Hengki Koentjoro
Hengki Koentjoro urodził się w 1963 roku w indonezyjskim Semarangu, na północnym wybrzeżu Jawy. Studia w Brooks Institute of Photography w Santa Barbara w Kalifornii zapoczątkowały jego karierę na polu fotografii artystycznej i sztuk audiowizualnych. Po powrocie do Indonezji Hengki osiadł w Dżakarcie i zajął się wideofilmowaniem oraz pracą edytora przyrodniczych filmów dokumentalnych. Równolegle poświęcił się też sztuce czarno-białej fotografii, którą uważa za najbardziej prawdziwy i szczery sposób wyrażania ludzkich uczuć. Koentjoro specjalizuje się w fotograficznym dokumentowaniu widma światła, grając szarościami, Yin i Yang, duchowości i fizyczności, kompleksowości minimalizmu.
Uwadze naszych czytelników plecamy dwie książki wydane przez fotografa: VEVAIS-WERKDRUCK # 38 i MONOHYDRA
„Swój pierwszy aparat, kompaktowego Kodaka, dostałem od rodziców na jedenaste urodziny. Od razu zakochałem się w idei «zamrażania» czasu, zatrzymywania chwili. Zacząłem też bardzo uważnie studiować możliwości ludzkiej ekspresji, a przede wszystkim zafascynowałem się naturą światła. Zgłębianie tajników gry światła i cieni nauczyło mnie, jak wielki wpływ mają one na kształt danych przedmiotów i wydarzeń.
Mam wielkie szczęście, że mogę żyć w tak niezwykłym miejscu, jakim jest archipelag indonezyjski, na który składa się siedemnaście tysięcy wysp i wysepek. To właśnie Indonezja, dająca nieskończone możliwości odkrywania jej naturalnego bogactwa, zbliżyła mnie jeszcze bardziej ze światem przyrody, zarówno lądowym, jak i podwodnym. Nie mówiąc o tropikalnym klimacie, w którym światło potrafi tworzyć najbardziej niezwykłe naturalne efekty i dramatyczne załamania cieni.
Dwiema najważniejszymi dla mnie inspiracjami są Ansel Adams i Michael Kenna. Ich zdolność do tworzenia zupełnie niezwykłych tonacji czerni i bieli wpłynęła na pogłębienie mojej miłości do fotografii. Stała się też dla mnie drogowskazem i wytyczną w poszukiwaniach własnej wizji artystycznej”.
Powiązane tematy
Grzegorz Kobiela

Rafał Maleszyk

Elwira Kruszelnicka
