Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Poradnik: Akcja i ruch | 19.11.2008 | Średnio zaawansowani | Kolor tła:

Fotografia sportowa

Wojtek Tkaczyński

Pokaż emocje, które towarzyszą sportowcom
Dodaj do schowka

Wstęp

Zanim zacznę pisać o technicznych aspektach fotografowania sportu, zastanówmy się, dlaczego warto go fotografować i dlaczego zajmuje on tyle miejsca w naszej świadomości. Tylko bowiem wtedy, gdy zrozumiemy, co pokazujemy swoimi zdjęciami, znajdziemy się na dobrej drodze do zgłębienia tego zagadnienia. Sama zabawa techniką fotograficzną to za mało, by zrobić przyzwoitą fotografię sportową.

W dzisiejszych czasach sport jest bodaj jedyną dziedziną życia, która pozwala na swobodne wyrażanie emocji. Radość, smutek, łzy, wściekłość – wszystko to (w dużych ilościach) znajdziemy nie tylko na twarzach sportowców, ale też na twarzach widzów. Poza tym sportowe emocje są zrozumiałe na całym świecie i nie zależą od poziomu fotografowanych zawodów. Czy jesteśmy z aparatem na stadionie olimpijskim, czy fotografujemy szkolny mecz swojego dziecka – wszędzie zwycięstwo i porażka smakują tak samo. W Polsce, w USA i w Libanie – dosłownie wszędzie.

Sport również dziś jest dziedziną życia, która (jako jedna z niewielu) potrafi integrować ludzi – na boisku zawsze są ONI i jesteśmy MY. Fotografując sport, możemy podkreślić fakt naszej przynależności (lub jedynie sympatii) do określonej grupy.

Pamiętajmy też, że dzisiejszy sport odbiega daleko od życia codziennego. Tak na poziomie zaawansowania stosowanych technologii, jak również na poziomie kolorystyki wydarzeń. Fotografując sport, mamy okazję pokazać najnowocześniejsze samochody w niespotykanych na co dzień wersjach, najnowocześniejsze kostiumy kąpielowe itp. itd. Że nie wspomnę o sportach ekstremalnych – osoby spędzające dzień za biurkiem na widok kitesurferów mogą jedynie wytrzeszczyć oczy. Jeśli zaś chodzi o kolory sportowych ubrań i barwne plamy reklam w tle – podobnych zestawień nie spotkamy nigdzie w tak zwanym szarym życiu. Pod względem siły obrazu fotografia sportowa ma bardzo wiele do zaoferowania. Zresztą przecież sportowcy to ludzie par excellence wysportowani – zazwyczaj są dużo bardziej fotogeniczni od przeciętnego widza oglądającego mecz na ekranie telewizora.

Sport to nie tylko wielkie wydarzenia i bezpośrednia walka, to także szkoła charakteru. Nie wiem, ilu czytelników tego artykułu aktywnie uprawia sport. Pewnie niewielu, tak jak w populacji ogólnej. Z tego pewnie powodu tak lubimy oglądać zdjęcia sportowców walczących samotnie z przeciwnościami losu. Każdego z nas fotografie te wzruszają tak samo. I pozwalają nam wierzyć, że jeśli tylko zechcemy, możemy się zmienić.

Uwarunkowania techniczne

Na początek, pod względem wyposażenia w sprzęt, fotografia sportowa nie stawia poprzeczki zbyt wysoko. Możemy zabrać się do fotografowania zawodów wyposażeni jedynie w amatorski kompakt – dopiero z czasem, z rozwojem naszych umiejętności i możliwości sprzętowych, zaczniemy fotografować tematy sportowe z większym zaangażowaniem. Warto wtedy pomyśleć o lustrzance z szybkim autofokusem i jak najkrótszym czasem otwarcia migawki. Przyda się również możliwość synchronizacji lampy błyskowej z drugą lamelką migawki. W torbie fotograficznej warto mieć długi teleobiektyw, szerokokątny zoom, a także lampę błyskową i ewentualnie monopod/statyw.

Technika panoramowania przydaje się nie tylko podczas fotografowania rajdów samochodowych, ale też na pływalni – tutaj śledzimy reprezentanta Polski Mateusza Sawrymowicza. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport
Gdyby nie krótki czas otwarcia migawki, upadek skoczka narciarskiego Wolfganga Loitzla zostałby zarejestrowany jako nieczytelne kłębowisko kolorów. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport

Technika fotografowania

Sport kojarzy się przede wszystkim z szybkością. Nawet jeśli takie podejście nie wyczerpuje tematu (w końcu szachiści to też sportowcy), możemy ową szybkość i ruch zaakcentować przez umiejętne wykorzystanie czasu otwarcia migawki. Projektory kinowe odtwarzają filmy z szybkością 24 klatek na sekundę, dlatego ruch na ekranie wydaje nam się płynny. Film wyświetlany wolniej będziemy postrzegać jako składankę pojedynczych zdjęć, oko ludzkie działa bowiem w oparciu o procesy, które możemy porównać z działaniem migawki otwieranej na ok. 1/30 sekundy.

