Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Inspiracje: Akcja i ruch | Przyroda i krajobraz | 20.12.2022 | Kolor tła:

Pål Hermansen

Pål Hermansen (ur. 1955) jest z zawodu fotografem, a specjalizuje się w fotografii przyrody i sztuki. Ukończył akademię sztuki Roberta Meyera w Oslo, jest także lekarzem. W swojej twórczości skupia się na interakcjach człowieka z naturą, egzystencjalnych krajobrazach i zdjęciach zwierząt.

„Fotografowanie polega na filtrowaniu i porządkowaniu wrażeń, na ocenianiu i przekazywaniu innym swoich doświadczeń. Dlatego więc szczególnie trudnym wyzwaniem jest stworzenie obrazów, które będą czymś innym niż kopiami tego, co odbiorca już widział. W tym celu fotograf musi podjąć właściwe decyzje i ułożyć we własnej „kolejności” elementy pierwotnego chaosu. Przede wszystkim trzeba sobie stworzyć przestrzeń działania i zorientować się we własnym położeniu.

Dodaj do schowka

Pål Hermansen

Obraz ma dwa zasadnicze składniki: formę i treść. Znaczna część współczesnych fotografii bazuje na idei nowoczesności – to koncepcja, która ukształtowała się w pierwszych dekadach XX wieku. Nowoczesność kładzie nacisk na formę obrazu, wrażenie wizualne. Często było to jedyne kryterium oceny kadru. Fotografie odznaczające się mocną formą i głośnymi kolorami zajmowały – i zajmują do dziś – wiodącą pozycję na rynku komercyjnym. Widać to zwłaszcza w fotografii prasowej, modowej i przyrodniczej.

Pål Hermansen

Pål Hermansen

Gdy nastał postmodernizm, wiele ideałów nowoczesności wywróciło się do góry nogami. Prym objęła treść – czyli sama idea. Zdecydowana forma wizualna zaczęła być postrzegana jako coś niepożądanego, coś, czego trzeba unikać, gdyż może łatwo przesłonić treść. W rezultacie zaczęły powstawać obrazy stanowiące niemal zaprzeczenie estetyki. Twórcy prezentowali fotografie nieprzyjemne dla oka, nudne, nużące, takie, które nie spodobałyby się moderniście, ceniącemu formę.

Pål Hermansen

Pål Hermansen

Dziś, w naszym etapie postmodernizmu, te dwa podejścia do obrazu współistnieją, jednak wzajemne zrozumienie pomiędzy ich wyznawcami jest niewielkie. W społeczności artystycznej nabożne podejście do formy być może słabnie, a równocześnie podlega wpływom ponowoczesności. Wydaje mi się, że obrazy, które najbardziej przykuwają uwagę – w każdym razie moją – to te, które jakoś łączą prostotę i siłę perswazji, nie są wizualnie przytłaczające i niosą jasną treść.

Pål Hermansen

Pål Hermansen

Treść niekoniecznie jest równoznaczna z treścią dokumentalną – często wolę te obrazy, które odznaczają się jakąś ulotnością: nie od razu pokażą swoją prawdziwą naturę, tylko wymagają walki. Taki charakter wytrąca widza z równowagi, bierze jego skupienie jako zakładnika, bez względu na to, czy chodzi o obrazy reporterskie, czy martwą naturę, czy zdjęcia pozowane”.

Pål Hermansen

Pål Hermansen

Pål Hermansen

Strony internetowe:

Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję inspiracji?: Napisz do nas
Oceń :

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

blaszka

Fotografia szczeniąt w hodowli2024-02-21 09:59:04 blaszka

Ja się nie zgodzę. Jednak robotę AI widac od razu. Tu nie widać ;)…

blaszka

Pastisz2024-02-21 09:53:51 blaszka

Świetne zdjęcia konkursowe. To nr 1 faktycznie zasługuje na nr 1…

kania-ruda

Wszystkie kolory jesieni, czyli dlaczego nie warto chować aparatu do szafy2024-02-15 21:35:37 kania-ruda

Z tym słońcem nie można się do końca zgodzić,bywa że sytuacja i widok są naprawde…

kania-ruda

Łukasz Bożycki2024-02-15 21:05:08 kania-ruda

Nie można się napatrzeć. Podziw" to za mało powiedziane!!…