Xavi Bou
Ornithographies
Ornithographies, książka fotograficzna barcelońskiego fotografa Xavi Bou, to zbiór onirycznych obrazów, w których połączenie sztuki i nauki ma nas zachęcić nas do ponownego zbratania się z naturą i odkrywania jej sekretów. Artysta opublikował Ornithographies jako wynik siedmioletniego projektu, w ramach którego fotografował lot ptaków. Obrazy te były już prezentowane na wielu międzynarodowych wystawach, a także zamieszczane m.in. przez takie tytuły jak „National Geographic”, „The Guardian” czy „Granta”.
Dzięki unikalnej technice widzimy na tych zdjęciach „ślady” przemieszczających się ptaków. „Niebo jest płótnem, a ptaki są pędzlami” – przekonuje nas fotograf, wchodząc w rolę kuratora, który poszukuje, obserwuje i wybiera różne rodzaje lotu, aby pokazać choreografię właściwą dla każdego gatunku. Stąd już prosta droga do nadania projektowi cech przedsięwzięcia naukowego.
Do wymagań estetycznych doszło zainteresowanie charakterystyką lotu. Bo nie chodzi po prostu o przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego. Jakże inny jest frenetyczny rytm lotu żerujących jerzyków nad dachami Barcelony od lotu chmary szpaków zrywających się z drzewa w pozornie chaotyczny sposób czy od piruetów krukowatych, które wydają się traktować lot jako zabawę.
Sama technika powstawania tych zdjęć jest prosta: nagrywa się cyfrową kamerą film, a następnie jego klatki nakłada się na siebie w postprodukcji. Jednak zapewne bez wiedzy technicznej zdobytej przez autora w ciągu piętnastu lat, które poświęcił fotografii reklamowej i fotografii mody, „ornitografie” pozostałyby jedynie pomysłem.
Do wymagań estetycznych doszło zainteresowanie charakterystyką lotu. Bo nie chodzi po prostu o przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego. Jakże inny jest frenetyczny rytm lotu żerujących jerzyków nad dachami Barcelony od lotu chmary szpaków zrywających się z drzewa w pozornie chaotyczny sposób czy od piruetów krukowatych, które wydają się traktować lot jako zabawę.
Sama technika powstawania tych zdjęć jest prosta: nagrywa się cyfrową kamerą film, a następnie jego klatki nakłada się na siebie w postprodukcji. Jednak zapewne bez wiedzy technicznej zdobytej przez autora w ciągu piętnastu lat, które poświęcił fotografii reklamowej i fotografii mody, „ornitografie” pozostałyby jedynie pomysłem.
Xavi Bou (ur. w 1979 w Barcelonie), absolwent geologii na Uniwersytecie w Barcelonie, wyjaśnia, że swoje zainteresowanie przyrodą zawdzięcza spacerom z dziadkiem po mokradłach delty rzeki Llobregat. Dziadek nauczył go rozpoznawać gatunki ptaków, ich śpiew i lot.
Ta baza, w połączeniu z zamiłowaniem do sztuki i znajomością narzędzi technologicznych, umożliwiła powstanie projektu Ornithographies. Książka liczy 78 fotografii opatrzonych opisem okoliczności powstania i charakterystyką przedstawionych gatunków. Celem publikacji jest „zaszczepienie ludziom chęci obserwacji natury; skłonienie ich do podniesienia głowy”. To zaś, jak mówi Xavi Bou, „jest pierwszym krokiem do większego szacunku dla środowiska”.
Ornithography 08#, Larus audouinii, Mewa śródziemnomorska, Ebro delta, Catalonia, 2015
Ornithography 86#, Larus michahellis, Mewa romańska, Barcelona, Catalonia, 2017
Ornithography 112# Milvus migrans, Kania czarna, Tarifa, Spain, 2017
Ornithography 172# Sturnus vulgaris, Szpak zwyczajny, Emporda, Catalonia, 2019
Ornithography 187# Apus apus, Jerzyk zwyczajny, Palafrugell Catalonia, 2020
Ornithography 190# Sturnus vulgaris, Szpak zwyczajny, Emporda, Catalonia, 2021
Ornithography 198# Corvus Corax, Kruk zwyczajny, Manlleu, Catalonia, 2021
Ornithography #214, Apus melba, Jerzyk alpejski, L’Estartit, Catalonia, 2021
Ornithography #222, Sturnus vulgaris, Szpak zwyczajny, Castelló d’Empúries, Catalonia, 2022
Ornithography #226, Sturnus vulgaris, Szpak zwyczajny, Roses, Catalonia, 2022
Ornithography #227, Sturnus vulgaris i Falco Peregrinus, Szpak zwyczajny i sokół wędrowny, Roses, Catalonia, 2022
Ornithography #242, Sturnus vulgaris, Szpak zwyczajny, Castelló d’Empúries, Catalonia, 2022
Ornithography #244, Delichon urbicum, Oknówka zwyczajna, Vic, Catalonia, 2021
Ornithography #252, Morus bassanus, Głuptak zwyczajny, Bass Rock, Scotland, 2022
Strony internetowe:
Powiązane tematy
Anna Isabella Christensen

Cho Tang

Mirosława Szewczyk
31.10.2020
Mirosława Szewczyk
Urzekła nas lekkość i bezpretensjonalność tych prac. Teoretycznie można by się przyczepić do tego, że to bardziej przygotowane w komputerze grafiki niż zdjęcia. Jednak to fotografia jest tu przecież podstawowym budulcem obrazu. Proste kompozycje skupiające się na kreowaniu nastroju i bardziej sugerowaniu niż pokazywaniu (czyli niejako wbrew pierwotnej naturze fotografii), połączone z wyrazistym stylem, zachęciły nas do nagrodzenia autorki.