Jeśli zapiszemy zdjęcie poruszających się osób z czasem znacząco krótszym lub dłuższym, otrzymamy kadr w niczym nieprzystający do naszych wyobrażeń. Nowoczesne aparaty z górnej półki są wyposażone w migawki, które osiągają czas otwarcia równy zaledwie 1/8000 sekundy. Zdjęcia zrobione przy tak krótkim czasie pozwalają zobaczyć rzeczy niewidoczne nieuzbrojonym okiem – grymasy twarzy, skurcze mięśni, rozsypujący się piasek, rozbryzgującą się wodę. Z kolei długi czas naświetlania prowadzi do zaakcentowania ruchu jako takiego. Jeśli aparat jest nieruchomy, główny bohater zdjęcia będzie rozmazany, co na statycznej fotografii sugeruje ruch lepiej niż zamrożenie akcji krótkim czasem otwarcia migawki.

Długi czas otwarcia migawki pozwolił rozmazać ruch biegaczki, rejestrując ostro tylko sędziego i statyczną w chwili wykonania zdjęcia nogę zawodniczki. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport
Nietypowy punkt widzenia, szerokokątny obiektyw i monochromatyczna tonacja zdjęcia podkreślają samotność maratończyka. Ciekawym tematem do zdjęć są nie tylko zawody, ale też treningi poprzedzające start. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport

Stosując technikę panoramowania (zwaną też z angielska panningiem), możemy uzyskać rezultat oddający ruch w najlepszy sposób. W tym celu wystarczy ustawić czas otwarcia migawki w zakresie 1/60-1/15 sekundy (oczywiście próby przy innych czasach mogą również dać ciekawy efekt) i wybrać do fotografowania miejsce, które pozwoli nam choć przez chwilę usytuować się prostopadle do kierunku ruchu fotografowanego obiektu. Kiedy już ów obiekt znajdzie się w naszym polu widzenia, śledzimy go aparatem i naciskamy spust migawki, stale przesuwając aparat w kierunku ruchu. Efektem powinno być zdjęcie pokazujące ruchomego sportowca na rozmazanym tle.

Z technicznego punktu widzenia jedynym warunkiem wykorzystania opisanych sposobów akcentowania ruchu jest możliwość ustawienia określonego czasu migawki w trybie jego preselekcji (lub w trybie manualnym). Proszę zwrócić uwagę, że program tematyczny Sport ogranicza nasze możliwości w tym względzie – w każdych warunkach stara się bowiem skrócić czas naświetlania, aby ruch zamrozić.

W trudnych warunkach oświetleniowych do pokazania ruchu można wykorzystać lampę błyskową. Połączenie dłuższego czasu otwarcia migawki ze światłem błyskowym prowadzi do interesujących efektów. Przez „dłuższy” rozumiem czas, który umożliwia w miarę ostre oddanie tła – zazwyczaj wystarczy do tego 1/15-1/4 sekundy. Jeśli zaś chodzi o lampę, konieczna jest możliwość synchronizacji błysku z drugą lamelką migawki.

Piłkarskie derby Śląska zawsze mają imponującą oprawę. Żeby zmieścić na zdjęciu cały stadion pełen rozentuzjazmowanych kibiców, należało skorzystać z ultra szerokokątnego obiektywu. Kto powiedział, że fotografia sportowa to tylko zawodnicy? Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport
Długi teleobiektyw pozwala wydobyć z tła jednego zawodnika nawet z dużej odległości. Na zdjęciu Roger Guerreiro podczas meczu Austria – Polska na Euro 2008. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport

Co i jak fotografować

Kiedy już nauczymy się dobierać czas ekspozycji odpowiednio do sytuacji (na przykład korzystając z ćwiczeń w ramkach), warto zastanowić się, co tak naprawdę chcemy pokazać. W pewnym sensie fotograf sportowy staje się uczestnikiem fotografowanych wydarzeń. Zawsze kiedy oglądam relacje z mityngów lekkoatletycznych, myślę, że fotografowie biegający z aparatami za sportowcami są chyba najlepiej wytrenowanymi osobami na stadionie. Jednak nie o tym rodzaju uczestnictwa w zawodach myślę. Chodzi mi o to, że fotograf sportowy musi umieć przewidzieć wydarzenia. W tej pracy „nic dwa razy się nie zdarza”, nikt nie powtórzy udanego zagrania „do zdjęcia”, trzeba więc nauczyć się wyprzedzać akcję lub po prostu zaplanować, co chcemy pokazać.

Jeśli koncentrujemy się na zachowaniach publiczności, nie musimy ze sobą nawet zabierać teleobiektywu wykorzystywanego zwykle do śledzenia wydarzeń na boisku. Gdyby naszym zamiarem było stanąć za bramką i czekać, czekać, czekać; nie licząc, że uda nam się pokazać sędziego pod bramką na drugim końcu boiska. Kiedy zaś siedzimy na linii środkowej, lepiej oglądać wydarzenia przez teleobiektyw, na którym w miarę możliwości ustawiliśmy ogranicznik zakresu ostrości, dzięki czemu układ AF zadziała dużo szybciej, niż gdyby szukał ostrości od najbliższej odległości aż po nieskończoność.

