Christian Klant
Christian Klant po raz pierwszy wziął do ręki aparat fotograficzny w wieku pięciu lat – wówczas obiektami swoich fotografii uczynił przyrodę i ludzi wokół. Z biegiem czasu, kiedy zaczął interesować się jogą, medytacją i innymi technikami odczuwania rzeczywistości, fascynacja sednem zagadnień ukształtowała jego spojrzenie na świat. Te zainteresowania nie uprościły jednak drogi do zostania profesjonalnym fotografem.
Klant studiował administrację w biznesie. Ukończył też z wyróżnieniem psychologię biznesu i zarządzanie zasobami ludzkimi. Po studiach założył własną działalność jako specjalista do spraw analizy kultury organizacji, konsultingu i coachingu.
Przeprowadzka do Berlina przyniosła wielkie zmiany. To właśnie wtedy Christian zaczął pracować jako fotograf, używając swojego wzroku do wydobywania tego, co najistotniejsze, z otaczającej go rzeczywistości. Poszukując techniki, która umożliwiłaby uzyskanie jak największej głębi w obrazach, znalazł swoje medium: technikę mokrego kolodionu. Dzięki niej odkrywa na nowo poczucie wolniej płynącego czasu, bo to umożliwia osiągnięcie niezwykle subtelnych efektów.
Cisza towarzysząca technice mokrej płyty kolodionowej tworzy wyjątkową atmosferę, co wpływa zarówno na portrety, jak i na fotografię krajobrazową. Portretowani ludzie mają komfort spokojnego wsłuchiwania się w siebie, czego efektem jest dogłębne prezentowanie siebie i swoich emocji.
Fotografowane miejsca stają się w tej ciszy żywymi organizmami, z którymi Klant prowadzi swego rodzaju dialog. Artysta wczuwa się głęboko, angażuje, odbiera i doświadcza ich całokształtu wszystkimi swoimi zmysłami, oddając na zdjęciach sedno magii i natury miejsca. Według niego głębia i skupienie nie zawsze muszą się wiązać z ponurym, chorobliwym i mrocznym klimatem. Poszukując wszelkich przejawów i kolorów życia, Klant zwraca uwagę przede wszystkim na spokój i światło.
Oprócz techniki mokrego kolodionu artysta wykorzystuje liczne historyczne techniki wywoływania zdjęć, m.in. technikę platynowo-palladową oraz technikę pigmentową. Swoje prace prezentował w wielu krajach, a w 2014 roku wydał książkę 100 Wet Plates – 100 Words.
Powiązane tematy
Paula Walczak

Jacqueline Roberts

Monika Cichoszewska
