Kamil Stajniak
Światem makro interesuję się od dziecka. Od kiedy pamiętam, fascynowało mnie jego bogactwo najróżniejszych kształtów, form i kolorów.
W 2012 roku kupiłem pierwszą lustrzankę i od tego momentu starałem się pokazać ten niezwykły świat na fotografiach. Początki jednak były trudne. Brak odpowiedniego sprzętu i pieniędzy na jego zakup mocno mnie ograniczał i szybko nastał kryzys fotograficzny. Dopiero w roku 2016 nastąpił przełom – mogłem sobie wtedy pozwolić na trochę większe zakupy.
Lata 2016 i 2017 to były poranne plenery fotograficzne. Wstawałem przed świtem i jechałem w plener, nigdy nie wiedząc, co mnie spotka. Ta niepewność jeszcze bardziej podsycała chęć fotografowania i wyruszenia w teren. Człowiek mógł się wyciszyć, oderwać od całego świata, od problemów dnia powszedniego. Bo czy nie jest to piękne: łąka, wschód słońca i świat, który budzi się ze snu? Niestety, w roku 2018, przez pogorszenie stanu zdrowia, zmuszony byłem rozstać się z porannymi plenerami. Nie zrezygnowałem jednak z makro: przeniosłem się do domowego studia, gdzie zacząłem fotografować w większości mrówki. Ich świat urzekł mnie ogromną różnorodnością, nie zdawałem sobie sprawy, że w obrębie jednej rodziny jest taka zmienność – chyba większa niż u innych owadów. Od tej pory aż do dzisiaj staram się pokazać, że mrówki nie dzielą się tylko na czarne i czerwone. To świat tak zadziwiająco zróżnicowany, że niejednego potrafi wprawić w osłupienie. Obecnie mam ponad sto gatunków mrówek z całego świata. Okazy do zdjęć pozyskuję w większości od zaprzyjaźnionych entomologów oraz podróżników, którzy mi je przywożą z egzotycznych podróży.

Cicindela sylvatica

Daceton armigerum

Dorylus sp

Linyphia triangularis

Myrmecia simmilina

Paraponera clavata

Iphiclides podalirius

Perilampus cf. auratus
Strony internetowe:
Powiązane tematy
Monica van der Maden

Magda Majewska
19.08.2019
Magda Majewska
Z nadesłanego zestawu wynika, że autorka nie uznaje kompromisów – albo fotografuje z bardzo bliska, albo z dużego oddalenia. Zarówno jej prace ze świata makro, jak i zdjęcia wykonane z lotu ptaka znamionują wrażliwość na detal i wzory występujące w naturze widoczne tylko w dużym zbliżeniu (makro) lub z dalekiej perspektywy.

Don Komarechka