Powyższe przykłady (jak się pewnie domyśliliście) dotyczyły piłki nożnej. Było nie było, jest to najpopularniejszy sport w naszym kraju. Aby ją pokazać, naprawdę nie trzeba szukać profesjonalnych rozgrywek – na każdym podwórku spotyka się przecież chłopaków kopiących piłkę. Prawie każde zawody sportowe mają podobny przebieg. Możemy więc przewidzieć, w którym miejscu zdarzy się coś ważnego i gdzie sportowcy będą się cieszyć ze zwycięstwa lub opłakiwać przegraną. Warto więc zawczasu opracować sobie plan.

Sport to przede wszystkim emocje, a trudno o większą radość niż po strzeleniu gola w meczu międzypaństwowym. Na zdjęciu Fernando Torres cieszy się z bramki w meczu Hiszpania – Szwecja na Euro 2008. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport
Marek Zieńczuk (Wisła Kraków) cieszy się z gola strzelonego Legii Warszawa. Takie zdjęcie można było zrobić tylko obiektywem szerokokątnym. Fot. Adam Nurkiewicz / Mediasport

Reportaż

Być może nikt spośród waszych znajomych nie jest zawodowym sportowcem, a w waszym mieście nie są organizowane profesjonalne zawody. Na pewno jednak znacie kogoś, kto uprawia sport amatorsko – biega, jeździ rowerem lub zimą wyjeżdża na narty. Poświęćcie tej osobie trochę uwagi i zaproponujcie jej zrobienie fotoreportażu. Ukazanie na zdjęciach jej drogi od samotnych przygotowań aż po występ w zawodach (nawet superamatorzy w końcu kiedyś ścigają się z innymi) bardzo wiele was nauczy – zarówno w dziedzinie fotografii stricte sportowej, jak i tworzenia fotoreportaży.

Dzisiejszy sport to jednak nie tylko bezpośrednia walka sportowców. Czasem w grę wchodzą urządzenia stricte techniczne: samochody, motocykle, rowery, jachty, spadochrony, balony, narty, deski surfingowe. Każda dyscyplina ma swoją otoczkę, którą również warto sfotografować. Oczywiście należy pamiętać o zawodach hippicznych, choć jeśli chodzi o konie, to zasługują one na osobny artykuł.

Sport doskonale nadaje się do nauki fotografowania. Zawody sportowe rozgrywane są na zamkniętych arenach, które umożliwiają dokładne zaplanowanie zdjęć. Dopiero jednak jeśli przekroczymy barierę nauki i fotografia sportowa nas wciągnie, będziemy potrafili zrobić piękne zdjęcia pełne emocji. Takie fotografie nikogo nie pozostawią obojętnym.

Ćwiczenia

Śledzenie aparatem fotografowanych obiektów wymaga pewnego doświadczenia. Zamiast eksperymentować podczas ważnych zawodów, których nie możecie stracić, warto poćwiczyć „na sucho”, np. fotografując jadące samochody. Stańcie w pewnej odległości od niezbyt ruchliwej ulicy i próbujcie śledzić aparatem przejeżdżające auta. Zmieniając czas naświetlania, szybko się zorientujecie, kiedy ruch pojazdów zostaje oddany w najlepszy sposób i jakie są możliwości waszej ręki – tzn. jaki jest najdłuższy czas ekspozycji, który daje jeszcze zdjęcia nieporuszone w płaszczyźnie pionowej.

Ćwiczenia

Zdjęcia najlepszych fotografów sportowych nie są dziełem szczęścia ani przypadku. Najlepsze klatki wynikają ze znajomości fotografowanych sytuacji. Wybierzcie się więc na zawody/ mecz/ bieg bez aparatu i skupcie się na obserwacji. Jakie pozycje zajęli zawodowi fotografowie? Które miejsce pozwala pokazać najwięcej emocji? W jaki sposób poruszają się sportowcy? Skąd mogą fotografować amatorzy? Co zwraca uwagę w zachowaniach publiczności? Odpowiedzi na te pytania pozwolą lepiej przygotować się do fotografowania w przyszłości. Znajomość reguł dyscypliny, którą fotografujecie, i umiejętność przewidzenia następnego ruchu zawodników to podstawa sukcesu.

Tekst: Wojtek Tkaczyński
Zdjęcia: Adam Nurkiewicz / Mediasport

Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję na temat poradnika?: Napisz do nas
Oceń :

Zobacz podobne poradniki

rozwiń

Komentarze

admin

admin 2008-11-22 00:34:26

Zarchiwizowana dyskusja: "prosze o porade"


2008.11.22 00:34   buzka23
Jestem fotografem amatorem, bardzo interesuje sie hokejem. Posiadam sprzet canon 450d + obiektyw kitowy + obiektyw sigma 70-300. Mam maly problem odnosnie zdjec hokejowy, chcialbym robic fotoreportaze dla pewnej strony, o ile tematycznie zdjecia robie dobrze o tyle ostrosc zostawia wiele do zyczenia. Chcialbym zamrazac wiecej zdjec. problem w tym ze zdjecia na trybie sportowym wykonują sie z predkoscia okolo 1/160 i wychodzą rozmazane. A na manualu zdjecia powyzej 1/400 wychodzą ciemne, zdjecia robie z dolnej czesci trybun. Jestem zalamany, bo nie wiem dlaczego tak sie dzieje. Przewaznie zdjecia robie na przeslonie 4.0 albo 5,6. Bardzo rzadko kiedy zdjecia wychodzą naprawde ostre. Prosze o rade

