Paulina Kmak
W różnych werdyktach konkursowych na łamach Szerokiego Kadru co jakiś czas pojawia się kwestia sposobu wykorzystania fotografii, jej prezentacji. Doceniamy wykorzystanie zdjęć w pracach, w których fotografia jest tylko jednym z wykorzystanych mediów; doceniamy, jeśli autor zaproponuje makietę pokazującą sposób wykorzystania obrazu, np. w czasopiśmie, lub w inny sposób wpisze zdjęcie w grafikę. Tym tropem poszła Paulina Kmak, która nadesłała wysmakowane ascetyczne prace oparte w większości na subtelnej grze między obrazem fotograficznym, słowem a prostą grafiką. Gratulujemy i dziękujemy za zdjęcia!
Pierwszy kontakt z fotografią miałam jeszcze w dzieciństwie, kiedy to próbując utrwalać postrzeganą przez siebie rzeczywistość, zestawiałam i archiwizowałam uchwycone momenty w osobistych dziennikach. Pracując jako grafik w jednej z sądeckich agencji reklamowych, zaczęłam szerzej wykorzystywać metodę łączenia fotografii, rysunku i grafiki. Kładłam przy tym duży nacisk na geometrię i kolorowe płaszczyzny, co spowodowało wprowadzanie rozmaitych linii, figur geometrycznych i sekwencji graficznych do obrazów zamkniętych w zaskakujących kadrach. Tego typu mariaż stał się moim znakiem rozpoznawczym. Inspiracje do zdjęć wynikają najczęściej z rozmów z przyjaciółmi o ich problemach, przeżyciach i doświadczeniach – często napędzają mnie do działania, aby podjąć dyskusje na pewne tematy właśnie przez fotografię.
Metryczka fotografa:
Mój rocznik: 1991
Ksywka: kmak
Profil na Szerokim Kadrze: Kmak
Najważniejsza wystawa: Krakow Photo Fringe 2015 – wystawa autorska
Specjalizacje życiowe: grafika, fotografia
Fotografia jest: wypowiedzią moich myśli.
Mój pierwszy aparat: Sony Alfa 200
Mój obecny aparat: Nikon D3300
W fotografii omijam: doskonałość, ulepszanie obrazu.
W fotografii szukam: prawdy, emocji, odpowiedzi na wiele społecznych problemów.
Ulubione słowo: syf
Najmniej lubiane słowo: profesjonalny
Ulubione zajęcie: realizowanie projektów
Zniechęca mnie: sztuczność – robienie czegoś na pokaz.
Nakręca mnie: dobra pogoda.
W świecie szukam: inspiracji.
Co doradziłbyś początkującym fotografom: Twórzcie to, co czujecie, nie szukajcie bohatera do kopiowania.

Deep
Głębia, ciemność i surowość to słowa budujące obraz. Główną rolę gra posłusznie siedząca kobieta kryjąca swoje pragnienia.
Nest
Cykl zdjęć porusza temat, jakim jest podejście do kobiet uważanych za „kury domowe” – tak zwane gniazdo, jakim jest ich dom i rodzina, staje się dla kobiet miejscem ich życia i celu. Kobiety tracą wiarę w siebie, stają się samotne.
Odbicie
Zdjęcie powstało całkiem przypadkiem podczas spotkania z moją przyjaciółką, która wróciła z zagranicy – po wielu rozmowach w trakcie jej pobytu w Szwecji zauważyłam zmianę kierunku naszych myśli – jakieś odbicie. Tego typu zdjęcia często dokumentuję godziną lub datą ich wykonania. Kompozycję wzbogaciłam symbolicznymi znakami. W tym dniu powstało kilka podobnych zdjęć ukazujących modelkę pod wpływem różnych emocji.
Secret
To jedno ze zdjęć powstałych podczas rozmowy z cudowną Katarzyną R. – bohaterką zdjęcia. Umówiłyśmy się na zdjęcia testowe, Kasię usadziłam na skrzynce – rozmawiałyśmy o życiu i miłości.
Tęsknota
Zdjęcie wykonałam u mojej babci, bohaterką jest moja siostra, która opuściła rodzinny dom i założyła własną rodzinę. Problemem, jaki chciałam poruszyć, jest zatracenie siebie, ucieczka od tego, co dobre, zagubienie, strach.
Sama
Jest to cykl pięciu zdjęć powstałych na strychu u mojej babci. Są to autoportrety mówiące o kobiecości i poświęceniu swego ciała. Pamiętam dokładnie dzień, kiedy tworzyłam projekt, ponieważ na dworze było minus 18 stopni Celsjusza.
Sama

Wnętrze
Fotografie ukazują ukryte emocje kobiet (przedstawienie ich jako zagadki, wiecznego cierpienia). Portrety prześladują różowe figury geometryczne – symbolizujące stany emocjonalne ukryte w każdej kobiecie. Postacie nie pokazują twarzy, przybierają pozy zamknięte.Strony internetowe:
Powiązane tematy
Marta Kaczmarek

Aorta

Dominik Śmiałowski
