Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Inspiracje: Dokument i reportaż | Ludzie | 31.05.2021 | Kolor tła:

Stéphan Gladieu

Francuski fotograf, mieszkający i pracujący w Paryżu.
Urodził się w roku 1969, a w 1989 rozpoczął pracę w charakterze reportera. Relacjonował między innymi takie zdarzenia jak upadek Ceauşescu czy zamieszki w Nowym Orleanie po przejściu huraganu Katrina. W roku 1992 przeprowadził się na dwa lata do Afganistanu, później zaś jeździł tam regularnie aż do roku 2002 – dokumentował warunki życia podczas wojny domowej, aż do czasu przejęcia władzy przez talibów. Z zebranego materiału powstała pierwsza książka Stéphana, Afghans, peuple déchiré. 1992–2002 (Afgańczycy – rozdarty naród. 1992–2002), napisana wspólnie z dziennikarzem Gilles’em Dorronsoro.

Po powrocie do Francji zaprzestał relacjonowania konfliktów i rozpoczął swój długoterminowy projekt Destins de harkis – Aux racines d’un exil (Losy Harków. U korzeni wygnania) ukazujący kobiety i dziewczęta, które w ślad za swoimi mężczyznami wyjechały z Algierii.

Przez lata wypracował indywidualny styl portretowania ludzi, który łączy poszukiwania estetyczne z rzetelną pracą dokumentalisty.

Obecnie pracuje nad osobistą serią zdjęć, za pomocą której chce ukazać fakty historyczne, antropologiczne czy socjologiczne nieznane szerszej publiczności (ludobójstwo Herero w Namibii, tajne stowarzyszenia w Beninie, życie codzienne mieszkańców Korei Północnej…). Reprezentowany przez Oliviera Castainga i paryską School Gallery.

Korea Północna
Po pół wieku od utworzenia Korea Północna jest jednym z najbardziej znienawidzonych państw świata, ale również jednym z najsłabiej rozumianych. Oczywiste, że pierwotne źródło tego paradoksu kryje się w rzeczywistości, która jest bardziej złożona, niż nam się to prezentuje – wojna, głód, dysydenci, broń jądrowa, parady i pochody…

Stéphan podczas całego pobytu w tym kraju był pod ścisłym nadzorem, a jednak znalazł sposób, by zyskać margines swobody. Powstanie tej serii zdjęć było możliwe wyłącznie dzięki relacjom, które fotograf nawiązał ze swoimi gospodarzami. Decydując się na portret, często ukazujący całą sylwetkę, w wyprostowanej pozycji, gdy model patrzy wprost w obiektyw, Stéphan zbliżył się do wizerunku typowego dla propagandy – dzięki temu obrazy z tej serii są, jeśli nie bliskie Koreańczykom z Północy, to w każdym razie zrozumiałe dla nich.

Seria z pewnością pozwoli nam zobaczyć, na czym polega nasze widzenie Koreańczyków, ale może też dzięki niej zdołamy spojrzeć na nich ich własnymi oczami.

Dodaj do schowka
Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję inspiracji?: Napisz do nas
Oceń :

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

mariaanna

Magiczna mgła2021-09-19 17:41:21 mariaanna

Z siódmego piętra (Bydgoszcz)…

xeena

Magiczna mgła2021-09-17 15:37:11 xeena

Baaaardzo dziękuję!!!!…

Redakcja-SK

Magiczna mgła2021-09-17 13:49:22 Redakcja-SK

prawy górny róg na zdjęciu powinien być znak minusa (czasem może być słabo widoczny) …

xeena

Magiczna mgła2021-09-17 11:22:57 xeena

[quote="Redakcja-SK"][/quote] Dziękuję za odpowiedź. Chyba nie umiem tego zrobić. Wchodzę w…