Marta Zgierska
Biografia
Urodzona w 1987 roku w Lublinie. Magister sztuki PWSFTviT w Łodzi, a także magister filologii polskiej i dziennikarstwa na UMCS w Lublinie. Artystka wizualna pracująca na granicy sztuki i nauki. Zainteresowana studiami nad traumą oraz procesem wycofania w fotografii. Często wybiera siebie jako temat, pogłębiając intymny aspekt osobistej fotografii. Jej prace były wystawiane w Galerie Esther Woerdehoff (Paryż, Francja), Maison de la Photographie (Lille, Francja), Musée de la Photographie André Villers (Mougins, Francja), na festiwalu Circulation(s) (Paryż, Francja), Festiwalu Fotograficznym w Atenach (Grecja) oraz na Malmö Fotobiennal (Szwecja). W 2015 roku wybrana przez magazyn „LensCulture” jako jeden z 50 najlepiej zapowiadających się fotografów na świecie. W 2016 roku zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród fotograficznych – Prix HSBC pour la Photographie, została ponadto nagrodzona w takich konkursach jak: Daylight Photo Awards, Reminders Photography Stronghold Grant, FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize czy Kolga Tbilisi Photo Award. W tym samym roku została nominowana do ING Unseen Talent Award. Jej projekt „Post” został w 2016 roku opublikowany w formie książki fotograficznej przez wydawnictwo Actes Sud z Arles.
Fotografka o projekcie „Post”:
W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne – operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej.
Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia i lęki. Zaczęłam robić pierwsze fotografie – były one próbą zaklęcia strachu w estetycznym obrazie. Pracę przerwał wypadek. Moją pamięć zaczęły wypełniać fragmentaryczne wspomnienia, oderwane, ostre detale. Własna fizyczność i ból stały się źródłem obrazów, coraz bardziej namacalnych i cielesnych.
„Post” to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu. Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia – nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości.
Galeria fotografii
Konkurs na pracę domową: Pamięć

Zasady konkursu są bardzo proste.
Na początku każdego miesiąca fotograf zadaje czytelnikom serwisu pracę domową. W konkursie mogą brać udział wszyscy zarejestrowani użytkownicy serwisu, przy czym każdy może przysłać tylko jedną pracę. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31.10.2016. Pod koniec miesiąca prezentowany fotograf wyłoni zwycięską pracę, której autor zostanie nagrodzony praktycznym zestawem Szerokiego Kadru.