesiąca: Rafał Michalak

Zobacz profile zwycięzców:

miejsce 1: Skibek Płocki (Skibek)

miejsce 2: Anna Kozendra (swiatlocieniee)

miejsce 3: Viola Kuniej (koincydencje)

Uzasadnienie fotografa


Liczba zgłoszonych fotografii przeszła moje najśmielsze oczekiwania. 
Ostatecznie, oprócz trzech zdjęć, które znalazły się na podium, wybrałem dodatkowo siedem prac, które moim zdaniem zasługują na wyróżnienie.  


Serdecznie pozdrawiam

Rafal Michalak 


Oto wybrane fotografie wraz z werdyktem:

1 MIEJSCE: SKIBEK

1 MIEJSCE: SKIBEK

Wspaniała fotografia bazująca na podwójnej albo nawet na potrójnej ekspozycji, oddająca na wielu płaszczyznach estetykę błędu. Jest jednocześnie poetycka, nostalgiczna, ale także surrealistyczna. Postać kobiety w swetrze ma przesłonięte oczy, jednak wydaje nam się, że są to oczy drugiej? tej samej? kobiety siedzącej na krześle z napisem Rząd 1. Nieregularne struktury na ścianie w niewytłumaczalny sposób harmonizują z falami swetra i krzywą linią utworzoną beczek. Fotografia do studiowania – pełna wielorakich znaczeń i skłaniająca do refleksji.
2 MIEJSCE: SWIATLOCIENIEE

2 MIEJSCE: SWIATLOCIENIEE

Kolejny przykład surrealistycznej wizji i świadomego użycia zniekształcenia obrazu. Piękna, wręcz wyrafinowana kompozycja oraz świetne wyczucie głębi ostrości. Deformacja oka poprzez nałożony filtr – szklane naczynie, które wyolbrzymia i zniekształca oko. To klasyczne punctum, jakby napisał Roland Barthes, niczym ukłucie, użądlenie, skaza... wywołujące u widza silne emocje.
3 MIEJSCE: KOINCYDENCJE

3 MIEJSCE: KOINCYDENCJE

Doskonała fotomanipulacja obrazem kierująca nas w mroczne pokłady psychiki. Potrójne nozdrza, które stają się ustami. Postać na fotografii niczym zjawa z sennego koszmaru. Co jej się śni? O czym marzy? Piękny malarski światłocień.
WYRÓŻNIENIE 1: ASUCHCICKA

WYRÓŻNIENIE 1: ASUCHCICKA

Fotografia przywołuje słynne zdjęcie Erwina Blumenfelda z 1967 roku: The Holy Cross, In hoc signo vinces (łac. „pod tym znakiem zwyciężysz”) Tamta fotografia miała w sobie inną estetykę – łagodne linie, piękną kompozycję. Wyróżnione zdjęcie jest zdecydowanie bardziej surowe, a cielesność – dosłownie namacalna.
WYRÓŻNIENIE 2: MOJENIEBO

WYRÓŻNIENIE 2: MOJENIEBO

Zdjęcie niemal konceptualne – próba uchwycenia cienia. Obraz nieoczywisty, poetycki. Świetne wyczucie kompozycji i perspektywy.
WYRÓŻNIENIE 3: OLAFUTURA

WYRÓŻNIENIE 3: OLAFUTURA

Długo wpatrywałem się w oczy chłopca zanurzonego w wodzie i trzymającego lalkę. Emanuje z niego niezwykły spokój. Uwagę przykuwa kolorystyczny detal – czerwone przebarwienia wody i refleksy światła.
WYRÓŹNIENIE 4: EWELINALABUDA

WYRÓŹNIENIE 4: EWELINALABUDA

Postać zbudowana ze świateł i cieni – abstrakcyjna, wręcz komiksowa, niczym jeden bohaterów Marvela. A jednocześnie świetna definicja fotografii (malowanie światem). Bardzo dobra kompozycja.
WYRÓŹNIENIE 5: SNAJPI

WYRÓŹNIENIE 5: SNAJPI

Fotografia nawiązująca do "Stworzenia Adama", słynnego fresku znajdującego się w Kaplicy Sykstyńskiej, dzieła Michała Anioła z 1511 roku. Fresk przedstawia scenę z Księgi Rodzaju, w której Bóg daje życie Adamowi. Interpretację dzieła możemy odczytać podobnie. Oto dwie dłonie, które za chwile się zetkną, aby przekazać siłę życiową. "Nie poddawaj się, jestem..." zdaje się mówić kobieta, której dłoń widzimy z prawej strony kadru.
WYRÓŹNIENIE 6: JUROP

WYRÓŹNIENIE 6: JUROP

Przykład interesującego kadru i doskonałe wyczucie czasu. To, co najbardziej cenimy w fotografii ulicznej. Fotografia przypomina mi słynne zdjęcie Guy Bourdina z francuskiego wydania magazynu Vogue z 1976 roku. Z kłębowiska czarnych parasoli wyłania się fragment twarzy kobiety spoglądającej z ciekawością albo niepokojem. Tutaj natomiast mamy zdjęcie z manifestacji. Twarzy kobiety z różowymi włosami, wyłania się spośród tłumu policjantów. Bardzo dobra kompozycja i faktycznie – decydujący moment.
WYRÓŹNIENIE 7: SANDRAX

WYRÓŹNIENIE 7: SANDRAX

Tę fotografię, najlepiej oglądać w dużym powiększeniu i z pewnej odległości. Jest niczym obraz surrealistów składający się z drobnych plam. Dopiero po chwili dostrzegamy drugą twarz, niczym przesunięte w czasie odbicie, refleks rzeczywistości. Bardzo dobry przykład ukazujący sedno estetyki błędu.
 
 

Komentarze

monika

monika 2019-10-24 15:46:54

Error koniec jednej przepieknej pory roku-w trakcie kolejnej-w drodze do pory zimowej. Opadajace liscie zmieniajace kolor, lezace galezie, a jakze urokliwe..cos czego nie da sie powstrzymac,zatrzymac, wiednace usychajace a jakkze piekne

Skibek

Dziękuję za wyróżnienie i inspirujący komentarz Pana Michalaka. Jestem wzruszony.

koincydencje

bardzo dziękuję za nagrodę i zauważenie mojej pracy, pozdrawiam inspirującego Fotografa Miesiąca oraz uczestników - świetne prace!

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

roman

Długi czas otwarcia migawki2023-05-14 11:58:03 roman

Witam, mam różne obiektywy "dziwolągi" ale nie mam wiedzy i nie wiem do czego służą. Proszę o…

igor

Arkadiusz Bar2023-05-14 07:46:22 igor

Ładne ujęcia ale czemu tak dużo Photoshopa? Przesadzone :(…

lukuj

Marcin Sudziński2023-04-28 15:52:21 lukuj

Rozumiem Pana doskonale. Zdarza mi się przywracać do życia stare mechaniczne aparaty. Ostatnio…

dorota

Portret - czas naświetlania 2-5 sekund2023-04-06 13:10:53 dorota

Czy do konkursu może zostać wysłane zdjęcie sprzed roku, czy musi być zrobione w tym miesiącu?…