Sprawdzanie
Szeroki Kadr
Inspiracje: Architektura | 24.07.2018 | Kolor tła:

Ted Andreasian i Nune Karamyan

Jesteśmy małżeństwem, mieszkamy w USA. Poznaliśmy się w 2010 r., a pięć lat później stworzyliśmy duet fotograficzny Ted & Nune.

Wybór architektury jako głównego tematu większości naszych prac z gatunku fotografii artystycznej był dosyć naturalny – miłość do niej zaszczepiły nam kolejne pokolenia architektów obecnych w naszym życiu. Oboje jesteśmy introwertykami, więc doceniamy także to, że budynki – cokolwiek by się działo – nie ruszają się i nic nie mówią, kiedy je fotografujemy.

Budując na takich fundamentach, staramy się tworzyć obrazy, które w pojedynczym kadrze wyrażają upływ czasu. Najważniejszym narzędziem, które nam to umożliwia, jest fotografia przy świetle dziennym, z długim czasem ekspozycji. Dzięki długiemu czasowi naświetlania – od 30 sekund do nawet 12 minut – możemy wyeliminować z kadru tłumy ludzi albo zamienić ich w sylwetki przypominające duchy. Przemieszczanie się słońca w czasie naświetlania pozwala nasycić każde zdjęcie wyjątkowym, eterycznym światłem, w którym cienie i chmury przesuwają się, tworząc uduchowioną, surrealistyczną wizję architektoniczną. Mamy wrażenie, że przypomina to trochę kręcenie filmu: ustawiamy statywy, zastanawiamy się nad kompozycją kadru, szacujemy potrzebny czas naświetlania w zależności od pogody i oceniamy skutki przemieszczania się światła. Nie wiemy, jaki obraz uda się nam uchwycić – i nie jesteśmy w stanie odtworzyć go, kiedy zmieni się światło.

Cała ta procedura zmusza nas do spowolnienia procesu fotografowania – ale to tylko pierwsza część działań, których efektem jest ostateczny obraz. Uznajemy pracę za zakończoną dopiero wtedy, kiedy zdjęcia zostaną wydrukowane. Dopiero wtedy można ostatecznie ocenić charakter każdej fotografii. Na potrzeby naszych zdjęć wybraliśmy technikę piezografii atramentowej, w której kolorowe tusze w drukarce Epson zastępuje się tuszem węglowym w siedmiu odcieniach szarości. To jedna z najdokładniejszych technik czarno-białego druku cyfrowego, pozwalająca na uzyskanie subtelnych szarości w całym spektrum obrazu i precyzyjne kontrolowanie ciepłych i chłodnych tonów zarówno w jasnych, jak zacienionych i pośrednich partiach zdjęcia.

Drukujemy późną nocą. Zdjęcia robimy rano i wieczorem, w czasie wschodów i zachodów słońca. Fotografujemy różne perspektywy z jednego miejsca. W studiu pracujemy razem, szukając najbardziej prawdziwego obrazu w całym twórczym procesie. Wpływamy na siebie nawzajem, inspirują nas podróże, sztuka i uczenie się od innych. Patrzymy i zmierzamy w jednym kierunku. Razem pakujemy swój sprzęt i staramy się o niczym nie zapominać – zwłaszcza o wzajemnej miłości i szacunku.

Metryczka fotografa:

Specjalizacje życiowe: Ted – międzynarodowa polityka gospodarcza; Nune – filologia rosyjska

Najważniejsza nagroda: Nune – złoty medal IPA 2017; Ted – pierwsze miejsce w kategorii Architektura w konkursie TIFA 2016 i 2017. Mamy nadzieję, że najważniejsze nagrody jeszcze przed nami. Konkurencja sprawia, że nie tracimy formy i rozwijamy się.

Najważniejsza wystawa: wystawa indywidualna w Moskiewskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 2017 r.

Fotografia jest dla nas pasją.

Mój pierwszy aparat: Ted – manualna Yashica; Nune – Zorki C

Mój obecny aparat:

W fotografii omijamy: Niczego nie omijamy, wszystko jest dobre.

W fotografii szukamy: ducha każdego miejsca i idealnego światła.

Ulubione słowo: miłość

Najmniej lubiane słowo: nienawiść

Ulubione zajęcie: podróżowanie

Ulubiona zakazana przyjemność: czekolada

Praca, której nigdy nie chcielibyśmy wykonywać: każda, która zmuszałaby do siedzenia w domu

Proces tworzenia czy rezultat?: Zawsze proces. Ted i tak nigdy go nie kończy.

Poczucie humoru czy powaga?: A trzeba wybierać?

Zniechęca nas: Raczej zachęcamy siebie nawzajem.