2008.11.23 13:13   wojteh
odpowiedz jest bardzo prosta - zajmuję się fotografowaniem koszykówki oraz pilki ręcznej czasy w jakim można zamrozić ruch zaczynają się powyżej 1/320 a i to tylko jak masz szczęście by wiec prawidłowo naświetlić taki kadr musisz mieć bardzo jasne szkło lub bardzo wysokie iso - w halach sportowych wygląda to tak iż ISO 1600 to wymógł konieczny i szkło f2,8 - niestety .... zapraszam na moją stronę www.wojteh.pl obecnie używam nikona D700 i ISO 3200 z czasem 1/500-1/640 przy f2,8 dają zadowalające efekty

2008.11.23 14:27   buzka23
Niestety nie dysponuje takim sprzetem, na moim moge ustawic max przeslone 4,0 i iso 1600 (chyba ze uzyje obiektywu bez tele wtedy moge zejsc do przeslony 3,5, ale to i tak nie porownywalne, dobrze a czy przy zastosowaniu takiego iso nie bedzie ziarna i czy przy takich predkosciach zdjecia mimo to bedą jasne?jednak hokej jest troche szybszy niz pilka reczna czy koszykówka i hala chyba tez ciemniejsza:( dramat

2008.11.23 14:39   buzka23
Hm... wiec jak moge ustawic moj sprzet tak zeby te zdjecia byly chociaz ostre? czy przeslona 4,0 i iso1600 wystarcza? przy czasie migawki 1/400, bo nie wiem jak to bedzie wygladalo, poniewaz na lodowisku zastosowanie migawki szybszej niz 1/320 daje obraz czarny:] ciekawe bedzie jak to wyjdzie gdy ustawie wieksze iso, czy obraz wyjdzie jasniejszy?do tej pory stosowalem iso400. Co moge zrobic aby polepszyc moje zdjecia przy sprzecie ktory posiadam?

2008.11.26 15:30   exxon
Jestem jeszcze totalnym amatorem, ale metoda prob i bledow sprawdzilem jakie iso+jaki czas migawki daje najlepsze rezultaty z moim sprzetem. wojtech ma racje - o czasach ponizej 1/320 mozesz zapomniec o zamrazaniu ruchu, a by nie miec czarnego ekranu zwieksz iso. wykonane zdjecia zobacz na komputerze i sam ocen jaki poziom iso jest dla Ciebie akceptowalny (pod katem ilosci szumow) przy tak krotkich czasach migawki. Moje pierwsze testy odbyly sie na mojej dziewczynie podskakujacej w parku - ustawilem 1/320 i zwiekszalem iso az foto bylo wystarczajaco naswietlone, pozniej jeszcze krotsze czasy i powoli wiem wiecej o swoim sprzecie :]

2008.11.26 17:24   buzka23
O losie, pisalem przeciez ze duzo razy probowalem, problem w tym, ze nie moge ustawic przeslony 2,8 bo nie mam takiego sprzetu, obiektyw tele z przeslona 2,8 to koszt za sam obiektyw 1800zł, a wracajac do tego co napisales to fotografia w parku nie ma nic wspolnego z hala, na hali jest strasznie ciemno i tu jest problem, jesli nawet ustawisz na 1/400 iso 1600 ale przyslone 4,0 to porazka. Bo zdjecie wyjdzie czarne. Tu przyslona musi byc 2,8 i problem w tym ze pytam czy jest inne wyjscie, bo ja za moj tele zaplacilem 700zł i na wiecej mnie nie stac;]

2008.11.28 14:37   magdalenab
To ratuje Cię jeszcze zewnętrzna lampa błyskowa, próbowałeś?
Niestety hale mają to do siebie, że jasny obiektyw jest niezbędny aby zrobić dobrą fotkę i nie można porównywać hali do parku ;-)
to są zupełnie inne warunki

2008.12.03 13:17   buzka23
nie wolno uzywac lamp podczas meczu

2008.12.03 22:36   osa
No to tak, jestem trenerem koszykówki i przy okazji bawię się w fotografowanie. Moja zabawa jest czysto amatorska. Ostatnio kupiłem Canona S5IS i nie do końca potrafię robić zdjęcia sportowe. Zawsze coś z nimi nie tak. Albo za ciemne, albo poruszone a w najlepszym wypadku ziarenka /szumy/ które tak paskudzą zdjęcie.
Ustawiając ISO na 1600 niestety mam tyle szumów że nie jest w stanie nikt tego oglądać ;( nawet ja. reszta faktycznie pasuje.

2008.12.05 15:59   buzka23
Wiesz co oprocz canona 450d posiadam jeszcze canona s2 is, nieco starszy model od Twojego, mozesz w nim ustawiac przesłone? sluchaj kompletnie nie uzywaj zoomu, ustaw najnizsza przesłone jak mozesz, cos kolo 3,0 i nie szybciej niz 1/500 bo wyjdzie ciemne iso staraj sie dobrac takie zeby nie bylo ziarna, nie rób na trybie sport(chociaz w moim canonie s2 is nie ma takiego bo to zenada, tak samo nie na automacie, to jest hala wiec trzeba ustawiac recznie. napisz co i jak.

