Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Inspiracje: Dokument i reportaż | Ludzie | 12.08.2017 | Powiększ tekst:

Szabolcs Barakonyi

Dzięki głębokiemu zainteresowaniu fotografią dokumentalną przekonałem się, że rzeczywistość jest inna, niż ją przedstawiamy. Kiedy stawiałem pierwsze kroki jako fotograf, inspirowałem się fotografią produktową i ocierałem się nieustannie o banał. Po jakimś czasie zacząłem podważać ludzką pewność co do wiarygodności i prawdziwości zdjęć. Chciałem wzbudzić w odbiorcy stan niejasności i wrażenie, że to, co widzi na zdjęciach, zostało zaaranżowane, ukartowane. Mimo to moje prace są na wskroś dokumentalne.

Zamieszczone tutaj zdjęcia nawiązują do zmian w węgierskim prawie, które stanowi o nielegalności fotografii ulicznej. Tajemnica zawarta w pracach zmusza widza do zakwestionowania własnej rzeczywistości. Tytuł tej serii to „W porządku, dziękuję”, co jest samo w sobie odpowiedzią. Odpowiedzią na pytanie: „Jak się czujecie, Węgry?”.

Moja codzienna praca to w dużej mierze fotografowanie obywateli Węgier. Nie było to nigdy łatwym zadaniem i wciąż nim nie jest. Nie dlatego, że Węgrzy mają nieprzeciętnie duże głowy czy dlatego, że w ich ojczyźnie jest ciemniej niż gdziekolwiek indziej. Chodzi o historię ich kraju i bezwładność ugruntowaną na przestrzeni wielu dekad. Komunistyczny reżim nigdy nie popierał, a często wręcz oficjalnie zakazywał wolności myślenia. Po transformacji systemowej w 1990 roku i krótkim okresie demokracji liberalnej przepisy dotyczące mediów powróciły do surowego i restrykcyjnego kształtu, uniemożliwiając tworzenie spontanicznych zdjęć ulicznych. Możliwości zadawania trudnych i ważnych pytań społecznych przy użyciu fotograficznego medium są bardzo ograniczone. Fotografowanie ludzkich twarzy podczas wydarzeń publicznych jest jednak wciąż legalne. Wydarzenia te mają zwyczajowo na celu umożliwienie różnym grupom społecznym, by dzieliły się swoimi tradycjami, obyczajami i rytuałami z szerszą publicznością. Ukryty, nieprzyjemny aspekt takich akcji społecznych to rozdźwięk pomiędzy intencjami organizatora i spontaniczną reakcją odbiorców. Organizatorzy chcą zawsze narzucić publiczności oficjalny ton, ale spotyka się to regularnie z oporem publiczności. Rozbieżność między intencjami obu stron uwidacznia prawdziwą rzeczywistość, a opór wobec odgórnie narzuconej interpretacji umożliwia poznanie zupełnie innej natury danego wydarzenia.

Dodaj do schowka Komentarze: 0

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Szabolcs Barakonyi

Strony internetowe:

Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję inspiracji?: Napisz do nas
Oceń :

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

nieznjoma0001

W zgodzie z naturą2019-03-20 13:38:46 nieznjoma0001

Kiedy wyniki?…

zorro

Dominika Cuda2019-03-15 12:40:48 zorro

Upowszechnianie zgorszenia, żeby nie powiedzieć inaczej. Normalizowanie zła. Chcąc się wybić…

a.rz.m

Pionierzy fotografii. William Henry Fox Talbot. Co fotografia ma wspólnego z pułapką na myszy?2019-03-14 07:07:31 a.rz.m

Do zgłębienia zagadnień historii fotografii dobra jest pozycja lekturowa "Historia fotografii"…

gataro

Giles Clement2019-03-12 22:19:43 gataro

Podziwiam ...:)…