Roger Ballen
Ballen urodził się w Nowym Jorku, ale od 30 lat mieszka i pracuje w Republice Południowej Afryki. Praca geologa spowodowała, że dotarł poza wielkie aglomeracje, pozwoliła mu odkryć życie małych południowoafrykańskich miasteczek. Na początku poznawał puste ulice zalane południowym słońcem, jednak gdy zapukał do drzwi mieszkańców, odkrył świat, który odmienił jego twórczość. Wnętrza pełne charakterystycznych przedmiotów, mieszkańcy w swoim zamkniętym świecie – to wszystko stworzyło unikalną wizję kreującą metaforyczny świat wewnętrznej pamięci.
To fotograf przywiązany do fotografii czarno-białej w kwadracie, dążącej do efektu minimalizmu. Odważny, poszerzający horyzonty, tworzący nowe symbole. Oddany sztuce definiowania aspektów swego własnego istnienia.
W jego wcześniejszej twórczości wyraźnie widać nawiązania to tradycyjnej fotografii reportażowej, jednak od 1990 roku rozwija styl, który sam nazywa „dokumentalną fikcją”. Po 2000 roku ludzie na marginesie południowoafrykańskiego społeczeństwa, których odkrył i udokumentował, stali się aktorami pracującymi dla Ballena w projekcie Outland and Shadow Chamber.
W jego najnowszych projektach granica między fantazją i rzeczywistością zdecydowanie się zaciera. Tworząc skomplikowane kompozycje, używa rysunków, obrazów, kolaży a także rzeźb. Ludzie często są nieobecni – zastąpieni swoim zdjęciem lub lalką. Na zdjęciach pojawiają się tylko części ciała wystające ze ściany, ukryte w kawałku szmaty. Uzupełnieniem tych improwizowanych scenariuszy są zwierzęta pojawiające się w nieprzewidywalnych pozach. W ten sposób Ballen wynalazł hybrydową estetykę, która mimo wszystko swoje korzenie wywodzi z fotografii.
Powiązane tematy
Paweł Krzan

Robert Rutoed

Dominik Śmiałowski