2009.01.15 19:27   magneto29
Witam wszystkich ... BUZKA23 prosze o kontakt ze mna na gg 6375492 i zapraszam do mnie albo magneto29@wp.pl postaram sie odpowiedzieć na wszystkie twoje pytania odnośnie hokeja jesli nie to postaram sie na forum ... pozdrawiam..
http://magneto29.blogspot.com/

2009.01.15 20:13   magneto29
Wiesz tak naprawde to chyba temat został wyczerpany ale podpowie bo akurat hokej staram sie amatorsko ukazać i zarazem powaznie trudno o profesjonalizm bo gdyby nie praca niestety na nic by czlowiek nie odłożył czasami udaje mi sie dla gazety hokej i na strone hokej.net. wcześniej hokej24. nie było to rewelacja tez nie stać mnie na miliony ale ważne czy sprawia to ci przyjemność i ze rzeczywiscie czasami jest porażka i niestety umiejetnosci programowe na corelu lub photoshopie sa nieuniknione . Ale wiesz zaczynałem od stałki a tak w sumie to robiłem z makro najpierw i obiektywy sa tanie a masz np. o ile sie nie pomyle tokine macro 105 z f 2,8 wiem co pomysłisz ale macro dawało rade i to jeszcze z obiektywem ED czasami focus gubił ale mozna było powalczyć , oczywiście nie rób z trybun to nie zadziała musisz jak ja to mówie poczuć dotyk krążka i wiatru smugi dobra sprawa naprawdę musi byc 2,8 z 3,5 nic nie osiagniesz musisz iso podkrecac a jak czas ponizej 500 to nie zamrozisz krążka ... D 700 własnie o nim mysle fajne parametry...zapraszam tutaj .Mój sprzęt to D80 plus nikor 80 - 200 f2,8 ED.jesli choc troche pomogłem to super jak co to proszę o kontakt...
http://www.hokej.sport24.pl/news/show/41953/
http://www.hokej.sport24.pl/news/show/40963/
http://www.hokej.sport24.pl/gallery/show/874/
http://www.hokej.net/?c=mdGal-cmSiatka-0-259



2009.02.06 23:46   Leppiej
Witam posiadam Nikona D80 z Nikkorem 18-135. Chcę zamrozić ruch podczas spotkań piłkarskich (zarówno na powietrzu - pełnowymiarowe boisko, jak i hali-boisko do piłki ręcznej). Nie wiem czy jest sens się gryźć. Co bym nie robił wysokie iso, krótkie czasy, jak najniższe f zawsze jest to samo zdjęcia są rozmazane. Jak biorę jak największą szybkość to zdjęcia są strasznie ciemne. Jak dodam do tego wysokie iso, to oprócz ciemności mam mnóstwo szumów. Nie wiem już totalnie co robić. Proszę o jakąś radę jeżeli chodzi o ustawienia. Może coś robię. A jeżeli ten obiektyw do fotografii sportowej się nie nadaje to proszę o jakaś propozycję szkiełka przeznaczonego do D80. Mój zasięg cenowy to 1200-1400 zł. Proszę o szybką pomoc. Pozdrawiam!

2009.02.12 01:17   Kamambaaa
Witam wszystkich! =)
Mam identyczny problem co osoba pisząca przede mną. Tylko nie dotyczy to spotkań piłkarskich a... boksu tajskiego. Obojętnie co robię - jest źle =/
Dodam, że jestem amatorką, która swojego Nikona D80 ma dopiero od połowy stycznia tego roku. Obiektyw też taki jak wyżej - 18 - 135mm.
Mam nadzieję, że wątek nie został jeszcze wyczerpany do końca i ktoś pomoże. Na co bym baaaardzo liczyła ( i myślę, że nie tylko ja).
Mój nr gg (jakby co) 9900039
Pozdrawiam!~

2009.03.15 21:58   danielos
Witam :)

Widzę, że temat sportów halowych jest problemem dla wszystkich :)...
Miałem ten sam problem. Fotografuję amatorsko i w celach szkoleniowych (dla zdobycia doświadczenia) mecze unihokeja w I Lidze. Problem jest szczególnie wtedy gdy mecz jest wieczorem lub w nocy i jest tylko sztuczne oświetlenie. Mecze rano i w dzień to już inna bajka, wychodzą duuużo, dużo lepiej.

A teraz konkrety :) Mam Nikona D80. Konieczne szkło to f/2.8. Mam Sigmę 70-200mm f/2.8 DG Macro HSM II. Wieczorem ISO800 i mimo tego zdjęcia rozmazane, ale jak się poćwiczy to można złapać dużo udanych klatek. Natomiast w dzień ISO400-800 (przeważnie ISO400 wystarcza) i czasy są na poziomie 1/320-1/640 (w zależności od sali, ilości okien i od słońca na dworze). Dla aparatu D80 ISO800 to granica "dobrej" jakości, choć i tak już widać dość znaczne szumy. Jeśli maja to być foty tylko do serwisu www o rozdz. max 800x600 to można spokojnie i ISO1600 zastosować. Tylko przy ISO1600 kolorki są już bardzo "wyprane". Na ISO 800 można nawet duże odbitki zrobić (30x20cm).

