Hubert Humka
DIVINE
Projekt Huberta Humki jest rozważaniem nad istotą elementu boskiego – czy istnieje racjonalna bądź metaforyczna możliwość definiowania tego fenomenu. To powtarzające się, indywidualne i nieobiektywne pytanie o to, jaka jest natura tego, co boskie, w jaki sposób ujawnia się w odniesieniu do świata i jak ją postrzegamy. Posługując się odniesieniami kulturowymi i historycznymi, porusza temat kształtowania się w świadomości obrazu Boga w ujęciu emocjonalnym i duchowym, a także potrzeby poszukiwania jego przejawów w rzeczywistości. Czy esencję tego, co boskie, można traktować jako personifikację sił natury, czy szukać jej obecności tylko na poziomie intelektualnym? Ta teistyczno-filozoficzna refleksja artysty przyjmuje na wystawie siedem bardzo zróżnicowanych intermedialnych form, ale projekt w samym swoim założeniu nigdy nie będzie skończony, arogancją byłoby sądzić, bez żadnych wątpliwości, że to są wszystkie odpowiedzi. Tym bardziej że nie mamy pewności, że są one dla nas poznawalne. Divine Huberta Humki jest podróżą i zaproszeniem do osobistego zgłębiania zagadnienia boskości na poziomie metafizyczno-egzystencjalnym, zmierzenia się z własnymi wątpliwościami. Kilka lat temu przeprowadzono serię badań dotyczących tego, jak postrzegamy Boga wśród różnych kultur. Zauważono, że nieświadomie nie możemy się powstrzymać od wyobrażania sobie przebóstwionych wersji samych siebie. Implementujemy obrazowi Boga perfekcyjną, ale nadal ludzką charakterystykę, nawet osobowość i potrzeby. W pytaniu o istotę boskości odczuwamy psychologiczną potrzebę, czujemy się zmuszeni wiedzieć, jaki jest Bóg. Nie mając innych odniesień, przypisujemy mu własne atrybuty. Artysta w swoim projekcie porusza ten aspekt budowania obrazu Boga. Jednak wykorzystując język sztuki, ma możliwość nadania swoim przemyśleniom bardziej abstrakcyjny ton, a tym samym otworzyć przestrzeń dla wielowymiarowej interpretacji, wskazując nie tak oczywiste kierunki kontemplacji.
Kuratorka Wystawy DIVINE Maja Kaszkur
Hubert Humka ‒ fotograf, artysta wizualny, absolwent PWSFTviT w Łodzi, doktor sztuki w dziedzinie sztuk filmowych, adiunkt i wykładowca na Wydziale Operatorskim i Realizacji Tv. Prowadzi autorskie zajęcia na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych w Katedrze Fotografii. Stypendysta MKDNiS oraz MNiSW. W swojej twórczości koncentruje się na człowieku, sięga do jego natury, dotykając jego śmierci, miłości, zła, boskości. Portretuje go w nieoczywisty sposób, przez pryzmat: pejzażu, fotografii z miejsc zbrodni czy, jak ostatnio, naturalnych cmentarzy. Jego projekty były pokazywane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, w tym w: Muzeum Współczesnym Wrocław, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Leica 6X7 Gallery Warszawa, Maison de la Photographie w Lille, Claude Samuel Gallery Paryż, oraz na międzynarodowych festiwalach fotograficznych, w tym: Les Rencontres d’Arles (Francja), Transphotographiques (Francja), Fotofestiwal Łódź. Finalista Prix Voies Off Sélections na festiwalu Les Rencontres d’Arles Off (Francja) i Photo Diploma Award (Polska). Autor nagradzanych w wielu konkursach książek: Evil Man (Łódź Film School Press, Łódź 2015) i Death Landscapes (BLOW UP PRESS, Warszawa 2018), która uznana została za najlepszą publikację fotograficzną w Polsce w 2018 roku (plebiscyt Fotopolis & Digital Camera Polska) oraz była nominowana m.in. do Prix Bob Calle du livre d'artiste (Francja, 2019). Kurator wielu wystaw krajowych,jak i zagranicznych studentów Szkoły Filmowej w Łodzi. Członek Rady programowej Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Interphoto (edycja 2017, 2019, 2021). Członek jury międzynarodowych konkursów książek fotograficznych (BLOW UP PRESS Award 2020 i 2021). Mentor w programie mentoringowym fundacji Picture Doc.
Artykuł powstał w ramach cyklu publikacji przedstawiających projekty autorskie wykładowców Katedry Fotografii będącej częścią Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W 2023 roku uczelnia obchodziła swoje 75. urodziny, a Katedra Fotografii istnieje już ponad 30 lat.
Katedra Fotografii kształci i rozwija doskonałych fotografów, ale także multimedialnych artystów. Jest przede wszystkim przestrzenią wolności obrazów, które nieograniczone swoją dwuwymiarowością rozszerzają się w przestrzenie: obrazów ruchomych, wirtualnych rzeczywistości, dźwięku czy gestów performatywnych ‒ dr Bartłomiej Talaga, Kierownik Katedry Fotografii