Nakręca nas: zapach kawy, plany podróży, ciekawe miejsce do fotografowania… Lista jest długa.

W świecie szukamy harmonii.

Początkującym fotografom radzilibyśmy: róbcie to, co kochacie, granice nie istnieją. I uczcie się historii.

Dodaj do schowka
Pustynne porozumienie 1 (Ted)

Pustynne porozumienie 1 (Ted)

Dubaj to wizja zbudowana od zera na piasku. Architekci stworzyli odważną wizję, która kształtuje całą przestrzeń. Otaczająca miasto pustynia nie ma nic do powiedzenia. W serii zdjęć ukazuję miejskie środowisko Dubaju i pary budynków, które uzupełniają się nawzajem albo doskonale współgrają z otaczającą je przestrzenią. Długi czas naświetlania pozwala dostrzec upływ czasu i milczącą zgodę na to, że pewnego dnia wszystko to może na powrót zasypać piasek.
Siła i wytrzymałość (Ted)

Siła i wytrzymałość (Ted)

Atlas, tytan z mitologii greckiej, podtrzymuje niebo – to rzeźba sprzed nowojorskiego Rockefeller Center. Czas płynie, niebo wciąż wisi, a światła Nowego Jorku nigdy nie gasną.
Zjawa (Ted)

Zjawa (Ted)

Przerwa między chmurami w deszczowy dzień. Od XIII w. duchy przodków gromadzą się na dziedzińcu kościoła Matki Bożej na terenie klasztoru Hagharcin w Armenii.
Szlak motyli (Ted)

Szlak motyli (Ted)

Ten niezwykły most to szlak prowadzący na wyspę spokoju i ciszy wśród zgiełku pełnego samochodów, pracy i handlu w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Japońska duchowość – część 1 (Nune)

Japońska duchowość – część 1 (Nune)

Długi czas naświetlania pozwala oddać niezwykłego ducha świętych tradycji Japonii. Kiedy niekończące się, kolorowe tłumy turystów i pielgrzymów zamieniają się w poruszające się duchy na zdjęciach o długiej ekspozycji, wszystko wypełnia się pokojem i duchowością. Monochromatyczny obraz niesie w sobie przesłanie ponadczasowości. Ciepłe tony to hołd oddany zdjęciom w sepii, dodatkowo podkreślający głębię bram torii i świątyń.
Powab idiosynkrazji – część 1. (Nune)

Powab idiosynkrazji – część 1. (Nune)

Czytelny podpis Gehry’ego. Absurdalność rozwija się w rzeczywistość, percepcja przestrzeni wydaje się zniekształcona. Budynek sprawia wrażenie, jakby był żywy – i gotów do tańca.
Rorschach II (Nune)

Rorschach II (Nune)

Wyśrodkowany, symetryczny obraz ma za zadanie poruszyć wyobraźnię widza tak, jak porusza ją test Rorschacha. Widz sam musi go sobie zatytułować. Na zdjęciu widać katedrę Najświętszej Marii Panny w San Francisco. Fotografia została zrobiona w chwili, kiedy Ted trzymał parasol nad aparatem Nune.
Femina (Nune)

Femina (Nune)

Architektoniczne arcydzieło nieżyjącej już Zahy Hadid przypomina odpoczywającą kobietę, jest zmysłowe i nastrojowe. Charakterystyczne krzywizny zainspirowały tytuł zdjęcia. Fotografia powstała z połączenia trzech ujęć wykonanych za pomocą obiektywu Nikon 24 mm PC. Czas naświetlania każdego ujęcia wynosił 5 minut.

Strony internetowe:

Oznacz jako przeczytane
Masz propozycję inspiracji?: Napisz do nas
Oceń :

Komentarze

Dodaj komentarz

Ponieważ nie jesteś zalogowany, Twój wpis będzie musiał zostać zaakceptowany przez moderatora.

Dodaj swój post

kuzar

Fragment ciała2024-03-26 10:13:43 kuzar

Dziękuję z całego serca za to szczególne wyróżnienie, jest dla mnie bardzo ważne. Jestem…

yveta

Fragment ciała2024-03-21 17:05:40 yveta

Dziękuję serdecznie za wyróżnienie. Podziwiam Twoje prace i bardzo się ciesze ze mój pomysł…

stefan

Jan Ulicki2024-03-15 15:45:50 stefan

Po co zwiększać tak bardzo nasycenie? Z dobrych, a nawet bardzo dobrych kadrów wychodzi…

Skibek

Fragment ciała2024-03-07 16:55:13 Skibek

Łoooo, Paaaanie! Dobre prace w tym miesiącu. Coś czuję, że juror będzie miał ciężki orzech…