Pozdrawiam i zachęcam do prób, bo bez tego nawet z D3, D700 i szkłem f/2.8 nic się nie osiągnie :)

2009.03.23 19:06   wojteh
witam ponownie - widzę iż tematyka fotografii sportowej jest popularna - zapraszam na moją stronę internetową www.wojteh.pl oraz do zadawania pytań

przypominam iz na imprezach sportowych w halach nie dozwolone jest używanie flesza

2009.03.25 13:38   NXT-RSS
Ja mam takie jeszcze jedno rozwiąznie co do ciemnych hal. Fotografuje spotkania siatkarskie a ponieważ jestem wynajmowany moge robić zdjęcia z lampą. Mam lampę dedykowaną 380EX do Canonów. mój sprzęt to Canon 350D i obeiktyw kitowy-22-55 4/5.6. Jest on bardzo ciemny i nawet lampa dużo nie daje gdyż robie błysk od odbica sufitu hali co bardzo mało mi pomaga. Jeszcz jednym pomocnym narzędziem jest zapiś w Rawach. Mam program sofwero'wy ale pod Linuxa a dokładnie ubuntu (jak ktoś ma Linuxa to polecam UFRaw). Program ten pozwala rozjaśniać nawet o trzy działki (Dla amatorów dodam ze to jak różnica 1/30 a 1/250 czyli dosyć znaczna). Co prawda traci się też na tym na jakości ale cokowiek widać i moim mocodawcą wystarczają takie zdjęcia na storny internetowe.

2009.03.31 19:59   weronikad
witam, ja natomiast posiadam nikona d40 z kitem (w drodze nowy obiektyw). Fotografuję czysto amatorsko dla własnej przyjemności. Mam pewien problem z fotografią sportową właśnie. Mianowicie, startuję właśnie z letnim sezonem rowerowym. Bardzo dynamiczne zdjęcia, dynamiczni ludzie, na dynamicznych małych rowerach. Niestety Zdjęcia które mogłyby być dobre tracą na jakości przez efekty takie jak np. na tym zdjęciu [i]http://i242.photobucket.com/albums/ff137/weronkad/x-up.jpg[/i] (wykonane kitem d40). Proszę o rady odnośnie mojego sprzętu. Z góry dziękuję za odpowiedzi. Pozdrawiam

2010.06.02 23:45   sebalas
do weronikad, nie jestem ekspertem fotografii, ale mi się osobiście Twoje zdjęcie podoba. Lekkie rozmazanie koła podkreśla dynamikę.

2010.06.06 17:52   Hedeon
Tak jak w poradniku, często rozmazane zdjęcie podkreśla dynamikę ruchu. Zamrożenie ruchu często sprawia że zdjęcie staje się statyczne. Gdzieś czytałem taką oto poradę że przy robieniu zdjęć obiektywem tele, czas naświetlania musi byc nie krótszy niż ogniskowa. Tzn ogniskowa 200mm - czas 1/200s, ogniskowa 300mm - czas 1/300s, itd. Dlatego warto przestawić aparat na Preselekcję Czasu (Tv), wybrać na 1/400s i niech automatyka aparatu zrobi resztę.Ale to tylko duże uogólnienie bo ważne jest i ISO, i przesłona,i stabilizacja i prędkość poruszania się fotografowanego obiektu. Więc ja napiszę tak:
1. Statyw. Przy ogniskowej 300mm ( czyli prawie 470mm dla APS-C) ciężko jest zrobić ostre zdjęcia nawet nieruchomym obiektom bez statywu, czy stabilizacji obrazu. Więc jeśli nie masz droższego obiektywu ze stabilizacją, konieczny jest statyw. Ale to też nie zapewni sukcesu.
2. Spróbować skrócić dystans.  Większość obiektywów jest jaśniejsza na krótkim końcu (wpuszczają więcej światła przy niższej ogniskowej), co pozwala użyć mniejszej wartości przesłony.
3. Niska przesłona. Właśnie, im niższa wartość, tym szerzej jest otwarta i wpuszcza więcej światła.
4. Jak najwyższe akceptowalne ISO. Niestety, nie ma innej drogi.
5. Spróbujcie śledzić fotografowany obiekt przed i po naciśnięciu migawki. Rozmaże to tło, ale  obiekt pozostanie w miarę ostry. Bardzo ładny efekt.
6. No i ewentualnie, jeśli ktoś może, powinien spróbować doświetlić scenę. Choć jeśli używacie ogniskowej rzędu 200-300 mm lampa błyskowa na aparacie na nie wiele się zda, chyba że jakaś o wartości 58. Lepszym rozwiązaniem były by ustawione w odpowiednim miejscu lampy sterowane radiowo, ale  to dość drogie rozwiązanie dla foto amatorów.
Generalnie jest tak, że jeżeli masz przesłonę otwartą maksymalnie, używasz najwyższego akceptowalnego dla Ciebie ISO (szumy), stabilizujesz aparat, a nie możesz doświetlić, i zdjęcia wciąż wychodzą nie ostre, to niestety odkryliśmy granicę możliwości naszego sprzętu. Taka prawda. Pozdrawiam.

