Uzasadnienie fotografa
Liczba zgłoszonych fotografii przeszła moje najśmielsze oczekiwania.
Ostatecznie, oprócz trzech zdjęć, które znalazły się na podium, wybrałem dodatkowo siedem prac, które moim zdaniem zasługują na wyróżnienie.
Serdecznie pozdrawiam
Rafal Michalak
Oto wybrane fotografie wraz z werdyktem:
1 MIEJSCE: SKIBEK
Wspaniała fotografia bazująca na podwójnej albo nawet na potrójnej ekspozycji, oddająca na wielu płaszczyznach estetykę błędu.
Jest jednocześnie poetycka, nostalgiczna, ale także surrealistyczna. Postać kobiety w swetrze ma przesłonięte oczy, jednak wydaje nam się, że są to oczy drugiej? tej samej? kobiety siedzącej na krześle z napisem Rząd 1. Nieregularne struktury na ścianie w niewytłumaczalny sposób harmonizują z falami swetra i krzywą linią utworzoną beczek. Fotografia do studiowania – pełna wielorakich znaczeń i skłaniająca do refleksji.
2 MIEJSCE: SWIATLOCIENIEE
Kolejny przykład surrealistycznej wizji i świadomego użycia zniekształcenia obrazu.
Piękna, wręcz wyrafinowana kompozycja oraz świetne wyczucie głębi ostrości.
Deformacja oka poprzez nałożony filtr – szklane naczynie, które wyolbrzymia i zniekształca oko.
To klasyczne punctum, jakby napisał Roland Barthes, niczym ukłucie, użądlenie, skaza... wywołujące u widza silne emocje.
3 MIEJSCE: KOINCYDENCJE
Doskonała fotomanipulacja obrazem kierująca nas w mroczne pokłady psychiki. Potrójne nozdrza, które stają się ustami.
Postać na fotografii niczym zjawa z sennego koszmaru. Co jej się śni? O czym marzy? Piękny malarski światłocień.
WYRÓŻNIENIE 1: ASUCHCICKA
Fotografia przywołuje słynne zdjęcie Erwina Blumenfelda z 1967 roku:
The Holy Cross, In hoc signo vinces (łac. „pod tym znakiem zwyciężysz”)
Tamta fotografia miała w sobie inną estetykę – łagodne linie, piękną kompozycję.
Wyróżnione zdjęcie jest zdecydowanie bardziej surowe, a cielesność – dosłownie namacalna.
WYRÓŻNIENIE 2: MOJENIEBO
Zdjęcie niemal konceptualne – próba uchwycenia cienia. Obraz nieoczywisty, poetycki. Świetne wyczucie kompozycji i perspektywy.
WYRÓŻNIENIE 3: OLAFUTURA
Długo wpatrywałem się w oczy chłopca zanurzonego w wodzie i trzymającego lalkę. Emanuje z niego niezwykły spokój.
Uwagę przykuwa kolorystyczny detal – czerwone przebarwienia wody i refleksy światła.
WYRÓŹNIENIE 4: EWELINALABUDA
Postać zbudowana ze świateł i cieni – abstrakcyjna, wręcz komiksowa, niczym jeden bohaterów Marvela.
A jednocześnie świetna definicja fotografii (malowanie światem). Bardzo dobra kompozycja.
WYRÓŹNIENIE 5: SNAJPI
Fotografia nawiązująca do "Stworzenia Adama", słynnego fresku znajdującego się w Kaplicy Sykstyńskiej, dzieła Michała Anioła z 1511 roku.
Fresk przedstawia scenę z Księgi Rodzaju, w której Bóg daje życie Adamowi. Interpretację dzieła możemy odczytać podobnie. Oto dwie dłonie, które za chwile się zetkną, aby przekazać siłę życiową. "Nie poddawaj się, jestem..." zdaje się mówić kobieta, której dłoń widzimy z prawej strony kadru.
WYRÓŹNIENIE 6: JUROP
Przykład interesującego kadru i doskonałe wyczucie czasu. To, co najbardziej cenimy w fotografii ulicznej. Fotografia przypomina mi słynne zdjęcie Guy Bourdina z francuskiego wydania magazynu Vogue z 1976 roku. Z kłębowiska czarnych parasoli wyłania się fragment twarzy kobiety spoglądającej z ciekawością albo niepokojem. Tutaj natomiast mamy zdjęcie z manifestacji. Twarzy kobiety z różowymi włosami, wyłania się spośród tłumu policjantów. Bardzo dobra kompozycja i faktycznie – decydujący moment.
WYRÓŹNIENIE 7: SANDRAX
Tę fotografię, najlepiej oglądać w dużym powiększeniu i z pewnej odległości. Jest niczym obraz surrealistów składający się z drobnych plam.
Dopiero po chwili dostrzegamy drugą twarz, niczym przesunięte w czasie odbicie, refleks rzeczywistości. Bardzo dobry przykład ukazujący sedno estetyki błędu.