2010.06.12 20:14   daveg
stara zasada mowi że przy ruchu, aby zdjęcia nie wychodziły rozmazane <z na przeciwka> nie przekraczać ogniskowej czasem tzn , ustawiasz 200 mm to nie mniej 1/200 s oczywiście ja ustawiam dla pewności minimalnie wiecej , ale napewno nie mozna schodzić poniżej liczby ogniskowej w której robisz fotke, jeszcze bardziej wymagający jest ruch poziomy
pozdrawiam

admin

admin 2010-04-03 11:34:06

Zarchiwizowana dyskusja: "Teleobiektyw? Czy to jest dobre?"


2010.04.03 11:34   Rudaa

Bardzo często wyjeżdzam na różne imprezy sportowe najczęściej są to mecze siatkarskie i chciałabym się zapytać jaki teleobiektyw byłby dobry? Mam Nikona D5000.
Szczerze mówiąc czy ten teleobiektyw to dobra sprawa i warto jego kupić? A może zainwestować w inny obiektyw?
Bardzo proszę o pomoc.


2010.04.08 22:14   Creffi.
Moim zdaniem do zdjęć sportowych idealny będzie teleobiektyw. To bardzo dobra sprawa i warto go kupić. Do zdjęć siatkarskich wystarczy Ci taki z max. ogniskową 300mm, bynajmniej tak mi się wydaje. Głównym aspektem jest ilość funduszy, które poświęcisz na tele.

2010.04.11 12:01   Rudaa

Chciałabym kupić obiektyw do 700/800 zł. Jakiej firmy był by dobry?


2010.04.17 00:22   rurkey

do nikona d5000 wystarczy ci jakiś teleobiektyw z świetnych zamienników sigmy np 70-300 zobacz na internecie można go kupić już za ponad 600 złoty jest świetny jakościowo do ceny kolega ma i sobie bardzo chwali . Obiektyw szybko i dobrze ostrzy więc bardzo polecam


gszablowski

Zbyt mało i częściowo nieprawdziwe informacje o potrzebnym sprzęcie.
Gdyż wymagania sprzętowe są jednak dość duże. Dotyczy to w szczególności teleobiektywu który przy fotografowaniu zawodów odbywająych się w hali gdzie nie wolno używać lampy blyskowej musi być bardzo jasny  w przpadku obiektywów a w szczególności teleobiektywów bardzo jasny = bardzo drogi więc informacje że wymagania sprzętowe są niewielki i wysarczy zwykły kompakt nie są do końca prawdziwe. Lustrzanka z kitowym obiektywem czy nawet lepszy kompakt być może wystarczą do fotografowania zawodów odbywających się na wolnym powietrzy w słoneczny dzień ale w pozostałych przypadkach jasny teleobiektyw jest konieczny

andrzej

andrzej 2011-02-15 09:27:51

Artykuł jak najbardziej wyważony jest i nie do końca nie prawdziwy. Autor wspomniał że jak już nabierzemy wprawy, to będzie można podążać ścieżką obraną i angażować się w fotografię sportową. Zdjęcia jakie widujemy w czasopismach sportowych, wykonywane są sprzętem wartym dziesiątki tyś złotych(jak nie setki tyś). Sam obiektyw np. z serii L canona, kosztuje ponad 10tyś 300mm ze światlem 2,7 gdzieś:), do tego kilka obiektywów itp. Zawodowy fotograf sportowy dysponuje kilkoma nikonami 3ds, kilkoma lampami, kilkunastoma obiektywami itp. Część aparatów montuje się na stałe w newralgicznych punktach obiektu sportowego i wyzwalane są drogą radiową. No ale to już najwyższa liga. Dla nas biedaków, jak nie stać na coś jasnego z zoomem, proponuję stałkę 88mm i krótszą jakąś 50mm. Można się wstrzelić. No i aparat co robi przynajmniej powyzej 6kl/s, to podstawa.

pabi91

pabi91 2011-09-20 18:07:51

mam nikona d90 jaki obikektyw byłby najlepszy do zdjęć typowo tylko piłki ręcznej?

Aurelka

Aurelka 2011-11-06 21:05:14

Witam, i ja również się dołącze do tej romzowy. Chciała bym zaczac fotografować moją córkę która skacze na trampolinie. Zawody odbywają sie zawsze na salach sportowych i nigdy nie można uzywać lampy błyskowej. Aparat który posiadam to Olympus E-510 teraz po przeczytaniu postów wiem, że czeka mnie wydatek w postaci obiektywu..... czy mogli byście mi doradzić jaki musiał by to być??? Jestem amatorką a bardzo mi zalezy aby w "wyrażny i ostry" sposób zamrozić te tak ważne dla nas chwile. Fundusz mam niewielki. Za wszystkie rady z góry dziekuje.

poluanana

poluanana 2011-11-08 10:29:11

witam. potrzebuję jakiegoś dobrego aparatu , który będzie robił bardzo wyraźne zdjęcia na hali , siatkarzom.

Italiana

Italiana 2011-12-23 20:55:10

Posiadam Nikon D 60 + dwa obiektywy. Interesuje mnie fotografia sportowa, a dokładniej siatkówki na hali. Czy ktoś mógłby dac mi jakieś rady zw z tym.Czym się kieroważ żeby zrobić dobre zdjęcia? Proszę o kontakt: glodzil@wp.pl Za każdą poradę będę wdzięczna.
Pozdrawiam.

Danio

Danio 2012-05-29 15:06:32

Witam wszystkich. Fotografia sportową zaraziłem się jakiś miesiąc temu. Wcześniej robiłem zdjęcia przyrodnicze itp itd. Otóż na pierwszy mecz poszedłem, trochę posykałem fot, ale były nie wystarczająco ostre. Usiadłem, przemyślałem wszystko i doszedłem do wniosku, że z byle czym nie ma co iść na mecz... Jednak mylilem się, to nie była sprzętu wina, tylko moja. Nie zastosowałem ogranicznika AF, jednak to coś daje. Po przemyśleniach poszedłem w ubiegłą niedzielę na kolejny meczyk. Słoneczna piękna pogoda :), czego więcej chcieć. Usiadłem, ustawiłem iso, al servo, zdjęcia seryjne, priorytet przysłony i ogień :). Efekty przerosły moje oczekiwania, zdjęcia ostre z piekną plastyką. To było to. Robiłem na iso 100 f4-5,6, bo czasy miałem wystarczające. Dodam, ze używam Canona 20D i 70-200 f4L USM.

Pozdrawiam i zachęcam do przemyśleń.

crumper

crumper 2012-06-28 15:02:12

A ja powiem tak.. praktyka czyni mistrza... sledzac ten i inne artykuły... konsultując swoje prace z kolegami fotografami na stadionie i analiza danych Exif doprowadziły do tego ze  moje zdjęcia wychodzą coraz lepsze. Fotografuje głównie piłke, zuzel, motocross i co tylko w sporcie sie da.  mam Konice Minolte D7D do tego głłównie Sigme APO 70-300  i na preselekcji   przysłony... nawet fotografując z trybun a operując własnie przysłoną i ISO mozna miec całkiem przyzwoite efekty.

Pozdrawiam

Gosia

Gosia 2012-07-03 21:44:59

Czy myślicie, że tamron 70-300 f/4.0-5.6 poradzi sobie na gali MMA? 
Ponoć mają tam dość mocne oświetlenie i jeszcze jakieś efekty. Może ktoś doradziłby mi jakiego obiektywu najlepiej używać w takich warunkach? Baaardzo proszę o pomoc... :)

no ja

no ja 2012-07-31 00:56:02

Witam.Jestem fotografką amatorką i bardzo interesuje się fotografowaniem chłopaków jeżdżacych na rowerach na skateparkach,chciałabym jak najlepiej uchwycać ich triki tak by ostrość była odpowiednia.Najczęściej jest to na dworzu i świeci słońce.Mam Canona 450d +kit + Tamrona 18-300<nim najczęściej pstrykam>. Proszę o pomoc,szybką pomoc.Z góry dziękuję : ) pozdrawiam

Kinga

Kinga 2012-12-17 20:37:48

Witam,
Często wybieram się na mecze siatkówki, czy piłki ręcznej. Mój obecny aparat nie robi powalających zdjęć. Chciałabym zakupić aparat w cenie do 1000zł tylko nie wiem na jaki się zdecydować. Macie jakieś typy?

Aśka0531

Witam, witam! Chociaż brzmi to jakoś radośnie, to jednak tak nie jest... Od niedawna mam aparat Nikon D3200. Postanowiłam wypróbować swój aparat jak będzie robił zdjęcia na sali gimnastycznej (bo halą tego nie można nazwać) osób grających w koszykówkę. Chcąc zrobić jakiekolwiek zdjęcia zasugerowałam się, że program tematyczny "Sport" będzie ok, no ale jednak nie. Jestem totalnym amatorem więc nie wiem jak się co ustawia bo jak dla mnie instrukcja obsługi przy tym aparacie jest dość okrojona. Korzystałam nawet z programu "GUIDE" który sam ustawiał parametry co do zamrożenia ruchu. Zdjęcie wychodziło po prostu czarne, więc się wkurzyłam i robiłam dalej na tematycznym. Czy ktoś kto miał z tym aparatem styczność mógłby mi poradzić jakich parametrów najlepiej używać w sali/hali przy sztucznym oświetleniu? Zdjęcia ładne wychodziły jeżeli obiekt przez pare sekund się nie poruszał a tak to zdjęcia są do d.... wszystkie ruszone i się patrzeć na to nie da! Potrzebuję pomocy bo sama sobie nie radzę a nie mam obok siebie nikogo, kogo bym mogła się poradzić :( Aha... dodam, że przy swoim aparacie mam obiektyw Nikorr 18-105mm VR. Z góry dzięki za porady :) Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

kuzar

Fragment ciała2024-03-26 10:13:43 kuzar

Dziękuję z całego serca za to szczególne wyróżnienie, jest dla mnie bardzo ważne. Jestem…

yveta

Fragment ciała2024-03-21 17:05:40 yveta

Dziękuję serdecznie za wyróżnienie. Podziwiam Twoje prace i bardzo się ciesze ze mój pomysł…

stefan

Jan Ulicki2024-03-15 15:45:50 stefan

Po co zwiększać tak bardzo nasycenie? Z dobrych, a nawet bardzo dobrych kadrów wychodzi…

Skibek

Fragment ciała2024-03-07 16:55:13 Skibek

Łoooo, Paaaanie! Dobre prace w tym miesiącu. Coś czuję, że juror będzie miał ciężki orzech…